Egy hét múlva átadás-átvétel, két hét múlva talán leszállhat az első gép, és ezzel remények szerint végre lezárul a marosvásárhelyi repülőtér kálváriája, ami 2016 őszén kezdődött: akkor derült ki ugyanis, furcsa mód meglepetésszerűen, hogy a pálya nem tudja fogadni a közepes utasszállítókat, teherbírása csak harminc tonna. Ezért a Wizz Air – először még csak néhány napra majd néhány hétre, végül hosszú távon is – leállította a illetve Kolozsvárra helyezte át a járatait Vidrátszegről. A reptér vezetése szerint a korábbi igazgatóság félrevezette a hatóságokat a pálya valóságos állapotáról, illetve az előírt feladatokat többnyire nem végezte el.

A helyzetnek csak egyetlen megoldása lehetett, a pálya teljes átépítése, amihez végül is a repülőtér gazdája, a Maros megyei tanács hozta össze a pénzt bankkölcsönből. A különböző engedélyek beszerzése után tavaly ősszel indulhattak meg a tényleges munkálatok, akkor tavaszra remélték az átadást, de a téli csapadékos idő valamint különféle közművek áthelyezese hátráltatta az átépítést. A türelmetlen marosvásárhelyiek egy csoportja közben még tüntetést is tartott a városban, amiért még nincs készen a légikikötő, és mert a burkolatot felújítják ugyan, de nem hosszabbítják meg a pályát.

Most azonban a jelek szerint célegyenesbe érkezett a beruházás, a lezárás azonban nem annyira egyszerű, a megyei tanács át kell, hogy adja az ügykezelési jogot a repteret üzemeltető cégnek, és a légügyi hatóságnak meg kell adnia a működési engedélyt. Ezzel együtt bizonytalan, hogy mikor szállnak le az első érkezők, egyelőre charter-járatok, és az sem teljesen világos, hogy a repülőtér egyetlen, korábban menetrend szerinti járatokat fenntartó légitársasága, a Wizz, mikor indítja újra a gépeit a Transilvania repülőtérre.

Ami a repülőtér további működését illeti, egyfelől a megyei tanács plusz pénzeket különített el az esetleg még előbukkanó hibák kijavítására, másrészt a testület döntött arról is, hogy emeli a leszállási illetékeket és más tarifákat, ami a közlemény szövegéből kiszűrve azért szükséges, mert csökken az állami támogatás a reptér fenntartására. Ugyancsak kellemetlen előjel volt, hogy május végén kezdett a Transilvania repülőtér alkalmazottainak szakszervezete sztrájkfenyegetésbe, ami a kollektív szerződés szempontjából érthető volt, de a  szakszervezetiek a jogos kérésüket a megyei tanács elnöke, Péter Ferenc szerint „rossz időben fogalmazták meg… jelen pillanatban a reptér újraindítása a legfontosabb prioritás, s miután működni fog és nyereséget termel, azután lehet szó a béremelésekről”.

(fotó: Székelyhon.ro)

Ami a Wizz-t illeti, a légitársaság amint lehet, visszatéríti gépeit  Marosvásárhelyre, illetve az eddig a kolozsvári menetrendbe illesztett járatok mellett lesznek megint külön vásárhelyi járatok. Ugyanakkor Váradi József egy korábbi nyilatkozata azt érzékeltette, kétséges, hogy Vidrátszegen ismét bázist működtet-e majd a cég, vagyis hogy odatelepít-e állandóra egy gépet.

Az viszont biztos, hogy a romániai, különösen az észak-erdélyi közúti hálózat jelenlegi állapotai mellett a repülésre továbbra is bőven van és lesz is igény. A nyugat, vagyis Kolozsvár, Nagyvárad és a magyar határ felé vezető sztrádából évek óta csak ötven kilométer létezik, Kolozsvár és Marosvásárhely között tavaly óta ismét dolgoznak az építők, de csak szakaszosan, egyes rövidebb-hosszabb részek átadásáról lehet egymásnak ellentmondó híreket hallani.

A Kolozsvártól (Gyalutól) nyugatra eső rész jövője még bizonytalanabb, csak arról a szatmári szakaszról lehet olykor hallani, amely Nagyváradtól északra a határig vezet, de feltehetően ennek a megépítését is „csak” az motiválja, hogy közben a magyar oldalon gőzerővel építik Debrecen és Berettyóújfalu között az M35-öst. Ennek persze csak akkor lenne értelme, ha az autópálya folytatódik Romániában is. Magyarország felől Kolozsvárra, Marosvásárhelyre, a Székelyföld más városaiba utazni továbbra is hosszadalmas és sokszor veszélyes autózást jelent.

Még rosszabb a térségre nézve meghatározó bukaresti kapcsolat: a tervezett déli vonalra Brassó irányába nincs is igazi autópálya-terv, csak valami gyorsforgalmi megoldásra. Mindezek fényében a Wizz, mint romániai piacvezető, illetve más légitársaságok számára is jó üzlet marad az országon belüli légiközlekedés.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!