Újra kiírta a Volánbusz az agglomerációs tendert

iho   ·   2013.03.28. 16:30
00

Az új buszok beszerzésére januárban kiírt tendert szakmai kritikák miatt a Volánbusz visszavonta, az új műszaki tartalom végül – hosszas egyeztetés után – most született meg. Az új tender maximum 106 szóló (85 helyi, 25 elővárosi) és maximum 61 csuklós (48 helyi, 13 elővárosi) új gyártású alacsony padlós járműre szól. A felhívás hozzáteszi, hogy a beszerzés csak abban az esetben fog megtörténni, ha a Volánbusz hivatalos felhatalmazást kap a Nemzeti Fejlesztési Minisztáriumtól az agglomerációs járatok átvételére.

Mint ismeretes, május elsejétől vette volna át a Volánbusz a fővárosból kifutó vonalakat, a járatokhoz szükséges buszmennyiséget viszont jelentős idő legyártani, ezért átmeneti megoldásként a buszbérlés merült fel, viszont nem talált a cég senkit, aki ekkora mennyiségű flottát tudott volna nélkülözni. Végül az lett a megoldás, hogy május elsején a Volánbusz átveszi a járatokat, és rögtön megbízza a jelenlegi üzemeltető BKK-t a járatok tovább üzemeltetésével egészen az új buszok érkeztéig.

Rába Contact a Volánbusz egyik elővárosi vonalán

Az új tender specifikálásában részt vett a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), aminek az elnöke, Dorner Lajos így foglalta össze a módosításokat: „Két dolgot szerettünk volna elérni a tender módosításával: egyrészt az utasok igényeinek minél jobban megfelelő jármű meghatározását, valamint azt, hogy a magyar gyártók is tudjanak ajánlatot adni. Az észrevételeink döntő többségét elfogadták, de nem mindet.

Úgy érezzük, hogy a módosított kiírásban az utasok szempontjait már sokkal jobban figyelembe vették. Egyedül azt sajnálom, hogy az egyszárnyú ajtó benne maradt a kiírásban, ez jelentősen lassítja az utascserét, célszerű lenne mindenhová duplaszárnyú kivitelűt tenni. Követelménnyé szerettük volna azt is tenni, hogy az új kocsik már a Futár projektbe integrálható egységes irányítási és utastájékoztatási rendszerrel érkezzenek.

Sikerült elérni, hogy az eredeti 114-hez képest több kocsit szerezzenek be, és a buszok nagy része városi kivitelű „BKV-sztenderd” legyen, és csak néhány elővárosi kocsit vásároljanak. Az elővárosi kivitel a kevesebb ajtó és több ülés mellett elsősorban azt jelenti, hogy azokat a kocsikat nagyobb sebességet (akár 80 kilométer per óra) lehetővé tevő áttételezéssel szállítja a gyártó. Ezek a buszok autópályás járatokra (272, 188E, 172E) kerülnének, ahol ezáltal csökkenthető lesz a menetidő. Az NFM ígérete szerint sem a menetrend, sem a tarifa nem változik, a szolgáltatóváltással tehát az utasokat kár nem érheti.

A VEKE azt is kérte, hogy a magyar gyártók elindulhassanak a tenderen, a Volánbusz akkor ettől nem zárkózott el."

A magyar gyártók nagy részét kizárja az új tender, a Credo Citadell viszont még versenyben van<br/>(fotó: Vörös Attila)

A teljesen alacsony padlós kitétellel azonban a Kravtex LE buszai és a NABI teljesen kiestek, a Citadell viszont még versenyben van. Az Euro 5-ös minősítésnél szigorúbb, azonban az EU-ban nem hivatalos EEV norma megkövetelésével a Magyar Járműgyártó Kft.-t (Ikarus) is kizárták. Információnk szerint az átalakítás az Ikarus által használt Cummins motornál ez szoftvermódosítással is elvégezhető lett volna, idehaza azonban ez újabb hatósági vizsgát jelentene, amit a megrendelések szűkében lévő Ikarus nem végzett el.

Kapcsolódó hírek