Az utasok igényei döntik el a hosszabb éjjeli metróüzemet

iho/vasút   ·   2024.10.30. 15:15
bkv_m2_szellkalmanter

A Fővárosi Közgyűlés elé kerül a metró éjszakai üzemének két órával való bővítése, melyre a BKK már 2023-ban javaslatot tett, de az ehhez szükséges feltételek, elsősorban a pluszköltség nem állt rendelkezésre.

A Fővárosi Közgyűlés elé kerül a metró éjszakai üzemének további meghosszabbítása, amelyet az utasigényeknek megfelelően évek óta folyamatosan bővít a BKK, még ha a Covid–19-pandémia ezt a folyamatot ideiglenesen meg is akasztotta.

Az elmúlt években többször, több szempont mentén, például a növekvő éjszakai igények, a pandémia előtti próbaüzem tapasztalatai és a metróhálózat szerepének újragondolása, újra és újra felmerült a metrók hétvégi üzemidejének meghosszabbítása. A budapesti metrók jelenleg jellemzően éjfélig közlekednek, a végállomásokról 23 óra 30 perc körül indulnak az utolsó szerelvények, amelyek a Deák Ferenc téren bevárják egymást.

A mostani közgyűlési előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy péntek és szombat esténként, illetve ünnepnapok előestéjén éjfél után is járjanak a metrók. Nem új a felvetés, a BKK korábban is nyitott volt az igényalapú szolgáltatásbővítésre: 2017-ben pénteken és szombaton hajnali fél egyig bővítette az M2-es és M4-es metrók esti üzemidejét, ekkor tízpercenként jártak a vonatok, ehhez csatlakoztak a városon belül is fontos szerepet ellátó HÉV-szerelvények is a késői indulásokkal. Az intézkedések azért nem érintették a legforgalmasabb M3-as metrót, mert éppen akkor zajlott a vonal felújítása.

A pandémia kezdete előtt, 2020 márciusában a BKK még egy órával tovább, hajnali fél kettőig bővítette a metrók közlekedését: éjféltől tízpercenként, majd éjjel egy óra után negyedóránként jártak a szerelvények.

A világjárvány idején Budapesten is visszaesett a forgalom, ami az éjszakai járatokat is érintette, kihasználatlanság miatt visszaállt a metrók üzemideje. Bár az elmúlt években az utasforgalom fokozatosan növekszik, de a korábbi szintet továbbra sem érte el.

Az üzemidő további két órával való bővítésére a BKK már 2023-ban javaslatot tett, 2024-es tervezett bevezetéssel, a felszíni hálózat egyidejű optimalizációjával, de az ehhez szükséges feltételek, leginkább a több mint százmillió forintos többletköltség sajnos nem állt rendelkezésre.

A BKK felelős gazdálkodóként minden esetben alapos elemzésekre és pontos utasforgalmi adatokra támaszkodik, mielőtt döntést hozna ilyen léptékű változtatásokról. A társaság munkatársai folyamatosan monitorozzák az éjszakai járatok utasforgalmát, illetve modellezik, hogy a főképp belvárosi területet érintő fejlesztés milyen hatással lehet a külsőbb, metrókon túli területek közlekedésére. Az éjszaka is közlekedő metrók esetében vizsgálni kell a metróközlekedésben dolgozók munkaidejét, az állomások takarításának és az infrastruktúra karbantartásának kérdését is. Mindezekből kitűnik, hogy a metrók éjszakai közlekedése komoly technikai, anyagi és humánerőforrás feltételeket követel meg.

Amikor a rendkívül nagy utasforgalom indokolja, például szilveszter éjjel, már most is egész éjszaka járnak a metrók Budapesten. Idén először december 24-én este is meghosszabbított üzemidőben, egészen 18 óráig közlekednek majd a metrók, mert az elmúlt években a belvárosban nagy utasforgalmat regisztráltak a szakemberek. Az ilyen tapasztalatok is részei annak a vizsgálatnak, amely az éjszakai metróközlekedés bevezetésének hosszú távú lehetőségeit térképezi fel.

A metrók éjszakai közlekedtetése leginkább a belvárosi közlekedés igényeket szolgálná, mivel a metrók nem érik el a külsőbb városrészeket, ahol jelenleg átszállásmentesen vagy garantált csatlakozással működő, sűrűn közlekedő autóbuszokkal elérhető a közlekedés. A BKK egyik fő célja pedig továbbra is a külső kerületekben élők közlekedési lehetőségeinek fejlesztése. Budapest kiterjedt és jól működő éjszakai buszhálózattal rendelkezik, amely lefedi a város minden részét. Péntek és szombat este a főbb tengelyeken négy–nyolc percenként közlekednek éjszakai buszjáratok, amelyek a belvárost összekötik a külső területekkel. A belsőbb területek metróval történő éjszakai kiszolgálása csak a külsőbb kerületek kiszolgálási színvonalának megőrzésével egyidejűleg történhet meg.

A BKK továbbra is monitorozza az éjszakai közlekedés kihasználtságát és a felmerülő utasigényeket. A döntés a jelenlegi adatok elemzésének lezárása után, a közgyűlési határozat alapján születik majd meg.

(Nyitóképünkön egy Alstom Metropolis-szerelvény az M2-es metróvonalon. Fotó: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek