Az An-2-100 gond nélkül száll fel a rekordot jelentő terheléssel

Évtizedek óta zajlik a kísérletezés a jó öreg kétfedelű modernizálására, még a Szovjetunióban voltak az első próbálkozások, aztán a fejlesztés kettészakadt – Oroszországra és Ukrajnára. Mint tavaly beszámoltunk róla, orosz részről a MAKS-on többször bemutatott változat nem egyszerűen új erőforrással (Honeywell TPE-331-12) és légcsavarral operál, hanem a szárnyszerkezetet is alaposan átalakították Szibériában, új, karcsúbb szárnyakat kapott a gép alul-felül, a felső és az alsó szárny között a dúcok és kábelek helyett egy-egy, kompozitból készült felhajló szárnyvég adja a kapcsolatot.

Az ukránok változata, amely most rekordot emelt, egyszerűbb átalakítású. Természetesen itt is gázturbina veszi át a csillagmotor helyét, de ez nem amerikai, hanem hazai, vagyis ukrán típus, az 1500 lóerős Motor-Sics MSz-14-es, a légcsavar háromtollú és állítható. Ugyanakkor úgy tűnik, a gázturbina beszerelésén túl nagyon sokban nem változtattak az eredeti gépen. Ami lehet, hogy kevésbé látványos, mint az orosz változat, viszont jóval egyszerűbbé teszi a sok-sok példányban a világban most is repülő, szeretett, megbízható, nagy kétfedeles átalakítását.

Az orosz változat új szárnyakat is kapott

A módosítás lényege tehát, hogy az iszonyatosan drága repülőbenzin helyett a gépet a mindenütt használatos és olcsóbb kerozinnal lehessen működtetni, miközben a teljesítménye és a sebessége is javul, viszont az egyik hatalmas előnye, a minimális reptérigénye nem változik, sőt, az új légcsavar földet érés után fékezni is képes a gépet. Viszont az lgt-s kialakítás még inkább alkalmassá teszi az Ancsát például a magasan fekvő repterek használatára, illetve a forró égövi üzemeltetésre. Nem is beszélve a hidegről: a mostani rekordrepülés kapitánya, Szergej Taraszjuk részese volt egy korábbi gázturbinás Ancsa, az An-3 déli sarki expedíciójának.

A rekordrepülés során az eredetileg másfél tonnás maximális hasznos teherre tervezett gépet 3202 kilóval terhelték, amit az An-2-100 2700 méter magasra emelt, és ami kategóriájában világrekordnak számít, az Antonov meg is küldte a szükséges adatokat a rekord érvényesítésére az FAI-nak. Mindez történt pedig a gyár közleménye szerint annak jegyében, hogy idén augusztus 31-én ünnepli a világ repülőtársadalma az An-2-es első felszállásának hetvenedik évfordulóját.

A rekordrepülés után, a háttérben jól látható az új, háromágú, negatívba állítható légcsavar

A típusból a különféle gyártóhelyeken (a Szovjetunión kívül Lengyelországban és Kínában például) becslések szerint több, mint 18 ezer készült, és ugyancsak meglepő becslések szerint ha ebből most már jóval kevesebb repülhet, több ezerre becsülik azoknak a gépeknek a mennyiségét, amelyeket leállítottak, például a gazdaságtalan üzemeltetés miatt, de bármikor újra repülőképes állapotba lehetne hozni őket, és az átalakítás révén ismét igáslovai lehetnének minden, kevéssé kiépített infrastruktúrájú, de épp ezért a légi szállításra nagyon is rászoruló vidékeknek szerte a világban, Ázsiától Afrikáig és Latin-Amerikától az óceániai szigetvilágig. A piacot jelenleg olyan gépek dominálják, jelesül például a Cessna Caravan, amelynek árához képest egy turbó-Ancsa jóval olcsóbban beszerezhető és még kedvezőbben üzemeltethető még kedvezőtlenebb terepviszonyok és körülmények közepette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!