Vonatpótló hajó a 70-esen. Június 17-én a heves esőzésektől sárlavina zúdult a vasúti sínekre és a 12-es főútra Dömösi átkelés megállóhelynél, megakadályozva a Nagymaros és Szob közötti közlekedést vasúton és közúton egyaránt. A vasúti pályaszakasz törmelékektől való megtisztítását és a helyreállítást szombat reggel kezdték meg. Az utasok elszállításába a Mahart is besegít: a vonat- és buszjáratokhoz igazítva június 22-én, hétfőn reggeltől ingyenes hajójáratok közlekednek Nagymaros és Zebegény között. A légkondicionált hajók 250 fő befogadására alkalmasak. A vonatközlekedés várhatóan július második hetében indulhat újra, egyelőre csak egy vágányon, addig pótlóbuszok szállítják az utasokat a Nagymaros–Szob, illetve a Szob–Zebegény viszonylatokon.

A dömösi sárlavina okozta pályazár helyreállítási munkálatainak ideje alatt vonatpótló hajók közlekednek Nagymaros és Zebegény között (fotók: Vörös Attila)

Hármas KISS-szinkronpróba. Ismét Magyarországra küldött néhány mérnököt a svájci Stadler, ennek köszönhetően a járványhelyzet miatt kérészéletű, mindössze két márciusi napig tartó utasforgalmi próbaüzemet követően folytatódhatnak a MÁV-Start legújabb, nagykapacitású, emeletes motorvonataival végzett tesztek. Dunakeszin állomási próbák zajlanak, a 815 001–003–007 pályaszámú trióval június 24-én ráadásul ki is merészkedtek, egészen Hegyeshalomig. Az impresszív méretű, összesen 450 méter hosszú, közel 900 tonna tömegű szerelvényen 1800 ülőhely található. A KISS-ek hármas összeállításban azonban valószínűleg sohasem fognak menetrend szerint közlekedni, mivel az országban sehol nincs szükség egyszerre ekkora kapacitásra.

Együtt fejleszt forgóvázat a MÁV-Start és a Ganz Motor Kft. A két fél együttműködésének célja a vasúttársaság által a későbbiekben gyártandó különféle IC+-járművekhez, azok közül elsőként az IC+-vezérlőkocsik kifejlesztéséhez szükséges, legalább kétszáz kilométer per óra sebességű forgóvázak közös megtervezése, kifejlesztése, legyártása és engedélyeztetése. Az 56 ülőhelyesre tervezett vezérlőkocsi az IC+-járműcsalád legújabb tagja lesz. A kocsit a jelenlegi IC+-járműváz-szerkezetekből ütközésbiztonsági szempontokat is figyelembe vevő vezetőállás kialakításával fejlesztenek tovább.

Hármas szinkronpróbán a KISS-ek

Elköszönt az Air France az A380-asoktól. A francia nemzeti légitársaság mind a kilenc óriásgépét kisorolja a flottából, helyettük kisebb és gazdaságosabb kéthajtóművesek, Airbus A350-esek és Boeing 787-esek repülnek majd a nagy hatótávolságú vonalakon. A Superjumbók búcsúrepülésére június 26-án délután került sor.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!