Budapest–New York: a ki nem szolgált útvonal

iho   ·   2016.02.24. 13:45
767c_cim

A magyar külgazdasági és külügyminiszter múlt héten még Dallasban nyilatkozott arról, hogy tárgyalt az American Airlines vezetőivel a légi járatok újraindításáról Magyarország és az Egyesült Államok között. A magyar sajtó egy része egyébként gyorsan félre is értette a dolgot, merthogy nyilván nem egy Dallas–Budapest járat lenne az elsődleges, más kérdés, hogy az American fő bázisa és a légitársaság központja valóban a texasi nagyvárosban van.

Szijjártó Péter időközben valamivel részletesebben is beszélt elképzeléseiről egy, az Inforádiónak adott interjúban. Ebből a nyilatkozatból már eléggé egyértelműen kiderül, a New York–Budapest járatnyitás esélyeiről van szó. A másik fontos momentum, hogy a magyar kormány nemcsak az American Airlinest kereste meg a járatok újraindításának gondolatával. Pontosabban a riporter kérdésére, miszerint a budapesti kabinet vagy a légitársaságok részéről történt-e a kezdeményezés, Szijjártó konkrétan nem válaszolt, csak annyit mondott, „már zajlanak egy ideje a tapogatózó tárgyalások”, és nemcsak az Americannel.

AA 767-300-as: még harmincegy repül a társaságnál a típusból

A dolgok érdekes egybeeséseként épp a múlt héten, két nappal a magyar politikus nyilatkozata után jelent meg az anna.aero légiközlekedési portálon az az adat, amely alaposan alátámasztja a közvetlen járat indításának szükségességét.

A népszerű portál, amelynek érdekesebb elemezéseit időnként az iho/repülés is ismerteti, új rovatot indított „Unserved Route of the Week” címmel, vagyis hetente közli, melyek azok a vonalak, amelyekre magas igény mutatkozik, de amelyeket direkt járattal egyetlen légitársaság sem repül.  Az első ilyen ki nem szolgált kapcsolat a Skyscanner keresések száma szerint a Glasgow–Brüsszel volt, majd következett a Dublin–Miami, aztán február 17-én a hét ki nem szolgált útvonala a Budapes­t–New York lett.

A portál emlékeztet arra, az American Airlines 2011 decemberében állította le a járatát. Nem említi, de ekkor hozott hasonló döntést a Delta is, egyfajta előrejelzéseként annak, hogy Budapesten alaposan megváltoznak a dolgok: mint ezt korábban elemeztük, az amerikaiak számíthattak a Malév bedőlésére, és arra, hogy emiatt megszűnik az intenzív ráhordás a Budapest–New York járatokra. A tavalyi adatok összesítése alapján ugyanakkor a Skycanner évi 50 millió látogatója közül 275 ezer kereste a lehetőséget a két város között.

Az érdeklődés persze hullámzik, a csúcspont tavaly augusztus volt, amikor csaknem 26 ezren keresték a két város közti repülési lehetőséget, a legalacsonyabb tavaly februárban volt, de ekkor is elérte az érdeklődők száma a húszezret. Az viszont a grafikonból kiolvasható, hogy nem teljesen kiegyensúlyozott az igény a két irány között, vagyis Budapesttől New Yorkba repülni mintha jóval többen szeretnének, mint fordítva, ami azért egy kicsit árnyalja a magyar miniszter érvelését, amikor elsősorban a hozzánk utazó és itt vendégéjszakákat eltöltő amerikai állampolgárok számának növekedésével magyarázta a járat szükségességét.

Ugyancsak érdekes adat, hogy a valóságos jegyeladások szerint a közvetlen járat hiányában a Budapestről New Yorkba tartó utasok 13 százaléka Heathrow, 12 százaléka Párizs CDG, 11 százaléka pedig Frankfurt repülőterén szállt át valamelyik észak-atlanti járatra, de összesen ötven különböző közbülső légikikötőt használtak a két város között az utazók.

Visszatérve Szijjártó nyilatkozatára, a miniszter szerint „2016-ra a menetrendek már megvannak”, ezért a jövő évre teszi az új járatok lehetséges indítását. Nos ez kétségtelen, és az is biztos, hogy sokféle szempontot kell figyelembe venni a döntéshez. Például érdekes kérdés a lehetséges géptípus: az American esetében a 767-300-asok egy része még megvan, bár év végéig már csak harmincegy marad belőlük, ami első hallásra sok, de a társaság hálózatához képest nem annyira.

Kérdés, hogy a 210 ülés sok-e vagy kevés, kérdés, milyen heti gyakorisággal érdemes beindulni, amit egyébként az is meghatároz, lesz-e más légitársaság, amely szintén gondolkodik budapesti nyitásról, hiszen a sajtóban az AA mellett felbukkant a Delta, amelynek ugyancsak 210 körüli ülésszámmal járnának ide a 767-osai, de a United is lehetséges járatnyitóként. Az persze elég valószínű, hogy napi három gép a két város között már a túlkapacitás esete lenne. Kérdés az is, mennyire változtatják a helyzetet az olyan fejlemények, mint például az Air Serbia Belgrád–New York járatának nyári–őszi indulása, és az a tény, hogy a szerb nemzeti légitársaság már meghirdette, olcsón kínálja a jegyeit.

A jövő év nem azért tűnik logikusnak, mert már megvannak az idei menetrendek, hanem mert, amint azt az anna.aero anyaga is mutatja, az érdeklődés elsősorban a nyári időszakban erőteljes, tehát érdemes kivárni, és nem az alacsonyabb utasszámmal kecsegtető téli menetrendhez kötni a járatnyitást. Amúgy viszont, ha egy társaság komoly üzletet szimatol egy új vonal beindításában, akkor azt persze viszonylag gyorsan is megteheti, a mi esetünkben ennek például nincsenek ennek komoly adminisztratív akadályai, a két ország között él a légügyi egyezmény, és a magyar hatóság nyilván nem fog akadályokat gördíteni az indítás elé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek