Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásból, a NIF Zrt. beruházásában és az STR M0 Konzorcium (STRABAG Építő Kft. és STRABAG AG) kivitelezésében valósul meg az M0-s autóút déli szektorának fejlesztése. A projekt 2018 júliusában indult el az M6-os autópálya és az 51-es főút között található hidak bontási és építési munkáival.

A beruházás következő fázisaiban az M0 autóút Csepel-szigeti szakaszán is megkezdődik a fejlesztés. A munkálatok során a kivitelező az aszfaltburkolatot betonburkolatra cseréli az M1-es autópálya felé vezető oldalon, illetve a szakaszon található hidak új szigetelést, szegélyt és korlátot kapnak. Kiépítik a megfelelő zajvédelmet, illetve a tájékoztató rendszert is kiegészítik. Az új pálya kialakítása a teljes meglévő aszfaltburkolat elbontásával indul, amelynek helyére új pályaszerkezeti rétegeket épít a kivitelező. A betonburkolat néhány hetes szilárdulás után éri el a maximális terhelhetőségét, így ebben az időszakban nem folyik majd látható munkavégzés az érintett területeken.

(fotók: MTI/Koszticsák Szilárd)

A biztonságos munkavégzés és a kétszer két sávos közlekedés fenntartása érdekében újabb, jelentős terelés átépítési munkákat végeznek majd el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szigetszentmiklósi mérnökségének szakemberei.

A terelés kiépítése az M5-ös autópálya felé vezető oldalon március 9-én, szombaton kezdődik a szükséges burkolati jelek felfestésével: a forgalmat a leálló és külső sávra terelik. A halásztelki és szigetszentmiklósi csomópontokban ezzel együtt szűkített lassító és gyorsító sávokat alakítanak ki. Ezen a pályaoldalon valamennyi csomóponti ág használható lesz a forgalomterelés ideje alatt. Az M5-ös autópálya felé vezető oldalon lezárják a két belső forgalmi sávot, az M1-es autópálya felé vezető oldalon pedig a legbelső forgalmi sávot. A munkálatok során hat kilométer hosszban, mintegy 2500 négyzetméter sárga burkolati jelet festenek fel, és megközelítőleg négyszáz sávos terelőtáblát helyeznek ki. A burkolati jelek festésének idejére az M5-ös autópálya felé vezető oldalon egy sáv lesz járható, aki teheti, ezen időszak alatt kerülje el az M0-s autóút ezen szakaszát.

Ezt követően a tervek szerint március 11-étől várhatóan tizenöt éjszakán keresztül, 19-20 órától másnap hajnali 5 óráig, tehát a csúcsidőszakokon kívül, az ellenkező irányú forgalom biztonsága érdekében szükséges beton elválasztóelemek daruzását végzik. A fizikai elválasztás kiépítéséhez mintegy ezerötszáz, négyméteres beton terelőfalat mozgatnak meg. A forgalom biztonsága érdekében a daruzás idejére az M5-ös autópálya felé vezető oldalon éjszakánként csak egy sáv lesz járható. Az ünnepi hosszú hétvége idején, március 14–17. között nem lesz korlátozással járó munkavégzés a szakaszon.

A beton terelőfalak elhelyezését követően az M1-es autópálya felé tartó forgalmat a teljes rekonstrukcióval érintett szakaszon átterelik az ellenkező pályaoldalra.

Az M1-es autópálya irányába haladó pályaszakasz lezárásánál fontos szempont volt, hogy a szigetszentmiklósi csomópont a lehető legrövidebb ideig legyen elzárva a forgalom elől, így a tervezetten áprilisban kezdődő pályazár során május közepéig a leállósávon keresztül biztosítva lesz a lehajtás Szigetszentmiklós irányába. A pihenőhely belső útján továbbra is elérhető az 51101-es jelű út, az üzemanyagtöltő állomás és a Gastland M0 Hotel Étterem. A szigetszentmiklósi lehajtó teljes lezárása tervezetten május közepén lehetséges. Az érintett szakasz bontási és építési munkái nagyságrendileg hat hetet vesznek majd igénybe, ez idő alatt Szigetszentmiklós irányába a halásztelki csomóponton keresztül lehet majd lehajtani. Az új betonburkolat szilárdulását követően egy sávon ideiglenesen újra áthaladhat majd a forgalom a munkaterületen, így a szigetszentmiklósi lehajtó újra használható lesz.

Az M1-es autópályára a szigetszentmiklósi csomópontban az áprilisban kezdődő pályazár ideje alatt nem lehet majd felhajtani. Az erre közlekedők a II. Rákóczi Ferenc úton keresztül a halásztelki csomópontban tudnak M1-es autópálya felé felhajtani az M0-s autóútra, a terelő utakat sárga táblák jelzik majd. A halásztelki csomópontban a le- és felhajtás továbbra is biztosítva lesz, illetve megmarad a 2018 szeptemberében kialakított új gyűjtő-elosztó sáv Halásztelek felől a 6-os főút csomópontjáig. A 6-os főútról az M1-es autópálya felé továbbra sem lehet majd felhajtani. Az M6-os autópálya csomópont ez idő alatt is használható marad.

(fotó: NIF Zrt.)

A terelések kiépítéséről a szakemberek folyamatosan tájékoztatást adnak, az egyes tervezett ütemek és a várható korlátozások, illetve az autóút aktuális forgalmi helyzetéről a közlekedők a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatának weboldalán tájékozódhatnak.

A 2019 áprilisában lezárásra kerülő közel hat kilométer hosszú útszakaszt augusztus első felétől három ütemben adják majd vissza a forgalomnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!