Az Aeroplex segítségével újult meg a Közlekedési Múzeumban kiállított An–2-es

iho/repülés   ·   2024.05.08. 14:25
kozlmuz_ancsa_kulso

A korábbi múzeum épületének tetején álló Ancsán teljes külső felújítást végeztek el. A repülő a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum „Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című tárlatának egyik eleme.

Egy korszerű utasszállító gép is megirigyelné a festést, amit a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új tárlatában látható Antonov An–2-es visel. Az újszerű kinézet nem véletlen: a repülőgép karbantartás hazai szakértője, a kiállítást megelőzően az Aeroplex felületkarbantartó és kabinbelsős szakember csapata végzett el egy teljes külső felújítást. A gép különlegessége, hogy 2004 és 2016 között a korábbi városligeti Múzeum tetején állt, és látogatók százezrei mellett a budapestiek számára is emblematikus dísze volt az intézménynek.

A repülőgépet az Aeroplex szakemberei újították fel (képek forrása: Aeroplex)

A repülőgépen, bár közel tizenhárom évet töltött a szabad ég alatt, látszólag nem hagyott nyomot az idő. A felújítás során teljesen új külsőt kapott a gép, a korábbi homokszínű festés helyett hófehér lett. A gép törzséről is eltűnt a Közlekedési Múzeum felirat, helyette egy elegáns piros csík indul a gép orrától az ablakok vonaláig. Természetesen a múzeum jelenlegi arculata szerinti jelölések is felkerültek a gép különböző részeire, akárcsak a jól ismert ACE-logó. A szakemberek egy eredeti Antonov-emblémát is elhelyeztek a függőleges vezérsíkon, a magyar zászló mellett, ami az oldalkormányon található.

A gép belsejében a Múzeum restaurátorai végeztek kisebb átalakítást, amit az Aeroplex különböző anyagokkal és eszközökkel segített. A kabin a külső burkolathoz hasonlóan fehér lett, illetve bekerült egy sor utasülés. A korábban teljesen üres pilótafülkében is újra helyet lehet foglalni – az erre szolgáló székek szintén az ACE műhelyeiben készültek.

A gép belsejében a Közlekedési Múzeum restaurátorai végeztek kisebb átalakítást

Demény Árpád, az Aeroplex ügyvezető igazgatója az együttműködéssel kapcsolatban elmondta

„Megtisztelő volt a felkérés számunkra, hogy részt vehettünk a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új kiállításának előkészítésében. Az Aeroplexnél fontos feladatunknak tekintjük a hazai légi ipar népszerűsítését, amelynek része a repüléstörténeti műemlékek ápolása is. Az An–2-es esztétikai felújítását is olyan gondossággal végeztük, mint a hangárainkban megforduló repülőgépek karbantartását, így biztos vagyok benne, hogy még sokáig az ékessége maradhat a Múzeum által szervezett kiállításoknak.

Az Antonov An–2-es a repülőgépipar egyik legszélesebb körben alkalmazott típusa, több mint 18 ezer példányban gyártották közel hatvan éven át, Magyarországon is számos Ancsa repül a mai napig. A kétfedeles repülőgépet sokféle célra használták és használják: a mezőgazdaságtól a sétarepülésen át az ejtőernyőzésig, sőt számos országban katonai célokra is. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum időszaki tárlatának részeként számos más különleges járművel együtt tekinthető meg az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában.

Az Aeroplex Közép-Európai Kft. a régió legnagyobb független repülőgép-műszaki központja. Fő tevékenysége Airbus és Boeing típusú repülőgépek javítása és karbantartása. Az Aeroplex Budapesten és Debrecenben lát el forgalmi karbantartási tevékenységet, budapesti bázisán pedig hangár szintű karbantartást, illetve repülőgépes berendezésjavítást végez, mintegy 18 ezer négyzetméternyi hangárban és a hozzá kapcsolódó 3500 négyzetméternyi műhelyterületen. A magyar vállalat az utóbbi években dinamikusan növekedett és az egyik legnagyobb független MRO-szolgáltatóvá nőtte ki magát. 2023-as árbevétele meghaladta a 30 milliárd forintot, munkavállalóinak száma pedig a 750 főt.

(Nyitóképünkön a felújított An–2-es. Kép forrása: Aeroplex)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek