A villamos elsődleges funkciója a pálya műszaki állapotának dinamikus felmérése, a felújításra váró és a frissen elkészült vágányokon egyaránt. A mérőkocsira ezt a berendezést építették be először, de a munka még korántsem fejeződött be. A következőkben felsővezeték-mérő rendszert is telepítenek, amely a vezeték magasságát, oldalirányú helyzetét (kígyózását) és a vezeték-áramszedő kapcsolatot is ellenőrzi. Szintén beépítésre vár még a vágánygeometria és az űrszelvény méréséhez szükséges eszköz, és természetesen az ehhez kapcsolódó diagnosztikai műszerek beszerelése is. A legfontosabb feladat a hálózat állapotának folyamatos figyelése, a várható javítások előrejelzése, a munkák előre tervezése lesz.

Próbamenet Kőbányán... (Ferencz Tamás felvételei)

A fényképeken érdekes tartozékok tűnnek fel: az éjszakai, üzemszünetben végzett mérések alkalmával értékelhető minőségű felvételeknek kell készülniük, ezért kocsivégenként négy-négy, nagy erejű reflektort szereltek fel, a felsővezetéki mérőrendszer elektronikáját pedig az áramszedőn helyezik majd el.

...és a budai korzón

Az 1476-os pályaszámú Ganz-csuklós az utolsó szériába tartozik, hatósági vizsgáját 1978. április 12-én teljesítette. Hamarosan csatolt üzemmódban is levizsgáztatták, szolgálatát a Nagykörúton kezdte meg. Később a Száva-kocsiszín vonalain, majd Budán közlekedett, 2016. november 1-jén vonták ki a forgalomból. Mérőkocsivá átalakításakor a 7476-os pályaszámot kapta – a 7400-as sorozat az 1923-ban bevezetett, BSZKRT-féle számrendszerben az üzemi kocsikat jelölte, ám találhatunk a csoportban két, később a HÉV-nél közlekedett dízelmozdonyt is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!