A Prágai Fővárosi Közgyűlés hétfői ülésén döntöttek arról, hogy megkezdik a D metrószakasz építéséhez szükséges földtani elemzést, amely a tervezettől valamivel több, összesen 1,6 milliárd koronába (20 milliárd forint) kerül. A prágai metróhálózat negyedik vonalát, a D metróvonalat már a kilencvenes évek elejétől tervezik elkezdeni, de eddig csak csupa ígéretet lehetett hallani, talán most történik is valami. A D (kék) metróvonal a C (piros) vonalon található Pankrác állomásból ágazik majd ki dél felé úgy, hogy később észak felé is hosszabbítják egészen a Vinohrady városrészben található Náměstí Míru állomásig, egy köztes megállóval, a Náměstí Bratří Synků (nyugi, a csehek is csak „szinkácsnak“ hívják, mert belefáradnának a kiejtésébe) állomással. Pankrác állomástól dél felé pedig a következő hét megálló épül majd meg a vonalon: Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice és Depo Písnice.

Zöld, sárga és piros színű vonalak után jöhet a kék szín<br>(forrás: DPP)

A hamarosan beinduló földtani elemzések alkalmával kiásott aknákat a metró építéséhez is használják majd, így nem kevés pénzt spórolnak meg (előző tervek erról szóltak, hogy az aknákat újra feltöltik föllddel). A részletes földtani elemzésre azért is van szükség, mert a pankráci domb vulkanikus eredetű. Az 1,6 milliárd koronába kerülő munkákat négy részre osztották, ebből két szerződést a Metrostav, egyet-egyet pedig a Hochtief és Strabag cégek csíptek el. Ha minden jól megy, akkor maga a metróalagút építése jövő nyáron kezdődhet azzal, hogy előbb öt állomást építenek Pankrác és Nové Dvory között, a többit pedig fokozatosan  hozzátoldják (Libuš, Písnice és Depo Písnice állomások). Ha ez is kész lesz, akkor következhet a D metróvonal északi irányban történő meghosszabbítása a városközpont felé, Náměstí Míru állomásig. A jelenlegi számítások szerint a D metróvonal építése 72 milliárd koronába (900 milliárd forint) kerül. Azt, hogy mikor utazhatunk az új metróvonalon, inkább senki sem meri megmondani, mivel már így is több mint elég ígéretet tettek már ez ügyben, amik aztán nem teljesültek. A Libuš és Depo Písnice közötti szakaszon például még a telkek tulajdonjogi állapota sincs rendezve mindenhol.

Az építkezés egyes fázisai

A metróállomások építészeti stílusát is csak most fogják eldönteni, erről egy vegyesbizottság dönt. A D metróvonal miatt a vasúti törvényt is módosítják, a Képviselőház előtt van az a törvénytervezet, ami lehetővé teszi a vasúti önvezető járművek alkalmazását. A D metróvonalon ugyanis a tervek szerint vezető nélküli, automatikus vezérlőrendszerű szerelvényeket terveznek közlekedtetni. Az eddig nyilvánosságra hozott látványtervekből az is kiderül, hogy az önvezető szerelvényeken kívül újabb modern elem lesz a peronokon telepített tolóajtók, amik csak a szerelvény megállása után nyílnak ki.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!