A decemberi menetrendváltástól rövidebb menetidővel, több új járattal, nagyobb kényelemmel próbált harcba szállni az utasokért a szlovák vasúttársaság. A 2018-ra tervezett vonatkilométer 1,5 millióval magasabb az előző évinél, igaz, ezért 6-7 millióval több állami támogatásra számít a vasúttársaság. A nagyobb kényelem – a magyarországi viszonyokkal összehasonlítva – mindenképpen stimmel, a menetidő rövidítésének szándéka viszont inkább bosszúságokhoz vezetett.

A knihajazd.info járműfordákat és késési statisztikákat nyilvántartó és elemző oldal hívta fel rá a figyelmet arra, hogy a célként kitűzött menetidő-csökkenés Pozsony és Zsolna között általában csak papíron valósul meg. A menetrend összeállításánál, a menetidő kiszámításánál arra alapoztak, hogy az előrehaladott pályafelújítások okán Pozsony és Puhó között nem csak az IC-k, de a kassai gyorsvonatok is százhatvannal rongyolhatnak végig. Ez az intézkedés a Pozsony és Zsolna közötti kétszáz kilométeres vonalon a jelenlegi 2 óra 46 perces menetidőt 2 óra 31 percre szorította volna le.

Két generáció egymás mellett, Pozsonyban (forrás: railpage.net)

A ŽSSK novemberben nyilatkozott arról, hogy a vasúttársaság felkészült az emelt sebességű közlekedésre, de az új menetrend első néhány napjának tapasztalatai azt mutatják, hogy egyáltalán nem tudják garantálni a csökkentett menetidőt. Az okok sokrétűek, az egyik a mozdonyhiány.

A vasúttársaság jelenleg három Vectron felett rendelkezik, de ebből az egyiket a személyzet betanítására használják, az ETCS járműoldali részével felszerelt Gorillák közül pedig mindig éppen annyi van javításon – tervezetten, vagy műszaki hiba miatt –, hogy ne jusson elegendő, 160-as tempóra képes mozdony a szerelvények elé.

Amennyiben van mozdony, akkor nincsen kocsi. Ugyanis elegendő, hogy csupán egyetlen 120-as legnagyobb sebességre engedélyezett kocsi legyen a szerelvényben, a Pozsony és Puhó közötti százhatvan kilométeren máris negyedével nő a menetidő.

A szlovák közszolgálati tévé megkérdezte erről a ŽSSK szóvivőjét, aki megerősítette, hogy vannak problémák a tervezett menetrend tarthatóságával, és néhány hét türelmet kért az utazóközönségtől, addigra megpróbálnak változást elérni az ügyben. Addig pedig a távolsági járatokon menetrendszerűen kell 10–30 perces késésekre számítani a Pozsony és Zsolna közötti vonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!