Kiderült, a decemberi menetrendváltozástól jelentősen rövidül a cseh főváros és a nyugat-csehországi Plzeň városa közötti menetidő a vasúton. Ősszel ugyanis átadják az ejpovicei alagutat, ami Plzeň Doubravka városrésze után bújik a föld alá, és Ejpovice településnél bukkan fel. A kéttubusos alagút hossza 4150 méter, amivel Csehország leghosszabb vasúti alagútja lesz. Az építését 2013-ban kezdték meg, mint a III. tranzit vasúti korridor szerves részét. Az ejpovicei alagút egy nagy ívet vág le Plzeňt elhagyva, nyugat felé. A pálya 6,1 kilométerrel rövidül. A két alagút a Rokycany–Plzeň modernizált vasúti pályaszakasz része. Az alagutakat TBM S 799 típusú fúrópajzs vájta ki, 2015-ben gyártotta a német Herrenknecht vállalat.

Az ejpovicei alagút a Plzeň-Rokycany vonalon nagy ívet vág le, amivek 6,1 kilométerrel rövidül a modernizált vasúti korridor<br>(térkép: zakladni.cz)

Az alagútnak és a menetrend további optimalizálásának hála Prágából tizenkét perccel korábban érnek majd a gyorsvonatok Plzeňbe, visszafelé huszonkét perccel rövidül a menetidő Plzeň és Prága között.

A müncheni expresszek menetideje is csökken, ezek nem állnak meg annyi megállóban, mint a gyorsvonatok. Prága főpályaudvar és Plzeň főpályaudvar között egy óra tizenhárom perc lesz a menetidő, az eddigi egy óra és huszonöt perc helyett. Plzeňből visszafelé pedig egy óra és tizenhat perc lesz a menetidő. Még lényegesebb menetidő-csökkenést érnek el a gyorsvonatoknál, ezek a jelenlegi egy óra és negyvenkét perc helyett csak egy óra és huszonnégy perc alatt teszik meg a 107 kilométeres távolságot (ma még 113 kilométer) a fővárosból indulva, visszafelé pedig az egy óra és negyvennyolc perc helyett csak egy óra és huszonhat percig tart majd az út.

Plzeň hlavní nádraží impozáns épülete<br>(fotó: a szerző)

Az alagútban egyelőre még nem közlekednek majd a vonatok a teljes megengedett pályasebességgel (130–160 kilométer per óra), hanem csak 100–120-szal. A tesztüzem után tehát újabb menetidő-csökkenés várható. A tervek szerint az alagút déli tubusát novemberben, északi tubusát pedig decemberben adják át. Az alagút építése, mint azt már megszokhattuk, időközben megdrágult, a tervezett nem egész 4 milliárd korona (48 milliárd forint) helyett több mint ötmilliárd koronába (60 milliárd forint) került.

Ami miatt mindenkinek egyszer el kell mennie: a Pilsner Urquell sörgyár kocsmája<br>(fotó: a szerző)

A menetidő-csökkenés beharangozásával szinte egyidőben jelentette be a ČSAD autobusy Plzeň autóbusz-társaság, hogy visszavonul a Prága–Plzeň vonalról. Ennek oka egyébként a Regiojet és Flixbus magán autóbusz-társaságok jelenléte is a vonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!