Az Ikarus teljes hosszában alacsonypadlós városi autóbuszáról megoszlanak a vélemények. A fővárosi pályafutásuk alapján megítélve a típus történetét busztüzek, váztörések, nehezen szellőztethető és szűk utastér jellemezték. A kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején érkezett 115 szóló Ikarust leginkább a budapesti belvárost érintő, és márkavédjegyes vonalakon közlekedtették, de tíz év alatt elhasználódtak.

A problémára megoldást székesfehérvári felújítással találtak, amely során a vázszerkezetet megerősítették, az elhúzható ablakfelületet új oldalablakok beépítésével növelték, a külső megjelenést először hagyományos BKV, majd a BKK skyblue színtervére cserélték fel, ennek ellenére az állomány egyharmadát leselejtezték. A budapesti 412-esek jelenleg a dél-pesti üzemigazgatóság területéhez tartozva a külvárosi járatokon közlekednek, amely során megbízható típussá váltak.

Pihenő Vásárhelyen 2015 augusztusában, a szűk utastér és a magas üzemeltetési költségek miatt a kisebb városi forgalomban ideálisabb, mint egy megyeszékhelyen (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

A vidéki városok közül először Győrben közlekedett a 412-esek prototípusa idén nyárig, itt jelenleg két szériában gyártott példány maradt. A miskolci négy, illetve a székesfehérvári három példányt leállították, az egriek 412-ese forgalomban van, a többi város autóbuszait viszont átcsoportosították. A tizenöt éve Szegedre érkező öt alacsonypadlóst meg a kétezres években Hódmezővásárhelyre kezdték el átcsoportosítani, ahonnan szóló Volvo 7000-esek érkeztek cserébe, a kisebb terhelésű vásárhelyi autóbuszvonalakra a 412-es Ikarusok jobban alkalmasak, mint a szegediekre.

Szintén IDZ-488, de már Kecskeméten 2018-ban. A hibrid Mercedesek arculatához igazított szürke fényezéssel és címerrel a hátfalon

A dél-alföldi volánok helyébe lépő DAKK jármű átcsoportosításai következtében hármat Kecskemétre vittek át, ahol a két korábbi példánnyal együtt létszámuk ötre nőtt. A kunsági megyeszékhely helyi buszparkját megújító hibrid Mercedes Citarók arculatához egyesítve azóta szürke fényezést kaptak.

A nyíregyházi új autóbuszok érkezésével a két 412-es Mezőkövesdre érkezett, de egyelőre csak az egyik közlekedik a városban

A következő átcsoportosítás idén Észak-Magyarországon történt. A vadonatúj nyíregyházi gázüzemű MAN autóbuszok érkezésével a város két 412-ese munka nélkül maradt, amelyet a közlekedési társaság Mezőkövesdre helyezett át. A városközponttól, illetve a vasútállomástól gyógyfürdőig közlekedő helyi járaton a társa egy Mercedes Conecto, a másik alacsonypadlós Ikarust a műszaki telephelyen tárolják. A városi autóbuszpark megújításával két magaspadlós 260-ast állítottak le.

Intermodális kapcsolat a mezőkövesdi vasútállomásnál. Hétvégén és csúcsidőszakon kívül megfelelő a 412-es, de hétköznapokon a szűkös utastér kihívást jelent

Összefoglaló táblázat a vidéki városok 412-esek aktuális állományáról (iho.hu)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!