Nincs nyár mozdonytűz nélkül az északi parton. A hónap második teljes hete rögtön egy mozdonytűzzel indult: a 2019-es év valószínűleg legforróbb napján, augusztus 12-én reggel kilenc óra előtt a 418 331-es remot Csörgő hatalmas füstöt eregetve futott be Balatonalmádiba a Budapest-Déliből Tapolcára tartó 19700-as Kék Hullám sebesvonat élén. A tüzet a mozdonyvezető porral oltóval próbálta megfékezni, majd a helyszínre érkező tűzoltók állították meg a lángokat a nagyobb károk okozásától.

A 140-es vonalon augusztus 9-étől 25-éig tartó vágányzár miatt a Mercedes-vonatok egy része kerülő útvonalakra kényszerül. Például a villamosítatlan, 142-es lajosmizsei vonalra (fotó: Vörös Attila)

Három vágányon mehetnek majd a vonatok a Keleti és Kőbánya felső között. Kiírta a közbeszerzést a NIF: a nyertesnek először el kell bontania három és fél kilométernyi vágányt, majd három kilométeren kiépíteni az újat. A munkálatokat a szerződés aláírásától számított két éven belül kell befejezni. A harmadik vágány nyomvonala lényegében most is létezik: a sínpár egy szakaszon a pályaudvar tárolóvágányaitól vezet kifelé, majd a bezárt józsefvárosi pályaudvar felől fut továbbá Kőbánya felső felé. A várható költségeket nem tette nyilvánossá a NIF.

Mercedes-vonatok a 142-esen. A 140-es vonal Nyársapát és Városföld közötti szakaszának bő kéthetes kizárása miatt kerülő útvonalakra kényszerülnek a kecskeméti Mercedes autógyárat kiszolgáló tehervonatok. Az egyik ilyen alternatíva a Kecskeméttől Lajosmizsén át Budapestig vezető elővárosi vonal. Távra a 142-es még rövidebb is, azonban nincs villamosítva, továbbá alacsony a tengelyterhelés és a pályasebesség is. Fotóriporterünk nyomába is eredt a szokatlan útvonalú szerelvényeknek.

Egy kukoricásban, behúzott futókkal hajtott végre sikeres kényszerleszállást egy utasszállító Moszkva mellett, miután madárrajjal ütközött és mindkét hajtómű leállt (kép forrása: Twitter, Breaking Aviation News)

Szerencsés kényszerleszállás Moszkva mellett, siklórepülésben. Augusztus 15-én hajnalban az Ural Airlines Moszkvából Szimferopolba tartó U6178-as járata felszállás után nem sokkal madárrajjal ütközött. A VQ-BOZ lajstromú Airbus 321-211-es mindkét hajtóműve madarat szippantott be, az egyik ki is gyulladt. A fedélzetén 234 utast és személyzetet szállító gép leállított hajtóművekkel és behúzott futóművel egy kukoricásban hajtott végre kényszerleszállást a Moszkvától északkeletre található Zsukovszkij Repülőtér közelében. A landolás során a gép jobb hajtóműve leszakadt. Huszonhárom sérültet kellett kórházba szállítani.

Akkumulátorról is üzemelhet majd több osztrák tolatómozdony. Huszonöt négytengelyes 1063-as, valamint tíz hattengelyes 1064-es sorozatú villamos mozdonyt alakít át az ÖBB, a közbeszerzést nemrégiben írták ki. A felsővezeték nélküli síneken is bevethető gépek 1263-as és 1264-es sorozatként fognak közlekedni. A vasúttársaság két 1063-as géppel kereste a fejlesztési utat: az egyiket hidrogén-üzemanyagcellás rendszerrel, a másikat pedig szuperkondenzátorokkal és lítium-ion akkumulátorokkal látták el. Az utóbbi megoldás mellett a tesztek eredményei alapján döntöttek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!