A MÁV-csoport honlapján van fent a 56639/2018/START számú pályázati felhívás a „Vasúti jármű helyett közúti jármű alkalmazása a 113 Nyíregyháza–Nyírbátor és a 114 Mátészalka–Csenger vasútvonalakon” tárgyú beszerzéshez. A 2018. novemberben közzétett felhívás szerint a 2018/2019. évi menetrendtől kezdődően a MÁV-Start Zrt. az említett vasútvonalakon a vasúti személyszállítási közszolgáltatást közúti jármű alkalmazásával kívánja biztosítani a műszaki tartalomban bemutatott paraméterek mentén.

Ugyancsak a felhívás tartalmazza azt az adatot, hogy a szerződés keretösszege – százezer forint híján – nettó ötvenmillió forint. Elméletben még lehetséges, hogy ha nem kap megfelelő ajánlatot a Start, akkor nem tud szerződést kötni, mert nem lesz kivel, és marad minden úgy, ahogy jelenleg: továbbra is Bézék és Interpicik döcögnek végig a keleti végek mellékvonalain. A szándék azonban világos. Mindez annak ellenére (vagy talán már eleve erre készültek?), hogy menetrendváltástól módosul a 114-es vonal menetrendi struktúrája és vasárnap esténként közvetlen vonat busz indul majd Csengerről Nyíregyházára.

Tegyük hozzá, hogy Nyíregyháza és Nyírbátor között nem éppen versenyképes a vasút az óránként negyven, helyenként húsz kilométeres sebességével. A buszozással talán még az utasok is jobban járnak, már ha a vasúti és a buszos utazás közti kényelmi különbségektől eltekintünk. Ilyen rövid utakon azonban nem feltétlenül a mosdó megléte a legfontosabb szempont, a legtöbb távolsági busz pedig manapság már légkondícionált. A Nyírbátor vagy Mátészalka és Nyíregyháza közötti utasforgalomról sem gyanítható, hogy indokolná a vonal felújítását, hasonló a helyzet a Csenger és Mátészalka közötti utazásokkal.

Interpicivel kiadott személyvonat Nagykállóban (fotó: Joó Ferenc)

A pályaállapotok és gyérülő forgalom miatt már sok helyen szűnt meg a vasúti személyszállítás. Gondoljunk akár a Szilvásvárad–Putnok, akár a most érintett térségben található Nagykálló–Nyíradony vonalra. A Nyíregyháza környéki vonalak erősen megszenvedték az elmúlt bő évtized mellékvonal-bezárásait is: nincs már forgalom Tiszalök és Ohat-Pusztakócs között és megszűnt a vonatközlekedés a Nyírvidéki Kisvasút mindkét szárnyvonalán.

A mostani felhívásban hetven súlyszámmal a kilométerenkénti vállalt díj a legfontosabb tényező, ezt követi húszas súlyszámmal a járművek életkora és csak tíz százalékban veszik figyelembe a buszok felszereltségét: rendelkezik-e az összes, vagy legalább egy jármű WC-vel és/vagy wifivel. Az ajánlattételi határidő november huszonkettedike, csütörtök. A MÁV-Start alap esetben nem kíván tárgyalni az ajánlattevőkkel a szerződéses feltételekről és szakmai tartalomról, de azért fenntartja magának a jogot arra, hogy ettől indokolás nélkül eltérjen. A szerződéskötés tervezett időpontja 2018. november harmincadika.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!