A csehek tervei a nagy sebességű vasút megépítésével kapcsolatban egy lépéssel közelebb kerültek a valósághoz. Az ottani vasútiinfrastruktúra-kezelőség (Správa železniční Dopravní Cesty - SŽDC) aláírta a megvalósíthatósági tanulmány elkészítését célzó szerződést a versenypályázatban győztes Sudop Praha céggel. A kontraktus értéke közel 17 millió korona (204 millió forint) értékű. A tanulmány elkészítése a tervek szerint 29 hónapig tart majd, s górcső alá veszi a Prágát Brnóval és Břeclavval összekötő új nagy sebességű vasút műszaki és üzemeltetési feltételeit, valamint a gazdasági (finanszírozási) vonzatát.

Nagysebességű vasútépítési tervek Csehországban – Brno felé, két lehetséges vonalvezetéssel: az egyik Havlíčkův Brod, a másik Benešov és Jihlava érintésével

Két lehetséges vonalvezetést (északi vonal Havlíčkův Brod érintésével, valamint déli vonal Benešov érintésével) és három sebességhatárt (250, 300, 350 kilométer per óra) fognak vizsgálni. A cseh Közlekedési Minisztérium dokumentumában három fő szakaszon épülhet meg nagy sebességű vasút az országban:

  • az első a Prága–Brno–Ostrava–Lengyelország,
  • a második a Németország (Drezda)–Ústí nad Labem–Prága–Brno–Břeclav–Ausztria/Szlovákia–Magyarország,
  • a harmadik pedig a Németország (München)–Plzeň–Prága vonal

A Drezda–Prága nagysebességű vasútvonal egyik legmerészebb tervezett szakasza, a 26 kilométer hosszú alagút az Érchegység alatt Heidenau és Ústí nad Labem között

A legoptimistább becslések szerint az új nagy sebességű vasutak építése háromszázas maximális pályasebesség esetében 600 millió koronába (valamivel több mint hétmilliárd forint) kerülne kilométerenként. Közben a Drezda és Prága közötti nagy sebességű vasút megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése már folyamatban van, amelyet a Cedop és Egis Rail vállalatok készítenek. Emellett az SŽDC és a DB Netz között folyamatos egyeztetés zajlik a közös munkacsoporton belül, amelyben a szászországi és csehországi illetékes minisztériumok képviselői is jelen vannak. A közös munkacsoport eddig kéthavonta ült össze, az idén viszont már havi rendszerességgel találkoznak majd. A vasútépítés megkezdésének időpontját nem nagyon akarja kimondani senki sem, hiszen sok tényezőtől függ még, hogy mikor kezdődhet. A legvalószínűbb, talán inkább legoptimistább tervek a 2024-es évet jelölik meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!