Repülés 2013 <br>A Boeing (rekord)számai

iho   ·   2014.01.07. 14:35
cim

A Boeing polgári gépeket gyártó részlege a második legjobb évét zárta, hangzik az amerikai cég közleménye: 2013-ban a lemondások után 1355 utasszállítóra kapott rendelést, és ami társasági rekord, 648 repülőgépet adott át a felhasználóknak. Az Airbus gyors és rövid nyilatkozatban sietett jelezni, hogy az Airbus jobban teljesített, de a végleges adatokat a jövő héten hozza nyilvánosságra. Ugyanakkor a hozzáférhető források szerint az európai cég által átadott gépek száma 625, ami viszont kevesebb, mint az amerikai versenytársé.

Ismét szárnyal a 787-es, kelendőek az új altípusok, a hosszabb 9-es és a még hosszabb 10-es is

Az átadott Boeingok többsége természetesen a keskenytörzsű 737-es gépcsalád tagja, összesen 440 NG. Ami a szélestörzsű flottát illeti: 777-esből 98, 787-es-ből 65 példány került az üzemeltetőkhöz. Hatalmasak azok a számok is, amelyek azt jelzik, összesen hány utasszállító leszállítása van hátra még a meglévő szerződések értelmében a következő évekre: a  teljes rendelésállomány 5080 repülőgép, ebből 3680 NG és MAX-sorozatú 737-es, és 916 Dreamliner.

A  tavalyi rendelések megoszlása is érdekes, ugyanis némiképp visszaesett a 737-eseké, ami nyilván annak is betudható, hogy 2012-ben még viszonylag friss fejlemény volt a továbbfejlesztett MAX gépcsalád programjának a kibocsátása, akkor álltak tehát sorba a légitársaságok, hogy lekössék a nekik szükséges példányokat.

A legnagyobb példányszámban természetesen a keskenytörzsűek készültek

A tavalyi év ugyanakkor megint felpörgette a 787-esek piacát: míg 2012-ben új rendelés nem futott be a kompozit utasszállítóra, sőt, tizenkettőt lemondtak, addig idén, az év elején kirobbant akkumulátor-ügy és a három és fél hónapos letiltás ellenére, az új típus 182 példányára kötött szerződést a gyártó. A Boeing maga is szemlátomást ezt tartja a legfontosabb fejleménynek, jelezve, hogy már tizenhat légitársaság színeiben repül a gép világszerte, és sikerül a korábbi terveknek megfelelően felfuttatni a gyártást.

A Boeing közleménye kiemeli azokat a programokat, amelyeket 2013-ban hirdettek meg, és a dokumentum megfogalmazása szerint a jövőben is biztosítják a cég piacvezető szerepét a szélestörzsűek frontján: a 777X kibocsátása, rögtön 295 gépre szóló rendeléssel, és a 787 legnagyobb, 10-es változatának programja, amit a párizsi szalonon bocsátottak szárnyra. A 777-esek sztorijához hozzátartozik az a hír is, hogy többszöri ütközés után a Boeing mégiscsak meg tudott állapodni az alkalmazottak legnagyobb szakszervezetével, és így most már biztos, hogy a gép fődarabjait a Seattle–Everett–Renton háromszög közelében, valahol Puget Sound körzetében gyártják majd, ami hatalmasan megkönnyíti a logisztikai hátteret, lerövidíti a részegységek szállítását.

Nagyon várta már sok légitársaság, hogy meghirdessék: lesz 777X

Az összefoglaló táblázat érdekessége, hogy ha alacsony gépszámmal is, de még mindig fut a 767-esek gyártása, 49 példányt kell még leszállítani a polgári megrendelőknek, ezek többsége egyébként már teherszállító. De ezen a gyártósoron az alacsonyabb szintű termelés is fontos abból a szempontból, hogy a 767-esek vonala életben marad, végig működhet egészen addig, amíg a típus bázisán kifejlesztett új tanker/szállító sorozatgyártása is beindul majd: az első KC-46-os építése egyébként tavaly már meg is kezdődött. Nem részletezi a jelentés, de a táblázatból egyértelműen érzékelhető egy nagyszerű típus csendes. fokozatos kifutása: a 747-esekből már csak 55 példányt várnak a felhasználók átadásra, bár 2013-ban ezekből is rendeltek még tizenkettőt.

A jövő heti Airbus-jelentés nyilván arról kell majd, hogy szóljon, hogy az európai gyártó fenntartsa állítását, miszerint piacvezető a száz személyesnél nagyobb polgári repülőgépek világában. Amint arról az iho/repülés is akkor beszámolt, az Airbus tavaly ilyenkor jónéhány üzletét január első napjaiban hangsúlyosan azzal a megjegyzéssel jelentette be, hogy az valójában az előző évben keletkezett, ezzel is garantálva a nagyobb számokat.

A mostani internetes szakmai reakcióknak viszont általában az a kifutása, hogy a két óriási repülőgépgyártó dominanciáját nem fenyegeti semmi, egymáshoz képest az eltérések összességében nem túlságosan nagyok, nincs nagy jelentősége annak, hogy tucatnyival több vagy kevesebb az átadott gép, a megrendeléseket pedig milliónyi más tényező is meghatározza. A verseny győztese a piac, mert a piacot uraló cégeket a vetélkedés rákényszeríti az egyre jobb termékek, egyre gazdaságosabb, csendesebb, biztonságosabb utasszállítók gyártására.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek