Az M3-as metróvonal Metrovagonmas (MVM) által gyártott és 2015–2018 során felújított metrókocsijainak váz alatti részén, a padló alatt található egy körülbelül hűtőszekrény méretű szekrény, az úgynevezett segédüzemi átalakító (inverter). Ez a szerkezet szolgáltatja az energiát a hajtáson kívül minden fedélzeti berendezésnek: az ajtóműködtetéstől a szellőzésen és a világításon át az utastájékoztatásig. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a Facebookon arról számolt be, hogy az orosz gyártónál ezeket a nehéz szekrényeket meglehetősen vékony konzolos tartókra szerelték fel a sokmilliárdos korszerűsítés során, a hiányosságot azonban eddig eltakarta a vastagon fújt alvázvédő.

Újabb műszaki hibákkal folytatódik a Pandák vesszőfutása (fotó: Vörös Attila)

Az Index arról ír, hogy a konstrukciós hibára a Kőér utcában a szokásos karbantartás során lettek figyelmesek a BKV szerelői: a 37 felújított, Panda becenevű szerelvény (222 kocsi) műszeres átvizsgálása során tizennyolcnál (vagyis 92 kocsin) már észrevehetők a repedés jelei, azaz a hiba nem egyedi. Az alvázvédő megbontásával az is kivehetővé vált, hogy nemcsak a tartókonzolt méretezték alul: a hegesztések is hagynak kívánnivalót maguk után. Az érintett kocsikat a fővárosi közlekedési társaság a javítás befejezéséig kivonta a forgalomból – a szerelvények leállítása csak az M3-as metró középső és déli szakaszainak felújítása miatt nem okoz jelentős gondot.

A BKV bejelentette: garanciális javítást fog igényelni. A Metrovagonmas elismerte a hibát, és közölték, hogy még a nyáron erősebbre cserélik a tartókat minden kocsin. A csere és a leállás költségeit is az végző orosz fél állja.

A helyzet további pikantériája, hogy az orosz szakemberek a koronavírus-járvány miatt már hetekkel ezelőtt visszautaztak Oroszországba, így a BKV szerelői jobb híján egyelőre acélhuzalokkal erősítik az alvázhoz a szekrényeket.

A szerelvények inverterszekrényét tartó fémkarok túl gyengék, repedések keletkeztek rajtuk. A gyártó Metrovagonmas ígérete szerint az alkatrészt még idén nyáron kicserélik az összes kocsin (kép forrása: VEKE Facebook-oldal)

A Metrovagonmas az Index megkeresésére azt válaszolta, hogy az utasok biztonsága nincs veszélyben, a problémát okozó elemeket azonnal elkezdte vizsgálni egy speciálisan erre létrehozott bizottság. A szerződésnek megfelelő garancia részeként fognak elvégezni az üzem felelősségi körével kapcsolatos minden szükséges munkát. Amíg a határátlépésre vonatkozó korlátozásokat nem szüntetik meg, és az MVM szakemberei nem térhetnek vissza Magyarországra, addig a tapasztalt helyi partner vesz részt a munkában.

A jelenlegi eset már a sokadik probléma a felújított szerelvényekkel kapcsolatban. Már az első szerelvényeket is állandó gondok sújtották a 2017. március végi forgalomba állítás első napjaiban. Néhány héttel később több vonatnál mindkét oldalon kinyíltak az ajtók az oldalszelektív ajtónyitás során. Mint kiderült, ezt az optikai kábelek rossz csatlakoztatása okozta – a kocsikban egyenként 15 kilométernyi kábel fut. 2019 végén újabb botrány robbant ki: az első három prototípus szerelvény tizennyolc kocsijából hatot ideiglenesen ki kellett vonni a forgalomból, mert azok padlólemezein rozsdásodást észleltek: a lemez kétmilliméteres acél részének vastagsága 1,9 milliméterre csökkent a korrózió miatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!