A nagyobb magyar nagyvárosok, megyeszékhelyek közül több helyen is megjelentek újabb járművek, hogy a korszerűtlenebb, magaspadlós autóbuszokat – jellemzően Ikarusokat –kiváltsák.

Szegedre az év elején tizenkilenc vadonatúj Scania Citywide LF típusú szóló autóbusz érkezett, így a szóló Mercedes Connectók és két, újabb beszerzésű szóló Volvó Kecskeméten dolgoznak tovább. A 2015-ös év végén már folyt a készülődés Miskolcon az új buszok fogadására, a Szondi utcai gáztöltő állomás viszont februárra készült el. A város új buszait március negyedikén, nemzetközi konferenciával egybekötött ünnepségen adták át, amely negyven szóló, MAN Lions City A21 CNG, illetve harmincöt csuklós, MAN Lions City A40 CNG típusú autóbuszt jelentett.

Az új miskolci gázbuszok egyike (fotó: Bódi Balázs, a képre kattintva galéria nyílik, a külön nem jelölt felvételeket Bohus Dávid készítette)

A kaposvári és miskolci példát követve Nyíregyházán is győztest hirdettek, ahol harminchat alacsonypadlós szóló és annak öt csuklós változatának leszállítására adnak megbízást az MAN-nek. Az Omnibusz blog egyik olvasója már látni is vélte az új autóbuszokat a tiszaújvárosi telephelyen. Tavalyi a hír, hogy a 2015-ben forgalomba állított kaposvári buszflottának új telephely készül.

A használt buszok beszerzésében tavaly a Mercedes Citaro volt a favorit. A kétezres évek második felében, ráncfelvarráson átesett csuklós példányok voltak a legkelendőbbek. Székesfehérvár helyi flottája a korábbi hat mellett, 2016-ban több, mint egy tucat újszerű járművel gyarapodott.

Citaro találkozó a székesfehérvári vasútállomásnál

A leginkább német üzemeltetőktől beszerzett autóbuszok között szóló és csuklós, alacsonypadlós és alacsony belépésű kialakítású is található. A járművek kis szépséghibája, hogy kialakításukkal elővárosi forgalomra alkalmasabbak lennének a városi közlekedés helyett.

A Mercedes O530G típust üzemeltető városok „klubjához” csatlakozott Sopron is: az ÉNYKK tavaly első negyedévben három, Ausztriából beszerzett négyajtós kivitelű csuklós, illetve kettő Svájcból importált alacsony belépésű, kétajtós szóló járművet adott át a város buszaival közlekedőknek.

Soproni kétajtós a 10Y-os járaton Bódi Balázs felvételén

A Mercik üzemeltetéséhez az ország keleti felében is kedvet kaptak. A KMKK Szolnokon két, ausztriai előéletű, városi közlekedésre alkalmasabb négyajtós; Egerben pedig három német múlttal rendelkező, helyközi közlekedésre kialakított háromajtós csuklós autóbuszt helyezett forgalomba tavaly.

A közlekedési központokba egyesült korábbi volán társaságok járműállományai lehetőséget adtak arra, hogy az új beszerzésű járművek helyén felszabaduló – sokszor magaspadlós – korszerűbb autóbuszokat más városok helyi közlekedésébe vezényeljék át. Ennek következtében új buszt ugyan nem kapott Salgótarján, viszont pár korszerűtlenebb Ikarusát pár évvel fiatalabbra cserélhette, így a korábban nem jellemző Classic szériás C80 típusú Ikarus is megjelent a város helyi közlekedésének történetében. Korai volt tavaly elbúcsúztatni a csabai kékségeket, ugyanis Szegedről, illetve Hódmezővásárhelyről összesen három, egy évvel fiatalabb, de automata váltós 260-as Ikarusokat kaptak.

Újra vannak kékségek Békéscsabán. A helyi üzemhez 2016-ban nem érkezett új autóbusz

A fehérvári Citarók érkezésével szintén több, a kilencvenes években gyártott Ikarus került át a szintén KNYKK által kiszolgált Tatabánya, illetve Dunaújváros helyi közlekedésébe, ahol a nyolcvanas években gyártott társaikat váltották le.

Az idei év várható eseményei között elsősorban a nyíregyházi gázbusz flotta mellett az elektromos buszok beszerzése és forgalomba állása lehet, amely mindenképpen megérdemli a figyelmet, viszont nem kizárt, hogy további nyugati használt buszok felbukkannak valamelyik magyar város helyi közlekedésében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!