Megírtuk mi is, február negyedikén vette kezdetét a teljes kizárásos vágányzár mellett végzett pályaátépítés a 80a vonal Pécel–Aszód szakaszán. Maga a projekt által érintett szakasz Rákos állomástól Hatvan „A” elágazásig, vagyis a Hatvan–Szolnok vonal felé vezető deltavágány kiágazásáig tart, de Budapesttől Pécelig, illetve Aszódtól Hatvan felé a vonatforgalom fenntartása mellett zajlanak a munkálatok.

Rákos–Pécel

A Rákos és Pécel állomások közötti nyíltvonal felújításának már tavaly nekiálltak a vonatforgalom fenntartása mellett. Akkor létesítették a 130. és 140. szelvények között Rákosliget forgalmi kitérőt, amely két, kitérő irányban 80 kilométer per óra sebességgel járható átkötést tartalmaz. Rákos és Rákosliget között jelenleg a bal vágány átépítésének földmunkálatai zajlanak, a jobb vágányon járnak a harminc percenként közlekedő Keleti–Pécel viszonylatú S80/G80 vonatok. Ezen a szakaszon az eredeti tervek szerint épült volna egy harmadik vágány is, mely részben a régi vontatóvágány nyomvonalán haladna és Rákosligeti forgalmi kitérőnél lenne bekötve a fővonali vágányokba. Ez amolyan tehervonati kijáróvágány lenne, bontott anyagból és maximum 80 kilométer per óra sebességgel járhatónak lenne megépítve. És bár úgy tudjuk, hogy költségcsökkentés miatt ezen vágány építése (is) kikerült a projektből, de a helyszínt szemlélgetve úgy tűnik, mintha mégiscsak belekezdtek volna annak a vágánynak a megépítésébe.

Rákos és Rákosliget forgalmi kitérő között jól látható a harmadik vágány építése is. A képre kattintva galéria nyílik a szerző felvételeiből

A 112. és 115. szelvények között, nem sokkal a Keresztúri úti felüljáró előtt új megállóhely létesül majd Akadémiaújtelep néven, ezenkívül a Cinkotai úti forgalmas szintbeli átjárót felüljáróval fogják kiváltani, melyhez a közutat új nyomvonalra helyezik majd.

A forgalmi kitérő és Pécel között már tavaly átépült a pálya és a peronok, itt jelenleg a leglátványosabb munka a közúti felüljáró építése Rákoscsaba megállóhelynél, ez a jelenlegi átjárótól mintegy 2-300 méterre épül, a Tarcsai út pedig több mint egy kilométer hosszan új nyomvonalra fog kerülni.

Pécel–Isaszeg

Pécel állomás kezdőponti oldala még nincs teljesen szétbontva, mivel idáig bejárnak a Keletiből érkező személyvonatok egy ideiglenes végállomásra. Az állomás többi része viszont teljesen szét van szedve, alépítményi munkálatok, gyalogosaluljáró-építés és felvételiépület-felújítás az, amit jelenleg szemügyre vehetünk. Az állomás négy vonatfogadó és indító fővágánnyal fog rendelkezni, mégpedig úgy, hogy a két szélső vágányok lesznek az átmenő fővágányok szélső peronokkal, és a középső két vágányok lesznek a megelőző, illetve elővárosi fordító vágányok középperonnal. Bár utóbbi funkció betöltésére, vagyis péceli betétjáratok beindítására legfeljebb a Keleti–Rákos szakasz kapacitásbővítéssel egybekötött felújítása után lesz csak lehetőség.

Csatatér Pécel állomáson

Pécel és Isaszeg állomások között jelenleg főleg műtárgyépítési munkálatok folynak, de a vágányok átépítését is elkezdték. Itt a pályasebesség az ívek miatt száz kilométer per óra marad. Pécel után a 233. szelvénynél lévő közúti felüljáró építése költségcsökkentési okokból kikerült a projektből, megépül viszont az isaszegi állomás előtt lévő, ívben lévő „kombájngyilkos” útátjárót kiváltó közúti felüljáró a 275. szelvénynél.

Isaszeg–Gödöllő

Isaszeg állomás vágányhálózata teljesen elbontva, jelenleg a földmunkálatok és a gyalogosaluljáró építése zajlik. Az állomáson három vonatfogadó és -indító fővágány lesz megépítve, a második és harmadik vágányok lesznek az átmenő fővágányok középperonnal, az első vágánynak saját peronja lesz, valamint ebbe a vágányba lesz bekötve az az iparvágány is, amely eddig nyíltvonalon ágazott ki a vonalból.

Isaszeg állomáson a leendő végponti váltókörzet helyén deponálták a zúzottkövet

A Pécel és Gödöllő közötti nyíltvonali szakaszt szintén már tavaly felújították, azazhogy csak részben. Akkor ugyanis csak az alépítmény lett átépítve, illetve az ágyazat lett kicserélve, de a keresztaljak és a vágányok használtan lettek be/visszaépítve, de mostanra már a felépítmény-cserélő géplánc is tette a dolgát, így ez a szakasz már valóban készen van, 120 kilométer per óra maximális sebességgel lesz járható. Gödöllő-Állami telepek megállóhelyen csak minimális tartalmú felújítást végeztek, vagyis a peronokat átépítették szabvány magasságúra.

Gödöllő–Aszód

Gödöllő állomáson hat vonatfogadó és indító fővágányt építenek meg. Az első vágányhoz a királyi váróhoz való csatlakozás miatt csak sínkorona plusz 30 centiméter magas peron fog épülni, valamint ebbe a vágányba lesz bekötve a MÁV-HÉV összekötővágány is. A második és az ötödik vágányok lesznek az átmenő fővágányok, köztük a harmadik és negyedik vágányok csonkavágányok lesznek, ezeken fognak fordulni az idáig közlekedő elővárosi betétjáratok. A hatodik vágány szintén peronnal rendelkező fővágány lesz. Az állomás alatt teljes hosszban új gyalogosaluljáró épül, mely a peronok megközelítésén túl kiváltja majd a jelenlegi felüljárót is, amelyet így majd elbontanak.

Épül az aluljáró Gödöllőn

A Gödöllő és Aszód közötti 15 kilométer hosszú nyíltvonal igen zavarérzékeny szakasza volt a vonalnak, hiszen amellett, hogy nagy volt a távolság a két állomás között, a szűk ívek miatt csak 90 kilométer per óra volt a maximális sebesség, ami az utóbbi években számos lassújellel volt tarkítva. Ezt az átépítés során úgy próbálják orvosolni, hogy a 420. és 430. szelvények között egy új forgalmi kitérőt létesítenek Babatpuszta néven, ezenkívül kis mértékben, kilencvenről száz kilométer per órára emelik a pályasebességet. Jelenleg ezen állomásközben is főleg műtárgyépítési munkák zajlanak, de több helyen belekezdtek már az alépítmény földmunkálataiba is.

Aszód állomás kezdőpont felőli oldala teljesen szét van „robbantva”, a felvételi épületnél a peronok megközelítését szolgáló aluljáró építése zajlik, míg a végponti oldalon egy-két vágány még megvan, ezek egyikét használják az Aszód és Hatvan között ingázó személyvonatok. A felújítás során az állomás kezdőponti oldalán lévő bejárati íven kismértékű korrekciót végeznek. Ami a leendő vágányhálózatot illeti, négy teljes értékű vonatfogadó és indító fővágány épül, valamint egy csonka vágány a balassagyarmati vonatok számára. A rakodó- és az ahhoz tartozó mellékvágányok felújítás nélkül ugyan, de legalább megmaradnak.

Aszódi csendélet

És végül, de nem utolsósorban egyetlen mondat erejéig térjünk ki az Aszód és Hatvan „A” elágazás közötti szakaszra, ahol már nagyrészt tavaly elkészült a 160 kilométer per óra sebességre alkalmas pálya, és átépült Hévízgyörk, illetve Galgahévíz megállóhely is. Itt a legnagyobb változás, hogy Tura állomásból – szintén költségcsökkentési kényszerből – sima megállóhely lesz, közvetlenül utána pedig két kilométer hosszan új nyomvonalon fog haladni a pálya.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!