Nem jelentették be előre az időpontját, de várható volt az előzetes nyilatkozatok alapján, hogy még májusban megtörténik: az új orosz utasszállító a kelet-szibériai Irkutszkban vasárnap teljesítette első felszállását. A gyártó Irkut szerint a gép harminc percet töltött a levegőben, a maximálisan elért magasság ezer méter, a sebesség 300 kilométer volt óránként, és a felvételek tanúsága szerint a gép futóit a pilóták nem húzták be, landoláskor nem használtak sugárféket. A kísérőgép egy Jak-130-as kétüléses sugárhajtású kiképzőgép volt.

Ez meglehetősen óvatos szűzrepülést jelent, azzal együtt, hogy a fél órás próbába belefért egy megközelítés, majd emelkedés és kifordulás a beton fölött. A szimulált leszállási manőver az Irkut közleménye szerint tipikus az új repülőgéptípusok első repülésekor.

A fedélzeten csak a két pilóta, Oleg Kononyenko és másodpilótaként Roman Taszkajev volt, vagyis egyelőre a repülési paraméterek megfigyelésével, a rendszerek működésének ellenőrzésével foglalkozó mérnökök, műszakiak nem kísérték el a repülőgépvezetőket.

Kononyenko a leszállás után úgy fogalmazott, a repülés „normál módon” zajlott, nem jelentkezett semmiféle olyan jelenség, ami akadályozná a berepülés folytatását. Taszkajev szerint a repülés igazolta „a hajtóművek jellemzőit és üzemi módjait”, a gép rendszeri problémák nélkül működtek.

Mint ismert, a gépet az amerikai Pratt & Whitney PW1400G hajtóművel szerelték fel, de gyaníthatóan ennek ellensúlyozásaként jelentették be egy nappal az MSz-21-es repülése előtt, hogy előrehaladott állapotban van annak az orosz PD-14-es hajtóműnek a tesztelése, amellyel majd az utasszállítót szintén felszerelik: a jelentés szerint mindkét hajtómű választható lesz a géphez.

Ugyanakkor ismert az az erős nyomás az orosz elnök részéről, amelynek értelmében az orosz repülőgép-konstrukciókat lehetőség szerint minél nagyobb mértékben orosz rendszerekkel, hajtóművekkel, avionikával stb. kell gyártani és rendelni, az elnöki útmutatás szerint ennek az MSz-21 esetében el kell érnie a hatvan százalékot a sorozatgyártás megkezdésére. Jelenleg a fő beszállítók a P&W mellett a Thales, a Honeywell és a Goodrich (avionika, hidraulika, futóművek), illetve a belső berendezésé pedig a Zodiac.

Mivel az MSz-21 eddig megrendelői (175 példányra van szerződés) főképp orosz légitársaságok ezért várható, ha a PD-14-es tesztelése lezárul és a hajtómű megkapja a hatósági engedélyét, akkor ezzel fogják az orosz megrendelők repülni majd.

A PD-14-es egyelőre egy Il-76-os teherszállítóra szerelve végzi a repülési próbákat, különféle magasság- és sebesség-tartományokban, a moszkvai Zsukovszkij központban. A korábbi nyilatkozatok szerint a hajtómű a nyugati versenytársakhoz képest csak 2–25 százalékkal fogyaszt többet: az biztos, hogy egyfelől az orosz konstrukciónak nincsenek olyan, a paramétereket kedvezően befolyásoló koncepciói, mint a P&W GTF reduktora vagy a CFM Leap kerámia-mátrix megoldása. Az is eléggé jellemző adat, hogy a PD-14 úgynevezett kétáramúságú foka 1:8,5, a Pratt & Whitney új hajtóműve ehhez képes 1:20, vagyis az orosz hajtómű esetében a tolóerőt jóval kisebb mértékben „állítja elő” az elülső ventilátor-fokozat a turbina körüli külső áramban.

A gép ugyanakkor a gyártó szerint kategóriájában a legszélesebb, legkomfortosabb kabinnal rendelkezik, a százharminc utasnál nagyobb kapacitású típusok közül elsőnek alkalmaznak kompozit szárnyakat, és a „versenytársakhoz” képest – nem tudni, hogy az újrahajtóművezett Boeing és Airbus egyfolyosósok ezek között vannak-e közvetlen üzemeltetési költséget a gyártó tizenöt százalékkal alacsonyabbra ígéri.

A jelenlegi tervek szerint a kibocsátó légitársaság az Aeroflot lesz, amely ötven gépet rendelt, és 2019-ben, a típusalkalmassági engedély megszerzése után állítaná forgalomba az első példányt. Az orosz ipari miniszter nyilatkozata szerint, a fejlett technológia, a gazdaságosság, az integrált logisztikai támogatás és a „vonzó finanszírozási-eladási modell” révén, 2037-re ezer MSz-21-est gyártanak és adnak át a megrendelőknek, amely jelenleg a világ legmodernebb terméke a kategóriájában.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!