Elindult a csehországi Plzeňbe az első Ikarus–Škoda-trolibusz kocsitest. A kocsi várhatóan szeptemberben fog visszatérni, és egyből munkába is áll majd Szegeden. Jövő tavaszig a maradék 12 kocsit is le kell szállítania az Ikarus–Škoda konzorciumnak.

Mint ismeretes, a szegedi közlekedési cég, az SZKT 2009-ben vásárolt egy üres karosszériát az akkor még ARC néven működő gyártótól. A kocsiba házilag szerelték bele a Szegeden bevált cseh Cegelec hajtásrendszert. Az SZKT-ARC Tr187 trolibusz 2010-ben mutatkozott be, a jármű egy ideig a fővárosban is próbázott.

Az első szerkezetkész Ikarus-Skoda trolibusz<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(fotók: Omnibusz-blog)

Még ebben az évben kiírták a Szeged város elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretén belül 10 (+ opciósan 5) új csuklós trolibusz beszerzésére vonatkozó tendert, amit végül az Ikarus és a Škoda alkotta konzorcium nyert meg. A munkák indulását sokáig jogi huzavona akadályozta, végül idén indult meg a gyártás az Ikarusban.

A nyertes Ikarus–Škoda Tr187.2 trolibusz az SZKT-ARC prototípus trolihoz hasonló lesz, de a homlok- és hátfal ráncfelvarrást kapott a NABI BRT-t tervező Tóth János keze nyomán. Lesznek eltérések a vázszerkezetben, a tetőszerkezetben, és a tetőkialakításban is az ARC trolihoz képest.

Az új trolibusz a szegediek döntésének megfelelően piros színben fog munkába állni

Ráadásul a félkész vázat sem az ARC gyártja már, mivel időközben a Műszertechnikával összefogva megalakították a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t, akiknek az Ikarus nevet is sikerült visszaszerezniük, így a patinás márka felirata fog a trolik elején díszelegni. A hajtás nem Cegelec, hanem Škoda lesz, és nem házilag kerül bele, hanem a plzeňi Škoda-gyárban.

A trolibusz mozgatásáról a Škoda hajtómotor gondoskodik, amihez a Škoda saját hajtáskonténere kapcsolódik. A 18,75 méter hosszú, teljesen alacsony padlós klimatizált járművek futásáról ZF gyártmányú futóművek és felfüggesztés fog gondoskodni, a megállásról a Knorr fékrendszere. A 124 utas befogadására képes jármű a beépített 48 akkumulátorcella segítségével mintegy 8 kilométert lesz képes megtenni felsővezeték nélkül.

A trolibusz szemből

A trolibusz jó eséllyel indulhat a hamarosan kiírandó fővárosi tenderen is, Budapest ugyanis már régóta szeretne részben EU-pénzből 24 trolibuszt vásárolni. Nemrégiben felröppent a hír, hogy a BKV házilag fog trolibuszt építeni Ikarus 412-es autóbuszból, amihez a hajtást selejtezett GVM trolikból fogja kinyerni.

Akár itt is szóba jöhet az Ikarus, a 412-esek vázának ismert betegsége miatt ugyanis az átépítés előtt meg kell erősíteni a vázszerkezetet, sőt a hátsó részt is teljesen át kell alakítani (motortorony elbontása, széles hátsó ajtó stb.). Ennek költsége azonban elérheti egy teljesen új gyártású Ikarus karosszériaárát, érdemes tehát elgondolkodni, hogy ezért a pénzért nem jobb, ha egy teljesen új gyártású vázszerkezetbe helyezik át a GVM elektronikát.