A helyközi és távolsági autóbuszflotta fejlesztését használt járművek beszerzésével a miskolci székhelyű Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉMKK) kezdte meg. Az északkeleti országrészbe az év elején korábban a német hadsereg által használt Irisbus Crossway típusú autóbuszból érkezett húsz példány.

ÉMKK állományába tartozó Irisbus Crossway a Miskolc–Szeged járaton (a képre kattintva galéria nyílik, a külön nem jelölt képeket Bohus Dávid készítette)

Szintén tavaly jelent meg a hazai használtbusz-piacon a cseh ICOM Transport a.s. közúti áru- és személyszállítással foglalkozó vállalat autóbuszos flottacseréje miatt felszabadult – jellemzően hét- és nyolcéves – Mercedes Intouro állománya. A helyközi kialakítású járművekből 2015-ben az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK) már vásárolt egy harmincötös flottát. Tavaly év elején a – székhelyét novemberben Békéscsabáról Kecskemétre áthelyező – Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. (DAKK) járataira egyéves alvállalkozói szolgáltatásra szerződött Partiscum Busz Kft. bérleti szerződést kötött egy hatvan autóbuszból álló flottára, amelyeket forgalomba is állítottak Csongrád, Bács-Kiskun és Békés megye helyközi és távolsági vonalain.

Kék–fehér Mercedes Intourók a szegedi autóbusz pályaudvaron. Egy éves szolgáltatási szerződés keretében hatvan autóbuszt közlekedtet a Partiscum Busz Kft. a DAKK Zrt. járatain

A cseh Mercikből a Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. (DDKK) alvállalkozójaként szolgáltató Di-Cam Kft. is bérelt járműveket, de az eladósorba került autóbuszokból a szolnoki székhelyű Közép-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (KMKK) is vásárolt kettőt Salgótarjánba. Végül az év elején forgalomba állított Irisbus Crosswayek mellé Miskolcon negyvenkilencet vásároltak az Intourókból is.

A két cseh múlttal rendelkező Mercedes mellett a KMKK további használtbusz beszerzéseket hajtott végre. Szolnokon egy S417UL, illetve két S419UL típusjelzésű háromtengelyes kivitelű – németországi üzemeltetőtől beszerzett – autóbuszt állítottak forgalomba; Eger részére pedig három, S419UL típusú járművet vásároltak egy nyíregyházi személyszállító vállalkozástól, Hatvanba pedig egy S417GT-HD típusú jármű jutott. A miskolci regionális közlekedési társaság mellett a szolnokiakhoz is érkezett Irisbus Crosswayekből, amelyből kettő hatvani, kettő pedig a gyöngyösi telephelyhez tartozik. A székesfehérvári és soproni helyi közlekedésben részt vevő alacsony belépésű O530LE Ü típusú Mercedes Citaro a KMKK-nál helyközi feladatokat kapott: Salgótarjánban, Egerben állítottak forgalomba egy-egy járművet a típusból. A Salgótarján–Budapest távolsági autóbuszos viszonylatra beosztott járművek köre tavaly három MAN Lion's Top Coach típusú, emelt szintű szolgáltatást biztosító autóbusszal bővült ki.

Az egriek egyik 2016-os beszerzésű Setrája a kiskörei járaton (fotó: Bódi Balázs)

A miskolci gázbuszflotta februári forgalomba állásának hatására tizenegy, kétezres évek elején gyártott MAN SG263-as típusú városi csuklós autóbusz szabadult fel, amelyek sárga flottaszínű arculatosításukat követően az ÉMKK állományában folytatják pályafutásukat a helyközi viszonylatokon.

A legtöbb új autóbusz leszállítására a legnagyobb magyar autóbuszgyártó a Kravtex-Kühne Zrt. kapott megrendelést. Nyáron az ÉNYKK részére tizenkilenc alacsonypadlós Econell és negyvenkét normál padlószintű Innovell érkezett korábban legyártott készletekből, amelyek az EEV emissziónormás motor miatt „újszerű járműnek” minősítve találtak gazdára. Az Euro 6-os minősítésű motorral és robotizált sebességváltóval szerelt járművek közül negyven Econell EN12 és tizenkettő Inovell IC12 típusú autóbuszt szállítottak le október végéig a DDKK üzemegységeihez. Egy októberben kiírt tender keretében pedig hatvan magas, negyven alacsony padlószintű autóbusz szállítását kezdte meg a buszgyártó, az első járművek tavaly év végén jelentek meg az ÉNYKK és KNYKK autóbuszállományában.

ÉNYKK sávokkal arculatosított Econell érkezik Nagykanizsára

A győri székhelyű autóbuszgyártó üzem az elmúlt évben két típusfejlesztéséről is hírt adott: október végétől egy tízméteres Econellt teszteltek, az év végén pedig hírt adtunk a hosszított kivitelű Econell 13 szóló járműről is.

A tapolcai két laprugós Ikarus leállításával 2016 évben lezárult egy korszak a dunántúli közösségi közlekedés történetében: nincs több közforgalmú 266-os típus.

Az elmúlt év második felében pedig megkezdődött a használt Volvo tender százhetvennégy autóbuszának leszállítása, amely járműveket Norvégiából importáltak. Az északi országból a Volvo autóbuszok 7700, 7700A csuklós, 8700LE, Volvo-Säffle 8500LE és 8900 LE típusai érkeztek. A jellemzően sötétzöld járművek átalakítása, újrafényezése Százhalombattán történt, amelyről a Csengessünk blog többször is írt bejegyzést közösségi oldalán. Az elkészülő járművek tavaly év vége óta folyamatosan érkeznek a Volánbuszhoz, az ÉMKK-hoz, a KMKK-hoz, valamint a DAKK kecskeméti és a DDKK szekszárdi üzemegységeihez.

Norvégiából érkezett 7700A immáron ÉMKK-s arculattal Miskolcon (fotó: Bódi Balázs)

Szintén az év végén érkezett meg a KMKK Zrt. tizenhárom új gyártású, Volvo 8900 típusú, távolsági kivitelű autóbusza, amelyek forgalomba állítása folyamatban van. A flotta első járművei a gyöngyösi járatokon mutatkoztak be.

A gyöngyösiek vadonatúj 8900-asa a karácsonyi ünnepek alatt mutatkozott be a szegedi járaton

Az autóbusz-beszerzések jelenleg is folyamatban vannak, az év elején ismert számok jelenleg kétszáz kocsi szállításáról szólnak. Kíváncsian várjuk az évközi fejleményeket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!