Vasútüzem-optimalizálás teljesen automata üzemű tolatómozdonyokkal?

iho/vasút   ·   2020.07.16. 15:00
400px_alstom_lineas_tehervonat

A kísérlettel azt akarják felmérni, hogy a teljesen önműködő tolatómozdonyok mennyire járulhatnak hozzá a vasúti üzem további optimalizálásához. A várakozások alapján a technológia költséghatékonyabb és fenntarthatóbb működést fog eredményezni.

A négyes szintű (GoA4) automatikus vonatkezelési (ATO) tesztekhez a Lineas teherfuvarozó vasúttársaság egyik dízel-hidraulikus mozdonyát szereli fel automatikus vezérléstechnikával, valamint intelligens akadály- és környezetérzékeléssel  a járművet eredetileg gyártó Alstom. A teszteket az Alstom, a Lineas és a vasúti infrastruktúra-kezelő ProRail közösen végzik majd, erről a felek júniusban állapodtak meg. A tesztek során teljesen automatikusan zajlanak majd az olyan feladatok, mint az indulás és megállás, a szerelvények össze- és szétkapcsolása, a vontatás és a fékezés ellenőrzése, valamint a vészhelyzetben történő beavatkozás. A mozdonyon a biztonsági protokollt tesztelő alkalmazottakon kívül nem lesz jelen aktív személyzet.

Az Alstom, a Lineas és a ProRail 2021-ben kezdi meg a teszteket Hollandiában egy teljesen automatikus üzemű tolatómozdonnyal (illusztráció: Railway Pro)

A teszt teljes mértékben összhangban áll az Alstom azon stratégiájával, mely az intelligens és zöld mobilitás formájában hozzáadott értéket nyújt az ügyfeleknek. Az Alstom szerint a projekt előkészíti az utat egy teljesen digitalizált vasúthálózathoz, a teszteknek köszönhetően pedig a teljes európai vasút is hasznot húzhat a növelt kapacitásból, az alacsonyabb energiafelhasználásból, valamint az alacsonyabb költségekből, miközben a működési rugalmasság nő és a pontosság is javul. Mivel az automata vonatoknál az emberi reakcióidő nem játszik közre, sokkal kisebb távolságot tarthatnak egymástól, ezért a hálózati kapacitást is jobban ki lehet használni. Ezen kívül a vonatok sokkal egységesebben üzemelhetnek, lehetővé téve a hatékonyabb energiafelhasználást.

Az automatizálási szintek egytől négyig terjednek: előbbinél a mozdonyvezető biztonsági és tanácsadó rendszerekkel támogatva irányítja a szerelvényt, utóbbinál pedig teljesen személyzet nélkül halad a vonat. A vasúti automatizálás a vasúti ágazat számára lehetővé teszi a vasúti szolgáltatások termelékenységének növelését költséges infrastrukturális kiadások nélkül.

Az elmúlt évek során Hollandiában számos kettes szintű (GoA2) automatizálási tesztet végeztek el. Az Arriva és a holland nemzeti vasút NS személyszállító szerelvényekkel tesztelt, az Arriva szerelvényein ráadásul utasok is tartózkodtak. A vasúti teherszállítás számára dedikált Betuweroute-vonalon is közlekedett egy Rotterdamból indított, részben automatizált tehervonat. A teljesen automatikus, személyzet nélküli négyes szintet 2021-ben próbálhatják ki először Hollandiában – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.