A minden eddiginél tovább húzott-halasztott bejelentés hátterében valószínűleg belső harc állhatott a járatokat hivatalosan megrendelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV-Start között, ugyanis a vasúttársaság új vezérigazgatója, Csépke András szeptemberben egy, az Európai Mobilitási Héten tartott szakmai konferencián kijelentette: ha csak rajta múlna, azonnal kihajítaná a vonatok tíz százalékát a menetrendből. Az Origo értesülései szerint 2016-ban mintegy ötmillió vonatkilométert, a 2015-ös mennyiség hat százalékát húzzák ki a menetrendből, számos fővonalon csökkentve a távolsági kínálati menetrendet. A végleges menetrendet elvileg egy hónappal az érvénybe lépése előtt nyilvánosságra kell hozni, amit az utolsó pillanatban, péntek éjszaka meg is tettek. A kiadott anyag azonban még az utóbbi napokban hallható hírekhez képest is bőven tartalmaz változásokat - leginkább negatív értelemben! A menetrend pdf formátumban ide kattinva tölthető le.

Lássuk hát, hogy is néz ki jövőre Magyarország vasúti közlekedése! A következőkben fel nem sorolt vonalakon semmilyen érdemi módosítás nem történt.

Nemzetközi járatok

A nemzetközi közlekedést szemügyre véve az új bécsi főpályaudvar megnyitása miatt a railjetek menetideje fél órával csökken Ausztriában, ezért az ÖBB is belenyúlt a menetrendbe: fél órával később indulnak-érkeznek majd a Keletiből, azaz a jelenlegi, óra tíz perces indulásból óra negyvenes start lesz. A szinte minden órában igénybe vehető bécsi összeköttetést a railjet-szolgáltatást kiegészítő Eurocityk (Lehár, Kálmán Imre, valamint a két átlós: a Hortobágy és az Avala) és az állandó romániai késések miatt csak nemzetközi gyorsként közlekedő Dacia biztosítják. A tavaly decemberben életre hívott, Debrecenből közvetlen bécsi elérhetőséget biztosító Hortobágy, és a szinte évente más útvonalon, a fővárosig jelenleg a Kelebia–Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza–Cegléd–Kőbánya-Kispest útirányon, a szerb határtól Kecskemétig személyvonati megállásokkal haladó belgrádi Avala a Keleti érintése nélkül közlekedik, idén decembertől azonban – részben az elcsúsztatott nemzetközi ütem okán – mindkét vonatot bezavarják a fejpályaudvarra. Belföldi útvonalaik is változnak: előbbi Cegléd helyett Nagykátán keresztül ér majd a fővárosba, viszont már egészen Nyíregyházától igénybe lehet majd venni, utóbbi pedig visszakerül a kelebiai vonalra. A Dacia menetrendje is „igazodik” a nemzetközi ütemhez: Románia felől húsz perccel később lép be az országba, a Keletiből pedig fél órával később indul tovább Bécs felé – elméletileg. A császárvárosból is fél órával korábban indul vissza, Bukarest felé pedig negyven perccel később hagyja el a Keleti pályaudvart.

Redukálódnak a közvetlen utazási lehetőségek Németországba Szlovákián és Csehországon keresztül: több járat végállomása Prága lesz. Így jár például a most még egészen Hamburgig közlekedő Jeszenszky János/Jan Jesenius EC, és a berlini Hungária, amit Danubiusként kell majd keresni decembertől. A Hungáriára átkeresztelt Porta Bohemica EC-vel viszont továbbra is el lehet majd jutni az egykori Hanza-városba. Újabb járatként szerepel a reggel Varsóba induló és onnan este érkező Varsovia EC.

Románia felé megszűnik a Kolozsvárig közlekedő Bihar intercity, jelenlegi menetvonalát a brassói Hargita IC veszi át. Az eddig az éjszakai Ister Euronight-vonattal Kürtösig egyesítve közlekedő, Szófiába tartó Serdika nemzetközi gyors napszakot és elnevezést vált: Budapestről reggel, a Traianus intercityvel egyesítve, már Bononia néven indul majd, és vissza irányban is a Traianus fogja a bolgár stokkot cipelni.

Az egyetlen szlovéniai vonat, a Budapestet Ljubjanával összekötő Citadella eurocityből nemzetközi gyorsvonattá minősül vissza. Szerbia felé az Ivo Andric nemzetközi gyorsvonat két órával korábban közlekedik, ahogy már említettük, az Avala EC visszatér a kelebiai vonalra, lényegében zónázó távolsági személyvonatként Kelebia és Kunszentmiklós között mindenhol megállva, és ismét betér a Keleti pályaudvarra is.

Meg vannak hirdetve a napokban leállított Szeged–Röszke–Horgos személyvonatok, bár valószínűleg a „nyomtatás közben kiadott módosítások” tartalmazzák majd a vonal hatósági intézkedés miatti ideiglenes üzemszünetét.

Dunántúl

Azt minden túlzás nélkül kijelenthetjük, a legnagyobb átalakuláson – országos szinten is – az 1-es számú Budapest–Győr–Hegyeshalom vonal esik át, szinte teljesen tisztán railjet/EC-IC-személy kínálatot hozva létre. A railjetek/eurocityk menetvonalának áthelyezésén kívül további jelentős módosítás, hogy az eddig Csornáig együtt közlekedő szombathelyi és soproni intercityket különválasztják, valamint a győri és szombathelyi/soproni gyorsvonatokat szinte teljesen megszüntetik. Az IC-k decembertől – a Budapest felé tartó első, Savaria-Scarbantiát leszámítva – külön menetvonalon, két-két óránként járnak, és az eddigiekhez képest már Tatán és Komáromban is meg fognak állni a kieső gyorsvonati szolgáltatást pótolva. A főváros és Győr között létrejövő órás IC-ütemet azonban kis mértékben megtöri, hogy a GYSEV nem rendelkezik százhatvan kilométeres sebességre képes kocsikkal: a szombathelyi páros óra tíz perckor indul a Keletiből, és a GYSEV-stokkot elveszítve már százhatvannal suhanhat Győrig, míg a soproninak marad a száznegyvenes tempó, emiatt az „óratizes” ütemhez képest öt perccel hamarabb kell startolnia, és öt perccel később is érkezik meg a Keletibe. Habár az eddig közösen járó stokkok csornai szétválasztásához és a szombathelyi rész gépcseréjéhez szükséges várakozási idő eltűnik, a soproni IC menetideje érdemben nem változik a plusz megállások miatt. A vasi megyeszékhely prémiumjárata viszont közel negyed órát nyer a gépcsere elhagyása, valamint a nyáron villamosított Csorna–Porpác szakasz villamos mozdonnyal való jobb kihasználhatósága miatt. Ráadásul Porpác és Szombathely között már százhússzal is mehet az IC a dízeles üzem százas korlátját felülírva (jóllehet, a GYSEV bérelt Ludmillái is képesek a százhúszas tempóra). Tisztán pozitívum, hogy az IC-ütem eddigi dél környéki rését betömik: a Keletiből 12 óra 10 perckor a Szent Márton indul Szombathelyre, öt perccel egy után pedig a Scarbantia IC Sopronba, eleddig nem létező párjaik, azaz az Írottkő és a Kékfrankos pedig 13 óra 49-kor, valamint 14 óra 54-kor érkeznek a Keletibe.

A fővárost Győrön át Sopronnal összekötő gyorsvonatok teljesen, a győri és szombathelyi gyorsok pedig nagyrészt megszűnnek. A tatai és komáromi, valamint a soproni és csornai közvetlen utasokat a különválasztott soproni és szombathelyi intercityk szolgálják majd ki (a szerző felvételei)

Megszűnik a győri és szombathelyi gyorsvonatok többsége, a soproniak pedig teljesen. Győrig megmarad hétköznap délutánonként három mentesítő gyors (tíz perccel négy, öt, és hat óra előtt indulva a Keletiből), valamint vasárnap este mentesítő járatként szerepel mindkét irányban a Vaskakas expressz. Győrön túl azonban mindössze egy napi vonatpárt hagytak meg: a Szombathelyről kora reggel, jelenleg elsőnek induló 9209-es, és a fővárosból délután fél három körül visszainduló 9204-es. A gyorsvonatok helyett a komáromi Flirtöket küldik tovább Győrig, amelyek az elcsúsztatott railjet-ütem okán Almásfüzitőn engedik maguk elé a nemzetközi vonatokat. Erős negatívum azonban, hogy Sopron és a főváros között átszállás nélkül ezentúl csak helyjegyhez kötött szolgáltatást lehet igénybe venni.

A fővárost Szombathellyel Győrön át összekötő gyorsok eltörlésével a viszonylat kettészakad: a Győr–Szombathely szakaszon már személyvonatként funkcionálnak, Győrtől Celldömölkig a 10-es vonalon az eddigi gyorsvonati megállásaikkal és időbeli fekvésükkel együtt. A MÁV-os fűnyíró a vonal menetrendjéből is kiszedett egy dél környéki most már személyvonatpárt (9207–9202). A celldömölki gépcsere megmarad, újdonság lesz azonban, hogy a GYSEV egyik Ludmillája is beszáll a fordába.

GYSEV-fronton a vasúttársaság legrégebbi vonalán, a 8-as Győr–Sopron vonalon tisztán IC és személyvonati szolgáltatás jön létre a közvetlen kocsis budapesti gyorsvonatok megszűnésével. Budapest és Sopron között a szombathelyi intercitykről a reggeli első páratlan járaton kívül különváló IC-k kétóránként közlekednek majd. A feláras vonatokhoz a korszerű Flirt-motorvonatokból álló személyvonatok biztosítanak majd csatlakozást Győrben, ahonnan a délelőtti időszakot leszámítva minden óra 51 perckor indulnak a leghűségesebb város felé. Visszafelé változó az indulási időpont: menetrend szerint hol óra 44-kor, hol óra 46-kor hagyják maguk mögött Sopront. Sopron és Szombathely között (15-ös vonal) egy délutáni (9126-9123), valamint egy esti személyvonatpárt (9158-9121) korlátoznak munkanapokra. A vasi megyeszékhely és Nagykanizsa közötti 17-es vonal felső, GYSEV-tulajdonú részén megszűnik egy munkanap reggeli vasvári „kirohanós” járatpár, egy délutáni Zalaszentiván–Szombathely vonatpár (9813-9846) pedig csak hétköznapokon fog közlekedni. A vonalon várhatóan pár hónapon belül megkezdődik a villamosítás, így nagy valószínűséggel tavasztól vágányzári menetrend lesz érvényben, buszos vonatpótlással. A gyorsvonati pótjegyezés miatt menetrendileg személyvonatnak álcázott pécsi sebesvonatok dízelgépeit így Szombathely helyett Dombóvár/Pécs adhatja majd ki, lényegében megszüntetve – legalábbis egy időre – a szombathelyi startos dízelmozdonyos vontatást. A kőszegi személyvonatok (18-as vonal) közül négy pár csak munkanap közlekedik.Szintén törlésre került egy reggeli Körmend–Sopron vonat Körmend és Szombathely közötti része, Szentgotthárd felé pedig két pár délutáni járat csak munkanapokon használható.

A részben ipartörténeti műemlékvédettség alatt álló Győr–Veszprém (11-es) vonalon csak néhány vonat indulási és érkezési ideje módosul pár perccel. Esztergom és Komárom között (4-es vonal), valamint az 5-ös számú, Székesfehérvár–Komárom vonalon továbbra is marad a két vonatpáros alibimenetrend. Székesfehérvár állomásának átépítése lassan végéhez ér, és habár úgy tűnt, hogy ezzel jövő nyáron visszatérhet a 2015-ben az építési munkálatokra hivatkozva felfüggesztett Győr–Siófok „fürdősvonat”, a startos fűnyíró azonban most kivágta a visszanőni törekvő fűszál gyökerét is. A Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös) vonal viszont lassan kezd életre kelni, legalábbis a jelenleg még csak a két végállomás között pendliző egykori Bzmot-okra már Belsőbárándon és Aba-Sárkeresztúron is fel lehet majd szállni. Az első tervezetek szerint munkanapon négy, szombaton két, vasárnap három vonatpár pendlizett volna, végül maradt a két pár vonatból álló minimálszolgáltatás.(Mennyire ésszerű lenne pedig a két vonal közvetlen összekötése, horribile dictu a járatok Bátaszékig történő elküldése… – a szerk.)

A Székesfehérvártól Szombathelyig vezető 20-as vonalon a Szombathely és a főváros között Celldömölkön és Győrön át közlekedő gyorsvonatok a fentebb említett kivételtől eltekintve Győr végállomású személyvonatokká avanzsálódnak át. A Citadellát eurocityből nemzetközi gyorsvonattá minősítik vissza. Nem hivatalos források szerint az 1-es vonalról felszabaduló halberstadti kocsik a szombathelyi gyorsokra kerülnek át. A járatszám-csökkentés a Déliből reggel fél nyolckor Veszprémbe (960), valamint a Veszprémből délután egykor a fővárosba közlekedő gyorsvonatot (965) likvidálja.

A gyorsvonatok soproni közvetlen kocsijai helyett az intercityket lehet igénybe venni, melyekre Győrben szinte minden órában modern Flirt-motorvonatok biztosítanak csatlakozást

A vonatkilométer-csökkentés érinti a Zalaegerszeg és a főváros közötti kapcsolatot is. Szombathelyről Budapest felé a reggeli első, visszafelé az esti utolsó vonat közvetlen zalaegerszegi kocsijai (9509 és 9508) maradnak ki, az egerszegi csatlakozásra egy órát lehet majd várni Bobán... Ezzel a Déliből este fél hatkor induló Göcsej intercity válik a napi utolsó közvetlen vonattá, amivel el lehet jutni Zalába, és reggel is a kötelező helybiztosításos járat lesz az egyetlen rövid utazási időt biztosító mód vasúton. A húzással egyértelműen az egyetlen naponta közlekedő zalai intercityre próbálják terelni a Budapestre utazókat. A nyári menetrendben Budapest felől még marad egy további lehetőség: a szlovéniai Koperbe tartó Istria nemzetközi gyors – ami a főváros felé a Göcsejjel egyesítve közlekedik.

A pécsi vonal távolsági menetrendjében nagyobb módosítás nem történik: Dombóvárra négy perccel hamarabb ér le az IC, de két perccel többet is tartózkodik ott. A járatritkító fűnyíró a hírek szerint kiszedte volna a zágrábi Rippl-Rónay IC péntek este Pécs, vasárnap este pedig a főváros felé közlekedő pécsi stokkját, a Zsolnay intercityt. A damil szerencsére elszakadt: mindössze annyi történik, hogy a vasárnapi mentesítő rész Pécs és Dombóvár között gyorsvonatként közlekedik. A szakadás előtt viszont még megcibálta a személyvonati kínálatot: Dombóvár és Sárbogárd között a tervek szerint két, a déli órákban közlekedő járatpár törlődött volna, végül mindössze a Pusztaszabolcsról 12 óra 4 perckor Dombóvárra induló 8044-es, valamint a hasonló időfekvésben, ellenkező irányba közlekedő 8045-ös járat repült ki az ütemből. A Flirt többórás dombóvári pihenését elkerülve páros irányban az előző járatot Kaposvárig küldik tovább, ami onnan is fordul vissza a kimaradó páratlan utánira.

Balaton

A Balaton-környékén az északi part mentén végigkanyargó 29-es vonal leglényegesebb változása, hogy a tapolcai gyorsvonatok menetideje közel fél órával csökken, három órán belüli elérést biztosítva. Ez egyrészt a rövidebb, mindössze tízperces fehérvári gépcserének köszönhető, legfőképp viszont annak, hogy kevesebb helyen állnak majd meg: nem érintik a Csittényhegyre átkeresztelt Balatonkenese-Üdülőtelepet, Káptalanfüredet, Csopakot, Balatonarácsot, Zánkafürdőt és Balatonszepezdet. A Déliből a jelen menetrendhez képest huszonöt perccel később, páratlan óra harmincöt perc helyett páros óra egészkor rajtolnak el. A startos kasza ide is elér: a téli hónapok során napközben egy kora délutáni sebesvonatpárral (974–975) lesz ritkább a menetrend.

A déli partra tartó gyorsvonatok budapesti indulási ideje is módosul: öt perccel később, a tapolcaiak jelenlegi indulási idejében közlekednek, a Délit páratlan óra harmincötkor hagyják el. A Siófok környéki pályafelújításnak köszönhetően a Székesfehérvár–Fonyód menetidő tíz perccel csökken: Siófokra nyolcvan, Fonyódra két óra hat perc, Nagykanizsára három óra huszonegy perc alatt lehet eljutni a Déliből, míg páratlan irányban pár perccel több a menetidő.

Kelet-Magyarország

Habár a miskolci vonal menetrendszerűsége várhatóan javul az elmúlt hónapok során a Nagyút és Mezőkeresztes között felújított jobb vágánynak köszönhetően, az ütemes menetrend 2009-es bevezetése óta a legnagyobb mértékű változás megy végbe a vonalon a meghirdetett korlátozásoknak köszönhetően, csúnyán széttúrva a 80-as és csatlakozó vonalainak ütemességét. Az országos járatritkítás valószínűleg a Borsodban és környékén okoz leginkább kapacitáscsökkenést.

Az első információk szerint három sebesvonatpárt – a Budapestről 6, 10 és 14 órakor Sátoraljaújhelyre induló (5200, 522 és 524), valamint a főváros felé egy dél környéki (525), egy délutáni (523) és az utolsó (5201) járatokat – vágtak volna vissza Miskolc és Sátoraljaújhely között közlekedő személyvonatokká, napközben négyórás „ütemre” redukálva a jelenlegi kétórásat. Végül ezek közül egy pár, a Keleti pályaudvarról reggel hat órakor startoló 5200, és a Budapestre visszainduló utolsó 5201 korlátozások nélkül megmenekült. Az 524 azonban csak péntekenként közlekedik majd teljes útvonalon, mentesítő járatként, a vasárnapi mentesítőnek átalakuló 523-mal egyetemben. Így egy átlag hétköznap négyszer, napközben négyóránként lehet majd eljutni átszállás nélkül például Sárospatakról vagy Sátoraljaújhelyről Budapestre, de a mezőkövesdiek is csak eggyel több közvetlen vonatpárt vehetnek majd igénybe. Az újhelyi sebesek redukálásával az utasokat a miskolci és kör-intercitykre próbálják terelni, azonban azok személyvonati csatlakozásai egyes időpontokban, főleg a délelőtti órákban kedvezőtlenebbek a sebesekétől, így rosszabb esetben egy bő órát is lehet majd várakozni.

Észak-Magyarországot sújtja leginkább a járatritkítás: Miskolc és Budapest között több sátoraljaújhelyi sebesvonatot, több kazincbarcikai járatot, hétvégén minden második egri személyvonatot, Nyíregyháza és Szerencs között pedig két délelőtti személyvonatpárt törölnek decembertől - utóbbiak közül három vonatnak még lenne is sebesvonati csatlakozása. A lépés gép- és szerelvény-megtakarítást nem igazán, kínálatcsökkenést és potenciális utasvesztést annál inkább eredményez

Teljesen váratlan lépés viszont a reggel Miskolcról Nyíregyházán át a Nyugati pályaudvarra induló Délibáb, és a vissza irányból este közlekedő Takta intercityk Miskolc és Nyíregyháza közötti eltörlése – a járatok decembertől Záhonnyal kötik majd össze Budapestet. A páros óránként működő szerencsi „intercitypók” így első és utolsó időpontjában elveszíti néhány fontos távolsági lábát. Sovány vigaszként a borsodi és szabolcsi megyeszékhelyeket összekötő két IC menetvonalán intercity-pótló személyvonat közlekedik majd 510 és 511 számmal, IC-megállásokkal. Kérdés, milyen kocsikból lesz kiállítva az IC-pótló, mennyire lesz majd erős a színvonalcsökkenés a harmadik generációs intercity-kocsikhoz képest. A wifiről és a légkondicionálásról biztosan le kell mondani. Szintén előzetes bejelentés nélkül repült a menetrendből két délelőtti személyvonatpár Nyíregyháza és Szerencs között (5149-5132 és 5137-5142), ami öngól, mivel ebből háromnak maradna sebesvonati csatlakozása. A szándék teljesen egyértelmű: az IC-k igénybevétele, bár ez valószínűleg kevéssé fogja vigasztalni a Miskolcon túlról Tarcalra vagy Rakamazra utazókat… Ugyancsak törlésre kerül a Füzesabonyból Hidasnémetibe 20 óra 2 perckor induló személyvonat (5328) Füzesabony és Miskolc között, megszüntetve ezzel a gyors csatlakozást a főváros felől befutó Hernád IC-ről. Egy órával hamarabb, este tíz helyett kilenckor indul Miskolcról Füzesabonyba az 5041-es járat.

A 78-as vonalon Aszód és Balassagyarmat között a vonatok hat perccel hamarabb fognak közlekedni mindkét irányban. Somoskőújfalu felé a 81-es vonalon egy reggeli munkanapi vonatpárt (5822–5837) visz magával a fűnyíró. A Hatvan–Szolnok (82-es) vonalról egy délelőtti munkanapi vonatpár (5724–5725) eltűnik, egy kora délutáni munkanapi vonatpár (5744–5745) pedig csak a nyári menetrendi időszakon kívül fog közlekedni.

Az óránként közlekedő egri személyek számát is megfelezik hétvégén: reggel nyolctól este tízig a páros óra nyolc perckor Füzesabonyból Egerbe, a páratlan óra harmincegykor Egerből induló járatokat pedig csak hétköznap lehet majd igénybe venni, azaz hétvégén a személyekről csak a kör-intercitykhez lesz azonnal csatlakozás, a miskolciakhoz csak egy órával később. A 87-es vonalon a nyári időszak hosszabb nappalaihoz igazodva a március 28. és november 4. közötti hétvégéken és ünnepnapokon két órával később, 15 óra 55 perc helyett 17 óra 55-kor indul majd vissza Szilvásváradról az utolsó vonat Egerbe. Március 27-éig és november 5-étől hétvégén viszont a 15 óra 55-ös lesz az utolsó járat.

A 85-ös számú, rövidke gyöngyösi vonalon egy kora délutáni vonatpár (35616–35613) csak pénteki napokon közlekedik majd.

Miskolc és Kazincbarcika között a 92-es vonalon egy reggeli kivételével a kétórás alapütemen felüli összes vonatot eltörölték: a Miskolcról 7 óra 40 perckor naponta, 13 és 15 óra 40-kor hétköznap és vasárnap, 17 óra 40-kor pénteken és vasárnap Barcikára induló, Barcikáról pedig hétköznap és vasárnap 13 és 15 óra 48-kor, a pénteken és vasárnap 17 óra 48 perckor, valamint a naponta 7 és 19 óra 48-kor a megyeszékhelyre induló járatokat már hiába is keressük december tizenharmadikától. Az egri és a barcikai ingajáratok számának csökkentésével besegítenek a miskolci Bhv-s ingák eltüntetésébe: Miskolcnak hétköznap egy, hétvégén pedig két ingavonattal kevesebbet kell majd kiadnia.

A 89-es vonalon a Tiszaújvárosból Nyékládházára munkanapokon közlekedő első vonat (35010) az eddigieknél hat perccel hamarabb indul majd.

A Szerencs–Hidasnémeti (98-as) vonal felső szakaszán április 2-ától október 30-áig hétvégén és ünnepnapokon egy plusz járatpárt indítanak a meglévő két pár mellé – ha úgy vesszük, ötven százalékos növekedés.

A záhonyi vonal is jókora rekonstrukción ment keresztül az elmúlt évek során. A 2006-ban bevezetett ütemes menetrend a kör-intercitykkel együtt marad, azonban a járatritkító kaszát a tervek szerint itt is megsuhogtatták volna: három záhonyi sebesvonatpár devalválódott volna vissza személyvonattá a Budapest és Cegléd közötti szakasz lemondásával, átszállásra kényszerítve Cegléden ezzel a főváros felé és felől tartó utasokat, szerencsére azonban ez nem következett be. Plusz intercityt kap viszont Záhony: az eddig Miskolcról induló reggeli Délibáb (582) és az este Borsodba visszatérő jelenlegi Takta (686) intercityk már a szabolcsi határállomást szolgálják majd ki, és utóbbi járat is felveszi a Délibáb elnevezést. A tavaly elindított Hortobágy Eurocity, amely Debrecent az osztrák fővárossal köti össze, a gyorsabb és jó állapotú ceglédi vonal helyett az ahhoz képest szántóföld Szolnok–Újszász–Nagykáta–Rákos útirányon döcög majd fel Budapestre. Megállási helyei Karcaggal, Kisújszállással és Törökszentmiklóssal bővülnek. A fővároson közvetlenül átmenő mivolta is megszűnik, mivel betér a Keletibe is. Pozitívum, hogy a járat már Nyíregyházáról fog indulni hajnali 4 óra 55 perckor, és oda is tér vissza késő este 23 óra 5-re, közvetlen bécsi elérést biztosítva a szabolcsi megyeszékhelynek is. Négyről háromra csökken a Püspökladányon keresztül Romániába tartó intercityk száma: a Budapestet Kolozsvárral összekötő Bihar idősávjában a brassói Hargitát lehet majd látni, a Hargita jelenlegi menetvonala megüresedik. Decembertől a gyalogkakukkot el fogja majd tudni kapni a prérifarkas: teknőstempóra kapcsolják vissza a  pénteken és vasárnap mentesítő diákjárat funkciót betöltő Kengyelfutó gyorsvonatot, mely elviekben Debrecen és a Nyugati között hivatott villámgyors eljutást biztosítani. A járat ezentúl Ebesen, Hajdúszoboszlón, Kabán, Püspökladányban és Karcagon is meg fog állni.

A szabolcsi mellékvonalakat minimális mértékben érintik a vonatkilométer-korlátozások: Nyíregyháza és Vásárosnamény között egy délelőtti vonatpárral (36022–36027) csak hétköznap lehet majd utazni. Debrecen környékén jobban belejöttek a korlátozásba: számos munkanap délutáni járat csak a nyári időszakon kívül közlekedik. Ilyenek például a hajdúsági megyeszékhelyről 14 óra környékén Nyírábrányba (6816), Nyírbátorba (6334) és Hortobágyra (6616) és 16 órakor Balmazújvárosba (6636) induló vonatok, valamint ezek visszatérő párjai (6323, 6613, 6633).

Az elővárosi járatokat is megsimogatta a startos fűnyíró: töröltek egy reggeli tárnoki személyt, hétvégén pedig csak kétóránként jár majd az oroszlányi. A komáromi S10-esek viszont már Győrig járnak

Békéscsaba környékén szintén jelentős pályaépítés zajlik, zajlott az elmúlt években. A zuhanyhíradók szerint – totális képzavarral élve – az ütemesség szétverése a fejlődő infrastruktúrájú 120-asra is „betette volna a lábát”: Budapestről Békéscsabára két kora délutáni, Békéscsabáról pedig egy reggeli gyorsvonatot tüntettek volna el, előbbi miatt hatórás (!) menetrendi rést létrehozva a gyorsvonatoknál. A végleges menetrend szerencsére nem tartalmazza a járatok törlését. A Traianus intercityvel egyesítve, felcserélt napszakban közlekedik majd az eddig Serdika néven futó szófiai Bononia nemzetközi gyors. A Budapestre tartó, jelenleg reggel még saját menetvonalat birtokló Serdika helyére gyorsvonat lép Lőkösházától. A Dacia nemzetközi gyors menetrendje is változik az 1-es vonal módosított nemzetközi üteméhez való illeszkedés okán: a késő esti, Bécsből Románia felé tartó járat negyven perccel, hajnali, ellenkező irányú párja húsz perccel később közlekedik.

Megszűnik viszont a Szentesről a fővárosba közlekedő napi sebesvonatpár, szolnoki személyekké degradálódnak. Lemondják továbbá Kunszentmárton és Szentes között egy délutáni Kiskunfélegyháza–Szentes vonatpár (37216–37213). A Szeged és Békéscsaba közötti (135-ös vonal) délelőtti vonatok közül két pár (17702, 17707, 17717, 17712) csak hétvégén és ünnepnapokon, egy kora délutáni pár (7704-7705) pedig csak munkanapokon fog közlekedni.

A szegedi intercityk közül egy pár kap korlátozást: a Szegedre tartó utolsó Pusztaszer (IC728), valamint a fővárosba tartó utolsó Kárász (IC721) IC-k csak pénteken és vasárnap fognak közlekedni.

A kelebiai vonal menetrendje is átalakul némiképp. A Keletiből öt perccel reggel nyolc után induló személyvonat (7922) helyén közlekedik a korábbra hozott Ivo Andric nemzetközi gyors, amelynek jelenlegi menetvonala a meglepetés erejével ható járatritkítással a főváros és Kiskunhalas között árván marad. Egy személyvonatpárt (7914 és a jelenlegi 7925) a vonalra visszatérő Avala eurocity helyettesít, a dél környékén Kelebia felől a fővárosba közlekedő 7915-ös személyvonatot pedig visszavágnak Kelebia és Kiskunhalas közé. A Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza vonalról eltűnő Avalát új, ütembe illeszkedő, Baja–Kecskemét viszonylatú személyvonat pótolja majd. Viszont az ütemen felüli, munkanapokon délután Kiskunfélegyházáról Bajára közlekedő 7813-as vonatot a nyári időszakra törlik.

Budapesti elővárosi vonalak

Az 1-es vonal elővárosi járatait tekintve a Komáromig közlekedő S10-es személyvonatok is már Győrig fognak járni, pótolva a megszűnő gyorsvonatokat. A railjetütem elcsúsztatása miatt Almásfüzitőn engedik majd maguk elé a nemzetközi járatokat.

A nemrégiben teljes hosszában visszaadott, többé-kevésbé felújított 2-es számú esztergomi vonalon a jelen állapothoz képest nem történik változás: hétköznap mindenhol megálló és gyorsított személyvonatok között választhatnak az utazók, hétvégén viszont csak az előbbiek közlekednek. A „bokorugró” vonatok a Nyugatitól Esztergomig nyolcvanhat, a főváros felé nyolcvannyolc perc alatt teszik meg az utat, a gyorsítottak menetideje kilenc és öt perccel kevesebb.

Az oroszlányi (12-es) vonalon az egyetlen változást az jelenti, hogy Tatabányáról három perccel hamarabb indulnak a szerelvények, így Oroszlányban már tíz perc fordulóidő áll rendelkezésre. A S12-es jelőlésű jelülésű járatok órás üteme azonban csak hétköznapokra lesz érvényes: a Tatabányáról páros óra 38-kor, Oroszlányból pedig páratlan óra 5 perckor startolók pihennek hétvégén.

Az S-Bahn-jellegű járatokat is eléri a ritkítás: a legelső S36-os Kőbánya-Kispest–Tárnok személyvonatpár (3810-3819) törlésre kerül.

Vác és Diósjenő között öt perccel, Diósjenő és Balassagyarmat között pedig további öt perccel csökken a menetidő a drégelypalánki keresztezési idő rövidülésével. Visszafelé összesen nyolc perccel ér majd hamarabb Vácra a motorkocsi.

A ceglédi vonal kínálata elveszíti a közvetlen szentesi sebesvonatot a járat Szolnokig való visszavágásával, valamint szegényebb lesz a közvetlen bécsi és dunántúli kapcsolatot biztosító, ráadásul decembertől Nyíregyházáig meghosszabbított Hortobágy Eurocityvel is, amit az elővárosban a nagykátai vonalon (120a) kell majd keresni.

A 142-es számú, lajosmizsei elővárosi vonalba is belenyúltak fentről: hétvégén csak a Nyugati és Dabas között jár minden második S21-es személy.

Összegzés

A 2016-os menetrendről összességében egyértelműen a kínálatcsökkentés mondható el az újabb vonatkilométer-korlátozás miatt, amelyben ismét az utas számít legkevésbé. A „kirakatvonalnak” is emlegetett 1-es vonal profiltisztításon megy keresztül: bővül a minőségi, feláras távolsági kínálat, a részben a halberstadti kocsik évekkel ezelőtt bevezetett sebességkorlátozása okán szinte teljesen kinyírt szombathelyi gyorsok szerepét pedig a több helyen megálló, különválasztott szombathelyi és soproni intercityk, valamint a Győrig meghosszabbított Flirt-ös személyvonatok veszik át. A járatszámcsökkentés Kelet- és Közép-Magyarországot érinti elsősorban: több sátoraljaújhelyi sebesvonatot vágnak vissza Miskolc és a zempléni határváros közé, továbbá búcsúzni kell számos, alapütemen felüli vonattól is. Remélhetőleg 2016 decemberében – ha nem hamarabb – már egy, legalább a távolsági járatok szintjén korlátozásokról mentes anyagot böngészhet majd az utas. Addig viszont még rengeteg víz folyik le a Dunán, és a megvalósítás sem lesz problémamentes.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!