Egerbe is el lehet már jutni gyorsforgalmi úton. Az M3-as autópálya füzesabonyi lehajtójától a hevesi megyeszékhelyig vezető M25-ös autóutat július 20-án adták át az autóforgalomnak. A 19 kilométer hosszú, kétszer két sávos pályaszakasz két ütemben, összesen több mint 50 milliárd forintból épült meg. Az északi szakasz kivitelezői a Colas Út Zrt., a He-Do Kft. és a KM Építő Zrt. voltak, a déli szakaszt pedig a Colas Hungária Építőipari Zrt. és a He-Do Kft. valósította meg. A beruházás két kapcsolódó útszakasz fejlesztését is magába foglalta. A fejlesztésnek köszönhetően akár negyed órával is csökkenhet a menetidő Eger és az M3-as viszonylatában.

Teljes hosszában elkészült és használható vált az Egert a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő M25-ös autóút (fotó: NIF Zrt.)

Átalakul a Zala megyei távolsági buszközlekedés. A július 15-ével a MÁV vezetése alá került Volánbusz augusztus 1-jétől megszünteti számos, Budapest és több Zala megyei város közötti közvetlen autóbuszjáratát a Budapest–Zalakaros–Nagykanizsa és a Budapest–Keszthely–Hévíz–Zalaegerszeg–Lenti vonalakon. Helyettük új, a vasúthoz csatlakozó járatok indulnak a Budapest–Keszthely–Hévíz–Zalakaros–Nagykanizsa útvonalon naponta kétszer mindkét irányba, melyekkel a Zala megyei fürdőhelyeket, illetve a Kis-Balaton körüli településeket lehet elérni.

Elkészült az M4-es Pest megyei szakasza is. Július 23-án adták át az autóút legújabb, Cegléd és Abony közötti 17,6 kilométeres, 26 milliárd forintból megépült szakaszát, mellyel teljessé vált a gyorsforgalmi út Pest megyei része. Az M4-es M0-ás körgyűrűtől Abonyig vezető, 62 kilométeres része összesen közel 100 milliárd forintból valósult meg. A fejlesztés gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a közlekedést az ország egyik legveszélyesebb útjának számító 4-es főúton. Az autóút folytatásának építése is folyamatban van: a Szolnok elérését és elkerülését garantáló Abony–Törökszentmiklós szakasz 2022 tavaszáig épül meg. Továbbá zajlik a Törökszentmiklós és Berettyóújfalu közötti 95 kilométeres útszakasz építésének előkészítése is.

A vasúti és közúti párhuzamosságok felszámolásának részeként a Volánbusz augusztus 1-jétől megszünteti számos, Budapest és Zala megye közötti közvetlen járatát

Elkészült az első felújított CAF-hálókocsi. Folyamatosan halad a MÁV-Start nemzetközi járműflottájának megújulása. A CAF gyártmányú fekvőhelyes kocsik közül eddig a kilencből öt, az étkezőkocsik közül kilencből hét újult meg a vasúttársaság új arculatával. A hat hálókocsi első felfrissült példánya a napokban állt vissza forgalomba: Budapest és Zürich között, a Kálmán Imre-Wiener Walzer EuroNightban közlekedik. A második CAF-háló várhatóan szeptemberre készül el. A kocsik a hálófülkéi teljesen megújultak: új, ledes olvasólámpákat, érintésvédelemmel ellátott, 230 voltos dugaszolóaljzatokat, USB csatlakozókat, wifit, valamint az utastájékoztatáshoz szükséges új hangszórókat is beépítettek. A kocsik közötti ajtókat szinkronban lehet működtetni, a fülkéket mágneskártyás biztonsági zárrendszerrel látták el. A járművek korszerűsítésének költsége kocsinként összesen nettó 140 millió forint.

Indulhat a Lánchíd felújításáról szóló közbeszerzés. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Igazgatósága jóváhagyta a következő évek legnagyobb fővárosi beruházásának kivitelezési munkáira kiírt feltételes közbeszerzési eljárás elindítását. A kizárólag a híd felújítását tartalmazó tender csak akkor lehet eredményes, ha a felújításhoz szükséges teljes fedezet rendelkezésre áll. Ez esetben a rekonstrukció 2021 tavaszán kezdődhet meg. A teljes felújítás tervezett időtartama harminc hónap, amelyből a Lánchíd legfeljebb 18 hónapig lesz lezárva a forgalom elől. A Budapest világhírű szimbólumának számító Széchenyi lánchíd 2023-ra születhet újjá.

Elkészült a MÁV-Start első megújult CAF-hálókocsija (fotó: MÁV-Start Zrt.)

Húsz éve pecsételődött meg a Concorde-ok sorsa. Az Air France F-BTSC lajstromjelű gépe 2000. július 25-én emelkedett el a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről New Yorkba indulva, amikor felszállás közben kigyulladt és egy közeli szállodára zuhant. A vizsgálatok kiderítették: a Concorde előtte a Continental egyik DC-10-ese szállt fel, melyről nekifutás közben leesett a hajtóműburkolat egyik titániumból készült rögzítőpántja, amelyre ráfutva a Concorde futójának egyik abroncsa felrobbant, ennek darabjai csapódtak az üzemanyagtartályokat tartalmazó szárnynak, ahonnan a végzetes tűz elindult. A katasztrófában a gépen 109-en, a földön további négyen haltak meg. A balesettel halálos sebet kapott a legendás szuperszonikus típus is, amelynek mindössze hét-hét példánya repült az Air France-nál és a British Airwaysnél: a 2000-es katasztrófa, a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások, valamint a horribilis üzemeltetési költségek miatt 2003 végén, közel 28 év technikailag sikeres szolgálat után végleg kivonták a Concorde-okat a forgalomból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!