Magyar pályán a Škoda-csoda

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.03.27. 19:00
IMG_5290__130327_Komarom__380017_1047001__400

Körzetük a vaspálya. Tempójuk 200 kilométer per óra. Késések, műszaki hibák, s a légellenállás ellenfelei. A Škoda 109E típusú mozdonyok éjjel-nappal bevetésre készek az utasok biztonságáért. A Škoda Transportation plzeňi vasúti járműgyártó vállalat által kifejlesztett és gyártott univerzális villamosmozdonyt a Cseh Vasutak (ČD) rendelte. A prototípust 2008-ban mutatták be, 2013. március 27-én pedig megtette első önálló métereit a magyar hálózaton a 017-es pályaszámú mozdony. Az összeférhetőségi vizsgálat első állomását, a Komárom és Győrszentiván közti futópróbákat a gép kedden sikerrel teljesítette, így Komáromból már fékmozdony nélkül, egyedül tehette meg az utat a fővárosig. A mozdonyt a PSŽ magán-vasúttársaság a MÁV-Startnak vizsgáztatja le, a közeljövőben a váci vonal távolsági vonatait tervezik 380-asokkal húzni. A partnervasutak egyelőre tárgyalják, hogy ezek cseh railjet vagy egyszerű EC-szerelvények lesznek.

A 011-es pályaszámú gépet a múlt nyáron felmatricázták a foci EB tiszteleére. Itt Kolín állomáson állt meg a cseh válogatott egyik meccsére tartó különvonat élén<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotó: wikipedia)

A rendszerváltás utáni időszak első, teljesen új mozdonytípusa Csehországban a 380-as sorozatjelet kapta. Gyártásuk 2008 és 2011 között zajlott, összesen húsz ilyen gép gördült ki a járműgyártóból. Amilyen simán ment a gyártás, olyan döcögősre sikeredett az engedélyeztetésük a környező országokban, sőt jogi csatározások is fennállnak a Škoda és a ČD között mind a mai napig a késői leszállítás miatt. Ennek oka legfőképpen az európai szabályok megváltozása a gyártás ideje alatt. A mozdony legnagyobb előnyei közé sorolják a többáramneműséget, valamint az ETCS vonatbefolyásoló berendezéssel való kompatibilitását. Nem utolsósorban fontos tény, hogy a jövőben számolnak a mozdonyok átjárhatóságával Németországba, Ausztriába, Lengyelországba, Szlovákiába és Magyarországra is.

Komárom és Ács között suhan a 380-as, a Trakció 470-ese fékmozdonyként szerepelt<br>(fotó: Vörös Attila)

A 380-as sorozatú cseh Škoda mozdonyok szolgálatképesek a három fő, Európában használt áramnem alatt (25 kilovolt 50 hertz, 15 kilovolt 16,7 hertz és 3 kilovolt egyenáram). A mozdonyba gyárilag beszerelték több vonatbefolyásoló berendezés fedélzeti egységeit, így megtalálható rajtuk a Csehországban és Szlovákiában használt, de a magyar rendszerrel is kompatibilis Mirel típus, továbbá a lengyel SHP EDA3, valamint az LZB 80E, amit a németek és osztrákok használnak. A tervek szerint viszont épp az egységes ETCS biztosítóberendezést használják majd bennük.

A gép vezetőasztala<br>(fotó: Prohászka Csaba)

A mozdonyok maximális engedélyezett végsebessége 200 kilométer per óra, maximális pillanatnyi teljseítményük 7,2 megawatt (állandó teljesítményük 6,4 megawatt). A gép 88,2 tonna, 18 méter hosszú, szélessége 3,08 méter és 3,905 méter magas. Napjainkban a mozdonyok a cseh vasúti korridorokon továbbítanak EC, Ex kategóriájú vonatokat a Prága–Brünn–Leventevár (Břeclav) vonalon, vagy a Prága–Ostrava vonalon. A 009-es és 013-as pályaszámú mozdony speciális matricával van ellátva, a D1 Express márkanevet reklámozzák Prága és Brünn között. Hasonló modifikációja már Szlovákiában is fut, a ZSSK egészen kettőt rendelt a Škoda-csodából, amelyek a Pozsony-környéki ingavonatok élén teljesítenek szolgálatot.

Cseh remekek Komáromban<br>(fotó: Vörös Attila)

Kapcsolódó hírek