Emlékvonat járt a 37-es vonalon. A Somogyszob–Balatonszentgyörgy vonal 2018-ban ünnepelte átadásának százhuszonötödik évét, aminek emlékére tavaly októberben különvonat közlekedett. A szervezők az idén tíz éve tartó üzemszünet évfordulójára idén is meghirdettek egy emlékvonatot. A két Bz-motorkocsiból és két Bzx mellékkocsiból álló szerelvény múlt szombaton, október 19-én csattogott végig a pályán. Az utazáson résztvevőket több állomáson is köszöntötték és vendégül látták.

A 37-es vonal személyszállítási forgalomszünetének tizedik évfordulójára emlékeztek különvonattal október 19-én (fotó: Kemenczei Róbert)

Zöldre vált a Regjojet. A cseh magánvasút egyik legjellegzetesebb ismertetőjele az élénk sárga szín, a decemberi menetrendváltástól azonban megváltozik a helyzet: az észak-csehországi Ústí nad Labem székhelyű régióban a vasúti személyszállítási szolgáltatást megrendelő hivatal feltételeinek eleget téve a zöld szín lesz túlsúlyban a német DB-től használtan beszerzett motorvonatokon. A hét 628-as sorozatú szerelvénynek csak az orrán és az ajtókon marad meg a sárga szín. A Regiojet a decemberi menetrendváltáskor az észak-csehországi régióban több vasútvonalon is átveszi a személyszállítási szolgáltatást a Cseh Vasutaktól (CD) a következő nyolc évre.

Ismét egy Messerschmitt Magyarországon! A Krakkói Lengyel Repülési Múzeum és a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum együttműködésének köszönhetően 2019. október 23-ától 2020. március 15-éig újra látható hazánkban egy Bf 109 típusú „Messzer” vadászgép. Az 1944-ben Regensburgban épített, RQ+DS hívójelű repülőgéppel az év május 28-án Ernst Pleiness őrmester kényszerleszállást hajtott végre a Trzebun tóra, a pilóta életét veszítette. A roncs ötvenöt évig pihent a tó fenekén, majd 1999-ben kiemelték, és a Lengyel Sasok Alapítvány restaurálta.

Egy gyönyörűen restaurált Messerschmitt Bf 109-es vadászgépet is meg lehet tekinteni 2020 márciusáig a szolnoki RepTárban (fotó: Leitmann Zsolt/RepTár Facebook-oldal)

Mozdonyokat tervez venni a MÁV-Start. A vasúttársaság összesen száztizenöt, vegyesen két- és többáramnemű, nemzetközi forgalomra is alkalmas villanygép beszerzését fontolgatja. A gördülőállomány fejlesztése égető fontosságú lenne a MÁV-Start számára, mivel a mozdonyok átlagos életkora meghaladja a negyven évet, legnagyobb részük pedig nem alkalmas százhúsz kilométer per óránál magasabb tempóra. A MÁV legutóbb 2008-ban vásárolt új mozdonyokat: a huszonöt korszerű Bombardier Traxx villanygép 2011-2012-ben állt munkába.

Bővíti repülőflottáját a Czech Airlines. A cseh nemzeti légitársaság négy A220-300-ast és három nagy hatótávú, 8700 kilométert repülni képes A321XLR-t vásárol az Airbustól. A ČSA Czech Airlines jelenleg tizenhárom gépet repül: hét Airbust – melyből hat A319-es, egy pedig szélestörzsű A330-as –, egy Boeing 737-800-ast, továbbá öt ATR-72-500-ast. Utóbbi, hatvannégy üléses regionális turboprop gépeket váltják ki az érkező A220-asokkal az ATR-ek 2021-ben lejáró lízingszerződésének megfelelően.

A 2011-2012 során üzembe állított Bombardier Traxx mozdonyok után valószínűleg néhány éven belül újabb villanygépek érkezhetnek a MÁV-Start flottájába (fotó: Vörös Attila)

Újabb adag távolsági busz érkezhet. Az október 1-je óta központosított Volánbusz Közlekedési Zrt. huszonkilenc új autóbusz beszerzésére írt ki tendert. A nyertes ajánlattevőnek az azonos gyártmányú járműveket 2020 februárja és decembere között, vagyis a szerződéskötéstől számított kétszázhetven napon belül kell leszállítania. Az elmúlt bő két év során már több mint száz új gyártású távolsági kocsit állított forgalomba a Volán Buszpark segítségével az új Volánbusz jogelődjeként a Volánbusz Zrt. és a hat vidéki közlekedési központ.

Részben ingyenes lehet a tömegközlekedés Hódmezővásárhelyen. Legalábbis a vásárhelyieknek, illetve a rendszeresen ott tartózkodóknak, és csak csúcsidőn kívül. A város polgármestere, Márki-Zay Péter elképzelése szerint a városkártya szolgálna utazási igazolványként. A polgármester elmondta: a helyi buszközlekedés száztízmillió forintba kerül, ebből ötvenet az állam, további ötvenet pedig az önkormányzat finanszíroz, a jegyek és bérletek értékesítéséből pedig csak tízmillió forint jön be. A buszok viszont szinte üresen járnak, így erről a tízmillióról le lehet mondani. Az utóbbi években külföldön több városban is ingyenessé vált a helyi közlekedés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!