A Starship célja, hogy minimálisra csökkentse azt az energiát, ami a rakomány egyik pontból a másikba történő eljuttatásához szükséges. A kamion hosszas átalakítások során nyerte el végleges formáját, és most elindul Kaliforniából Floridába tart, mindezt úgy, hogy a legnagyobb lehetséges rakományt viszi, amit a jármű teljes tömege megenged. Az út során az üzemanyagtakarékosságot, illetve az áruszállítási hatékonyságot mérik, az adatok nyilvánosságra hozzák. A kamionnak a napokban volt a bemutatója Sears Pointnál a Sonoma Racewayen, a Nascar egyik legtrükkösebb utcai pályáján.

(fotók: Shell)

– A szállítmányozás a világ teljes energiafelhasználásának több mint egynegyedét, sőt világszinten a szén-dioxid-kibocsátásnak az egyötödét teszi ki. Ennek hetvenkét százaléka a közúti szállítmányozásnak tulajdonítható, amelynek pedig jelentős részét a teherautók bocsátják ki – nyilatkozta Robert Mainwaring, a Shell technológiai menedzsere.

Épp ezért nagy kihívás a tehergépkocsiknál jelentős javulást elérni az energia-takarékosságban. A szállítmányozási szektor célja világszerte, hogy minél távolabb jussanak a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával, miközben maximalizálják a rakomány mennyiségét a költségek csökkentése érdekében.

A Starship Class 8-as kamionként is ismert az Egyesült Államokban: ez a specifikus osztályozás a jármű össztömegének alapján történik. A besorolás 1-től 8-ig terjed, és az Egyesült Államok közlekedési minisztériumához tartozó Szövetségi Közúti Felügyelet osztályozza. A kamiont 6 hengeres, 400 lóerős motor hajtja, 2508 newtonméter nyomatékkal. Az alapjáratot úgy állították be, hogy nagyon alacsony fordulatszámmal, 800 fordulat/perccel működjön.

Az aktív rácsos redőnyök a hőmérsékletváltozás hatására lépnek működésbe. Ha nincs szükség hűtésre, a redőnyök automatikusan bezáródnak, így kevesebb üzemanyagra van szükség, hiszen áramvonalasabb a kamion.

Sears Point, Sonoma Raceway (fotó: Wikipédia)

A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem 48 voltos akkumulátorba tölti és tárolja az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérőműszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!