Idén is volt légiparádé Budaörsön. Szeptember első hétvégéjén ismét airshownak adott otthont a Budaörsi repülőtér. Az előző évi „Múlt és Jelen” szlogent 2019-ben a „Repülj át az őszbe a levegő királyaival” mottó váltotta fel: a magyar polgári repülés legendás gépei és személyei közül szinte mindegyik ott volt a kétnapos rendezvényen, többek között az első és eddig egyetlen magyar űrhajós, Farkas Bertalan is. A légijárművek között volt Li-2, An-2, Kánya, Podva, Mókuska, Mi-17, Ka-26, Gripen, Mi-2, Delfin, business jetek, és a listát még hosszan lehetne sorolni.

Látványos repülőnapot tartottak idén is Budaörsön (fotó: Kelecsényi István)

Egységesíti járműflottáját a Regiojet. A cseh magánvasút körülbelül húszmilliárd forintért tizenöt MS3-as Traxx villamos mozdonyt vásárol a Bombardier-től a már meglévő négy MS2-ese mellé. Ezzel egyidőben pedig visszaadják az ELL-nek azt az öt Siemens Vectront, amit a lízingcégtől bérelnek. A Regiojet az első vasúttársaság Csehországban, mely az újgenerációs MS3-as Traxxból rendelt. Az első mozdonyt 2020-ban vehetik át. Az új Traxxok továbbítják majd a társaság jövő nyártól Prágából Bécsen át Budapestre közlekedő nemzetközi járatait is.

Már csak pénz kell a további KISS-ekhez. A MÁV-Start szeptember 3-án megrendelte a negyvenből még hátralévő huszonegy kétszintes motorvonatot is a Stadlertől. A szerződés azonban csak akkor lép hatályba, ha a vasúttársaságnál rendelkezésre áll a járművekhez szükséges százmilliárd forint. A MÁV-Start az Európai Unió 2021 és 2027 közötti pénzügyi ciklusának közlekedési célú támogatási alapjából, az IKOP-ból finanszírozná a beruházást. A gyártó a folyamat megkönnyítése érdekében nem kér előleget. A negyven emeletes szerelvénnyel a budapesti agglomerációs járatok mindegyikét korszerű motorvonatokkal (KISS, Flirt és Desiro) lehet majd kiadni.

A 101-esen található mezőpeterdi állomáson is kiépülhet néhány éven belül a felsővezeték (fotó: MÁV-Start)

Hamarosan villamosíthatják a 101-es vonalat. Kiírta a közbeszerzést a NIF Zrt. a Püspökladány és Biharkeresztes országhatár közötti 55,6 kilométer hosszú vasúti szakasz korszerűsítésére. A projekt során kiépülhet a felsővezetékes betáplálás, továbbá harmincöt kilométernyi vasúti pályát javíthatnak fel, hogy a vonal végig alkalmas legyen a száz kilométer per óra sebességű közlekedésre, 225 kilonewton tengelyterhelés mellett. Báránd, Sáp, Berettyóújfalu és Biharkeresztes állomásokon akadálymentes magasperont is létesítenének. A kivitelezésre három év lesz, azonban előbb forrást is kell találni a beruházáshoz, így az leghamarabb csak 2023-24-re készülhet el.

Kétnyelvűek lettek a határon túli magyar állomásnevek a MÁV-nál. Szeptember 4-én reggel a Keleti pályaudvarról indult el a Brassóba tartó, 367-es számú Hargita Intercity formájában az első, magyar nyelven is feliratozott iránytáblájú nemzetközi vonat. A magyar megfelelővel is rendelkező, határon túli állomások nevének feltüntetését néhány hét alatt vitték végig. Az iránytáblákat fokozatosan váltják le, a fővárosi fejpályaudvarok digitális kijelzőin pedig már frissítették is a feliratokat.

Tizenöt újgenerációs Traxxot szerez be a cseh Regiojet a meglévő négy mozdony mellé (fotó: Regiojet)

Naponta járhatnak 2020-tól a LOT gépei Budapest és New York között. Az útvonalat a lengyel nemzeti légitársaság már tavaly óta repüli, jövőre felfejlesztik napi járattá. A chicagói járat viszont a téli menetrendből kimarad, azonban márciustól újraindul. A lengyelek szeptember 22-én indítják el új, Budapest és Szöul közötti járatát, hamarosan pedig további járatokat indítanak a magyar fővárosból Prágába, Stuttgartba, Belgrádba és Szófiába is. Ezzel Varsó után Budapest a LOT második bázisává válik. A társaság célja, hogy a hagyományos légicégek közül Közép- és Kelet-Európában meghatározóvá váljon, az új járatok nyitásával külön Budapest-központú hálózatot hoznak létre.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!