A restanciát egyrészt a Hollandia legnagyobb rendezőpályaudvarának számító Kijfhoeknél bevezetett korlátozások okozzák, másrészt pedig Németországban, az Emmerich és Oberhausen közötti vonalszakaszon pályakarbantartás zajlik, ami szintén hozzájárul a plusz menetidőkhöz.

A DB Cargo úgy értesült a holland infrastruktúra-kezelő Prorailtől, hogy a kijfhoeki korlátozások június első hetéig lesznek érvényben. Az Emmerich–Oberhausen szakaszon április 18-án kezdődtek meg a Hollandiát Németországgal összekötő tehervasúti vonal, a Betuweroute németországi részének, az úgynevezett „harmadik vágány” létrehozásának munkálatai, melyek április 30-áig csak az egyik vágányt érintik, így a másikat addig még használhatják a vonatok. Május 1-jétől 10-éig viszont teljes kizárás mellett fognak dolgozni, így ez idő alatt az Emmerichen át vezető útvonal kiesik, a teherszerelvényeknek kerülő útvonalakon kell majd haladni.

A hollandiai Kijfhoek rendezőpályaudvara műszaki gondok miatt napokra leállt, emiatt is késésekre számít a DB Cargo a Németország és Hollandia közti vasúti árufuvarozásban (kép forrása: Wikipedia)

A DB Cargo eddig plusz tolatási műveletekkel tudta megoldani Kijfhoekben, hogy az egyeskocsi-szállítmányok késéseket szenvedjenek. Ez azonban nem az első visszaesés a hónap során a pályaudvaron: április 6-8. között a ProRail kizárt két váltót, mivel lejárt azok biztonsági tanúsítványa, így addig teljesen leállt a vasúti teherforgalom a létesítménynél. A háromnapos kizárásra röviddel azt követően kerül sor, hogy a gurítódomb fékrendszerénél olyan szintű hibát fedeztek fel, amitől azt több mint egy hétig nem lehetett volna használni, ez pedig elég nagy probléma egy olyan időszakban, amikor nagy igény van a kocsirakományú vonatokra.

A teherfuvarozó vasúttársaság úgy érzékeli, hogy a koronavírus-válság miatt kezdenek visszatérni a vasúthoz azok az ügyfelek, akik az évek alatt elpártoltak. Most pedig egy nem teljes üzemű pályaudvar nehezíti a feladatot, nyomós okot adva arra, hogy az ügyfelek újra otthagyják a vasutat. Ennek megakadályozása érdekében nagyon fontos, hogy a vasúti üzem megbízhatóan működjön. A ProRail is megérti a vasúti fuvarozók idegességét, és kihangsúlyozzák, hogy ez szimplán csak egy rendelkezésre állási gond volt. Kijfhoeknél az egyik vállalkozót egy másik váltotta le, ennek során pedig valamilyen gond lépett fel a váltók biztonsági tanúsítványainak meghosszabbítása kapcsán. A problémát egymás között kellett volna elrendezniük, azonban a ProRail felelőssége, hogy ez meg is történjen.

A kijfhoeki azonban csak egyike azoknak a vasúti árufuvarozást érintő korlátozásoknak, melyeket a Hollandia déli részén található Rijnmond régióban léptettek életbe. Például a waalhaveni rendezőpályaudvar tűzoltó-berendezéseivel kapcsolatos gondok ügyét legkorábban csak 2021-ben lehet lezárni. A Maasvlaktén is időről időre előkerül a futóhomok problémája.

A piaci résztvevők a rotterdami kikötő körül tevékenykedő vasúttársaságokat teljes káoszban látja. Ezzel azonban nem ért egyet a ProRail: jóllehet a helyzet szerintük sem optimális a Hollandia többi részén elérhetőhöz képest, azonban kaotikus semmiképp sem nevezhető. Mivel a kijfhoeki gurítódomb-rendszer nagyon régi, így időnként elromlik, azonban keményen dolgoznak a megújításán. A waalhaveni oltórendszer problémájának megoldásán is nagy erőkkel dolgoznak – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!