A tengerentúli szállítmányozásban érintett szereplők az elmúlt években több változással szembesültek a konténerekben szállított áruk viszonylataival kapcsolatban. A legfontosabb esemény az volt, hogy a kínai állam tulajdonában álló COSCO vállalat megvásárolta pireuszi kikötőt Görögországban, de a Selyemúton keresztül is egyre több konténervonat közlekedik hazánk irányába, illetve onnan tovább, más uniós országokba.

A két közlekedési folyosón szállított konténerek logisztikai kiszolgálásában jelentős szerep hárulhat Magyarországra, ahol a két legnagyobb budapesti logisztikai központ mellett egy újabb konténerterminál nyílt Csepelen a növekvő áruszállítási igények kiszolgálásra. Az iho.hu idén több olyan eseményről is beszámolt, amikor budapesti konténerterminálok fogadtak vonatokat, illetve november végén két, uniós árukkal berakott export szerelvény is útjára indult a budapesti BILK terminálról.

Konténer felrakása a közúti kiszállítást végző kamion alvázas pótkocsijára a BILK-en. Ez csak vámkezelés után lehetséges (a fényképeket Vörös Attila készítette)

A kínai feladóktól konténerekben érkező árukat beérkezésüket követően vámkezelni kell, amelyhez igazodva a Nemzeti Adó- és Vámhivatal idén két új vámszolgálati helyet létesített Budapest térségében. A 150-es vasútvonal többször is kitárgyalt, tervezett felújításának következtében (és a brexit után megszűnő, elnézőbb angliai vámgyakorlat leállásával) valóban komoly lehetőség rejlik a harmadik országos áruk magyarországi vámkezeltetésében és a hazai vámgyakorlat jelentőségének erősítésében. A nemzetgazdasági miniszter beszámolója szerint a magyar pénzügyőrök egy vámkezelést átlagosan 23 perc alatt végeznek el. A feladatra a magyar vámigazgatás felkészült, ismertette Szabó Károly vezérőrnagy a Vám-Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók által szervezett Soproni Vámszakmai Napok című vámkonferencián, az ügyféloldali indítványok benyújtására viszont felkészült és felelős gondolkodású vámszolgáltatókat várnak.

A vámhatóság által nyilvántartásba vett szállítmányok vámkezelése viszont komoly kihívást jelent a vámképviseletben érintett szakterületnek. A kínai feladású konténerek árutulajdonosainak szempontjából kedvező, amikor a magyarországi székhelyű vállalkozások, vagy termelő-gyártó vállalatok gazdasági tevékenységéhez kapcsolódóan rendszeresen megrendelt, készleteiket és könyvelésüket folyamatosan nyomon követhető ügyletek keretében fogadják áruikat. Külön előnyösek azok a szállítások, amelyek engedélyezett gazdálkodói státusszal minősített ellátási lánc szereplők között zajlanak, ugyanakkor az ettől eltérő ügyletek megítélése alaposabb felkészülést és kockázatelemzést igényel.

A gyors és kiszámíthatóbb vámkezeléshez szükség van a szállítmányok pontos érkezésére és a vasúti árutovábbítási folyamatok korszerűsítésére is

Napjaink korszerű vámkezeltetési gyakorlata megköveteli a vámszolgáltatóktól a gyors és költséghatékony szolgáltatások nyújtását. A legnépszerűbb megoldás a közvetett vámjogi képviselettel járó vámkezeltetés jelenti, amely egyik legnagyobb előnye, hogy az import ÁFA összegét nem kell finanszírozni, mivel a képviselő ezt engedélyezett gazdálkodó státuszának (AEO) köszönhetően saját jogán önadózással rendezi. Ezzel az megoldással viszont a vámszolgáltató magára vállalja a hatósági eljáráshoz kapcsoldó felelősségeket, vám- és adóügyi kockázatokat, illetve feladata a vámkezeléseket követő elévülési időszakban elrendelt utólagos ellenőrzéseken való helytállás is, amely mellett a termékimportot terhelő ÁFA önadózásos rendezésének engedélyéhez feltételéül szolgáló AEO feltételek fennállására is kiemelt figyelmet kell fordítania.

A feladatok felvállalásában komoly kockázatot jelentenek azok az esetek, amikor az áru tényleges importőrével nincs közvetlen kapcsolat, illetve a szállítmányokba berakott áruk és a kísérőokmányok közötti megfelelőségről nincs lehetőség előzetesen tájékozódni. A vámszakma képviselői véleménye szerint a megfelelő együttműködés akkor alakítható ki, ha a vámhatóság részéről biztosítható az egységes szakmai gyakorlat, az áru vámértékével kapcsolatos kérdések az alapeljárás során rendeződjenek, a magyarországi tranziteljárások kiszámíthatóbbá váljanak, illetve több támogatásra számítanának a hatóság részéről a kockázatelemzési szempontok meghatározásában is. A szakmai oldal koncepciójának kialakításában folyamatosan egyeztet a NAV vezetőivel, ugyanakkor azt is figyelembe kell, venni, hogy – más logisztikai szakterületekhez hasonlóan – tapasztalt vámügyintézőből is komoly szakemberhiány van a munkaerőpiacon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!