A tavalyi évben két megyei jogú városban újították meg az önkormányzatok szerepvállalásával a helyi autóbuszpark járműállományát, egy városban hoztak döntést a fejlesztésről, a több kisvárosban szolgáltatóváltással, máshol kisebb fejlesztéssel próbálkoztak, de voltak városok is, ahol az Ikarusoknak bőven maradt munka a városi közlekedésben.

Vadonatúj autóbuszok érkeztek

Elhúzódó történet végére ért idén februárban Nyíregyháza. A város önkormányzata 2015. végén írt ki pályázatot vadonatúj, alacsonypadlós, sűrítettföldgáz-üzemű autóbuszok beszerzésére. A dokumentációban harminchat szóló és öt csuklós autóbuszra kértek ajánlatot, amelyre a nyertes pályázatot az MAN nyerte meg. Az autóbuszokat már 2016. év végén leszállították az MAN tiszaújvárosi telephelyére, viszont a nyíregyházi üzemanyag-töltő infrastruktúra hiányában azokat nem lehetett forgalomba állítani. A töltőállomás végül 2018. év elejére készült el, és februárra engedélyezték annak üzembe helyezését.

Forgalomba álltak a nyíregyházi gázüzemű MAN autóbuszok idén februárban (Bódi Balázs felvétele)

Ezzel végül elhárult az akadály az új autóbuszok üzembe állítása elől, végül február 15-étől – a helyi közlekedési központ üzemeltetésében – megkezdték az utasok szállítását a város autóbuszvonalain. Az ÉMKK helyi üzemében felszabadult jobb állapotú Ikarus 280 és C80 típusú autóbuszokat és az alacsonypadlós MAZ autóbuszokat Ózdra, a 412-es Ikarusokat Mezőkövesdre csoportosították át, a fiatalabb 263-asok a borsodi helyközi vonalakon kaptak munkát. A korszerűbb Solarisok a szabolcsi térség helyközi járatain közlekednek.

Tatabányán is a városi oroszlán lett a befutó a csuklósoknál, a szólókat 12 és 13 méteres városi Credo Econellek képviselik. A négy elektromos busz beszerzése nem valósult meg egyelőre (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

Az ország közép-nyugati térségében is változásokat szerveztek a városi buszközlekedés megújítására. Az 5 milliárd 600 millió forint értékű fejlesztést Tatabánya város önkormányzata valósította meg tizennégy csuklós (amelyhez további egy érkezett), huszonhárom szóló autóbusz és négy elektromos busz váráslásával. A szolgáltatóváltást 2018. január elsejével valósították meg, a kezdeti időszak kihívásai, a járművek, utastájékoztató rendszer, menetrend és az új vonalhálózatra átállás is kellemetlenül érte az első időszakban utazni vágyókat. Az autóbuszparkba ugyan megérkezett húsz városi kivitelű (eredetileg Pécsnek szánt) Credo Econell 12, de az állomány jelentős része az első időszakban bérelt Ikarusokból és használt nyugati autóbuszokból állt össze, a 13 méteres Credo Econell City autóbuszok helyett a gyártó prototípusait adta oda használni addig, míg a megrendelt példányok el nem készülnek.

Kockamerci Fehérváron. Tatabányán már nem volt rájuk szükség

A városi autóbuszok végső állománya áprilisra állt össze, a tizenöt csuklós MAN Lion's City, illetve valamennyi városi Credo modell átadásával, illetve tartalék autóbuszként rendelkezésre áll egy-két bérelt nyugatról érkezett használt alacsonypadlós is. A felszabaduló állományból a korszerűbb 280-asokat és a 283-ast Esztergom térségébe, az alacsonypadlós Mercedeseket pedig Székesfehérvárra csoportosították át.

Kisebb fejlesztések

A helyijárat újbóli beindításáról döntött az önkormányzat Berettyóújfaluban. A korábban Volán, illetve közlekedési központ helyett most egy magánvállalkozó kapott megbízást. A kisváros helyi közlekedését egy Budapest környéki bevásárlójáratokról ismert Mercedes Citaro bonyolítja le, amelyet egy régebbi gyártású MAN busz helyettesít tartalék járműként.

Saját céget alapított a tapolcai önkormányzat is a helyi buszközlekedés lebonyolítására, amelyhez három használt Mercedes Citarót vásároltak, leváltva az ÉNYKK – mint kijelölt szolgáltató – járműveit.

A szolnoki városi buszközlekedésben is történt némi fejlesztés, a helyijáratú buszközlekedésbe autóbuszokat adó Panoráma Tourist is két városi kivitelű Credo Econellt állított forgalomba, amelyek a közlekedési társaságban többségi tulajdonos Kravtex Kft. bemutató autóbuszai voltak korábban.

A 13 méteres Credo Econell bemutatóbusz Tatabánya után most Szolnokon szállít utasokat

Szegeden a kötöttpályás járművek pótlási feladataira szerzett be a Szegedi Közlekedési Kft. két használt csuklós és egy szóló Mercedes Citaro autóbuszt, amelyeket a szokásostól eltérően nem zöld–fehér, hanem vadonatúj, sárga–fekete–fehér arculatúra fényeztek át.

Jármű-átcsoportosítások voltak a Dél-Alföldön is. A hódmezővásárhelyi önkormányzat elvárásainak megfelelően a kiöregedett Ikarus 412-esek elhagyták Csongrád megyét és Baján kapnak feladatot, ahol az Ikarus 415-ösökből álló flottában két alacsonypadlós autóbusz váltott magaspadlóst. Vásárhelyre ugyanakkor két Isuzu midi autóbusz érkezett Makóról és Szentesről, akik cserébe Credo EN12-es alacsonypadlósokat kaptak Bajáról.

Tavaly nyáron még Makón, az év végén már Hódmezővásárhelyen közlekedik ez az Isuzu midibusz. Helyére bajai EN Credo érkezett

Szigorított az előírásokon az orosházi önkormányzat is, a jövőben az Ikarusok helyett klimatizált, alacsonypadlós, utastájékoztató rendszerrel felszerelt autóbuszokat jelölték meg elvárt szolgáltatási szintnek. A helyi szolgáltató az előírásoknak megfelelve három (és egy tartalék) Volvo 8700-as háromajtós helyi kialakítású autóbuszt vezényelt át a Csongrád megyei állományból.

Szeged környéki járatok után az orosházi helyijáratos flotta tagjává vált Volvo 8700-as. A városi kivitelű háromajtós, klimatizált, felprogramozott kijelzős buszok teljesítik a megrendelő elvárásait

A tavalyi év egy igazi újdonságot is tartogatott: az ország első közforgalmú BYD autóbusza megérkezett Salgótarjánba és áll forgalomba januárban.

Végül a jövőre tíz éves debreceni autóbuszállományt kiegészítették egy vadonatúj, Intertanker Zrt. saját fejlesztésében összeszerelt autóbusszal, a Reform 500-assal.

Maradtak még Ikarusok

Több magyar nagyvárosban sikeresen hajtottak végre buszcsere programokat az elmúlt években, ugyanakkor továbbra is vannak olyan városok, megyeszékhelyek, ahol még mindig utazhatunk húsz–harminc éves autóbuszokkal.

A DAKK szolgáltatási területén:

  • Baján a helyi állomány továbbra is Ikarusokból áll. A korábbi homogén, 415-ösökből álló flottából két autóbuszt most alacsonypadlós 412-es fog leváltani
  • Kecskeméten pár ezüstbe öltözött 412-es olvad be hibrid Mercedes Citarók közé
  • Szegeden még bőven találhattunk az ország legfiatalabb, 1999-es és 2002-es évjáratú példányokból
  • Békéscsabán sem történt változás, bár a típus rajongóinak kedves lehet egy 1998-as modernebb Ikarusokból összeálló flotta, bár ez a helyi utasokat kevésbé vigasztalhatja.

Ha nem is Debrecenbe, legfeljebb Jaminába, vagy Mezőmegyerre. A csabai kétszázasok 1998-as évjáratú példányai kitartóan járják a város vonalait

A KMKK szolgáltatási területén:

  • a szolnoki járatokon C80-as, illetve 263-as típusú Ikarusok közlekedtek 2018-ban
  • a salgótarjáni vonalakon a kétszázas és négyszázas széria autóbuszai (több különleges példánnyal: visszatérő és alacsonypadlós prototípusokkal, az egyedüli 411-essel) egyaránt megtalálhatók
  • Egerben ráadásul még a hétvégi kocsikiadásban is találhatunk Classic szólót és csuklóst, vagy hagyományos 260-ast, 280-asokat

Az ország egyik utolsó klasszikus volános, Praga váltós 260-asa Salgótarjánban. A BYD érkezésével befejezte pályafutását (amíg helyi szokás szerint egyszercsak vissza nem tér)

Az ÉNYKK szolgáltatási területén:

  • Győrben továbbra is jelentős számú csuklós 280-as van forgalomban
  • Veszprémben közlekedtek a térség legidősebb, de ugyanakkor legfiatalabb Ikarusai is, amelyek idén januártól már befejezték pályafutásukat
  • Sopronban ugyan Mercedes Citarókkal és Credo EN típusú autóbuszokkal korábban fejlesztették az állományt, de 415-ös is előfordul a vonalakon.
  • Szombathelyen és Pápán is közlekednek 280-as Ikarusok a hétköznapi csúcsidei járatokon
  • a nagykanizsai E94G csuklósok igazi unikumnak számítanak (egyes példányok felújítást is kaptak)
  • Várpalotán a kilencvenes évek végén beszerzett C80-asok továbbra is közlekednek, amely állományában fiatalabb, debreceni 280-asok is megtalálhatók
  • az ajkai állományban is vannak Ikarusok, több helyről csoportosítottak át fiatalabb 280-as és C80-as autóbuszokat

Egy kedves, hupikék–sárga kombinációban fényezett, korábban debreceni 280-as Pápán. Egyelőre marad a helyén

A KNYKK szolgáltatási területén:

  • a székesfehérvári Citarók és a Tatabányáról áthelyezett használt alacsonypadlósok mellett három C80-asnak, illetve hagyományos 280-asaknak is maradt még feladat
  • egyes kilencvenes években gyártott 280-asak áthelyezésével pedig sikerült a legöregebb dunaújvárosi Ikarusokat leállítani
  • a tatabányai (vagyis inkább a korábbi fehérvári) kétszázasok közül pár példány kapott még munkát az esztergomi térségben is

Fehérvár után Dunaújvárosban, kicsivel jobb állapotú 280-as váltott jóval rosszabb állapotút

Az ÉMKK szolgáltatási területén:

  • Ózdon az idősebb Ikarusokat Nyíregyházáról áthelyezett fiatalabb C80-asok váltották

A DDKK szolgáltatási területén:

  • Szekszárdon csúcsidőben esélyes kifogni egy-egy Ikarust
  • a komlói helyi közlekedésben 260-asok vannak forgalomban
Változások jönnek

Ötven, alacsonypadlós vadonatúj városi autóbuszra kiírt közbeszerzést a Mercedes nyerte meg, így 2019-ben megérkeznek Magyarország első, új generációs Conectói, amelyek a szegedi, kecskeméti és szolnoki városi vonalakon fognak forgalomba állni. Az új autóbuszok érkezésével Szegeden leállítják a 20 éves, 1999-es évjáratú gázüzemű Ikarusokat, az új időszakban sajnos a csuklós járművek helyett szólók közlekednek a továbbiakban.

A szegedi vezérgép utolsó karácsonya. Huszonnégy 20 éves gázüzemű Ikarus áll le idén a Szegeden, helyükre új generációs szóló Mercedes Conectók érkeznek

Kecskeméten az önkormányzat és a DAKK között nincs megegyezés, ez akár az együttműködés megszűnéséhez is vezethet, így a hírös városba szánt új autóbuszok előfordulhat, hogy máshol kapnak végleges feladatokat. Végül január elsejétől Veszprém is elköszönt Ikarusaitól, a dunántúli megyeszékhely helyi közlekedését idén már az önkormányzati tulajdonú V-Busz Kft. biztosítja egyelőre bérelt használt nyugati autóbuszokkal. A járműflotta az év második felében lesz végleges, amikor megérkeznek a város által vásárolt vadonatúj járművek is.

Menni vagy maradni? Vajon közlekednek majd DAKK-os autóbuszok a kecskeméti városi vonalakon?

A változások idén sem állnak meg, több településen lejárnak a helyi autóbusz-közlekedés közszolgálati szerződései, kíváncsian figyelhetjük a veszprémiek tapasztalatait, illetve huszonnégy, magyar viszonylatban legfiatalabbak közé tartozó Ikarustól is el fogunk búcsúzni.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!