Az év legnagyobb fővárosi buszos történése a 150 (+9 tartalék) új Mercedes Citaro átadása volt. Az új járművek a VT-Transman kötelékében álltak forgalomba, a tavaly októberben elnyert pályázatnak megfelelően. Az első ötven új busz az alábbi vonalakon debütált: 25, 30A, 104, 104A, 105, 134, 196, 196A, 204, 220, 224, 230, 234, valamint az óbudáig meghosszabbított 9-esen, és a csuklósított 5-ösön.

A BKK igyekezett egyenletesen elosztani az új kocsikat, hogy minden városrészbe jusson belőlük. Emiatt a VT-Transman kénytelen volt egy új telephelyet nyitni Észak-Pesten: a Bogáncs utcai bázist korábban a Nógrád Volán használta rövid budapesti pályafutása alatt. Közben a másik, a dél-budai telephely költözni kényszerült, a kinőtt Törökverő úti garázs után elfoglalták az Andor utcai volt Volánbusz telephelyet.

Az első 50 új Mercedes Citaro C2 ünnepélyes átadása a Hősök terén<br/>(fotó: MTI/Koszticsák Szilárd, a külön nem jelölt képeket a szerző készítette)

Közben a BKV sem tétlenkedett, igaz a szűkös anyagi lehetőségek miatt erősen megkötött kézzel, de azért szerzett be buszokat: huszonöt ex-genfi Volvo 7000A, egy Van Hool newA330, kilenc Mercedes Citaro Frankfurtból és Oslóból, harminchét Van Hool newA330 CNG, három Solaris Urbino 10 a francia Riviéráról, valamint tizenöt Alfa Civis 12-t Debrecenből. Ez utóbbi járműveket csak bérli a cég. Az újak beszerzése mellett folytatódott a buszfelújítási program is: garázsonként öt–tíz buszt (elsősorban 200-asokat) újított fel a cég, a VJSZ pedig elvégezte a 2009-ben beszerzett Van Hool AG300-asok akkoriban elmaradt honosítását.

A felújítással apróbb fejlesztéseket is kipróbáltak, ilyenek voltak az elektromos ajtók, újfajta üléshuzatok, sötétített ablakok. További apróbb fejlesztés, hogy a közeljövőben a régi, korszerűtlen futóműves Ikarus 280-as trolibuszok alá a selejtezett buszokból tesznek modernebb tengelyeket, lecserélik a ráncajtókat a maradék két GVM-en, a dízelbuszok frontján pedig szintén a selejt buszokból kinyert korszerű motorokkal kiváltják a korszerűtlenebb, szívódízel motorokat.

A genfi Volvókkal a cinkotai garázs vonalain találkozhatunk

Szerényen, de új buszokat is vásárolt a BKV: 3+15 félkész (CKD) kivitelű Ikarus V127-est, amit a cég szerel készre. Ezen felül további 15+60 új szóló kocsi szállítására várnak ajánlatot januárig. Az egyre tarthatatlanabb midibusz helyzetet bérléssel, és egy új szolgáltató bevonásával próbálta meg enyhíteni a BKV és a BKK. Jövőre ez a kérdés is meg fog oldódni: 16 hagyományos és 7+14 elektromos midibusz szállítására vár ajánlatot a BKK. Mivel utóbbi pályázatokat a közlekedési központ írta ki, ezért még nem egyértelmű, hogy melyik cég üzemeltetésében fognak közlekedni a midibuszok.

A kisbuszokhoz hasonlóan a trolitendert is a BKK írta ki, igaz ebben az esetben egyértelmű, hogy a tizennégy szóló és tíz csuklós trolibuszt a BKV üzemelteti majd. Idén ugyan nem érkezett új trolibusz a fővárosba, de folytatódott a 412-es trolibuszok felújítása, valamint az évek óta félkész 313-as és 314-es Ikarus 435T felújítása is befejeződik a jövő év elején. Emellett elindult a 412GT program, amiben 412-es autóbuszokból épít házilag trolibuszt a BKV, a selejtezett GVM-ek hajtását felhasználva – jövőre igazi járműdömping lesz.

Csepp a tengerben: az egy szem bérelt S91-es

De nemcsak beszerzések voltak idén. Elsejével véget ért a ZIU-korszak a társaság életében, nosztalgia- és üzemi járműként azonban még találkozhatunk a szovjet járművekkel. Elkezdődött a GVM-ek lassú selejtezése is, egyelőre csak három kocsit vont ki a fenntartásból a cég, de jövőre komoly selejtezés várható, érdemes a még meglévő példányokat minél jobban dokumentálni.

Akárcsak a még meglévő 200-as és 400-as Ikarusokat. Tavaly ősztől egészen szeptemberig, havi bontásban 159 busztól (ez pont megegyezik a VT-Transman által vásárolt új Citarók számával) váltak meg. A selejtezés októberben folytatódott tovább, igaz már kisebb ütemben, de apránként megszabadul a cég az összes problémás vagy lejárt műszakis öreg kocsitól. Ez jövőre is folytatódik, az agglomerációs járatok kiszervezésével, valamint új és használt kocsik forgalomba-állításával olyan drasztikusan le fog csökkenni a 200-asok aránya, hogy a gyengébb hétvégi napokat már magaspadlós buszok nélkül is ki tudja majd adni a BKV. De komoly irtás várható a 412-esek frontján is, egyre gazdaságtalanabb ugyanis a fenntartásuk, ráadásul a legproblémásabb típusnak számítanak.

Az átfestés ellenére a tizennégy év fővárosi szolgálat alaposan meglátszik a felújítást nem kapott Ikarus 412-eseken

Az év egyik meglepetése volt, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter egy rendelettel az összes városhatárt átlépő BKK-s viszonylatot a Volánbusznak adta. A lépés részben logikus ugyan, de annak hirtelen bevezetése meglepte mindkét buszos társaságot, legfőképp a Volánbuszt, akinek még járműve sem volt az új feladathoz. A cég ki is írt gyorsan pár tendert új buszokra, az átmeneti időszakban pedig a BKV-tól bérelt kocsikat tervezték járatni. A BKV azonban nem tudott egy buszt sem nélkülözni a felszabaduló kocsik közül, mivel beindult a nagy villamosvonal-felújítási program, és kellettek a kocsik pótlóbusznak.

Közben a tenderről is kiderült, hogy ezer sebből vérzik, ezért azt a megoldást sikerült kitalálni, hogy a Volánbusz átveszi ugyan az agglomerációs járatokat, de az új buszok megérkezéséig megbízza a BKK-t az üzemeltetéssel. Ezt követően újra kiírta a járműbeszerzési tendereket a Volánbusz, a győztes szóló kategóriában az MAN lett, csuklósoknál pedig az állami buszgyár, a Rába terméke. Közben megállapodott a BKK és a NEFMI: a járatok logikus módon maradnak a BKK kezelésében, de a buszokat a Volánbusz fogja üzemeltetni.

Egy BKV-s 260-as Solymáron. Jövőre itt már a Volánbusz égkék MAN-je közlekedik majd<br/>(fotó: Vörös Attila)

Új erőre kapott, és az őt megillető helyre kapaszkodott vissza Budapesten a nosztalgiaüzem. Újra mozgásképes az Ikarus 180-as, ennek örömére be is dobták a mélyvízbe, a szentendrei múzeumba szállította az érdeklődőket hétvégenként. Elkészült a BKV utolsó 260.00-ásának felújítása, valamint egy ráncajtós 280-ast is felújítottak. A gyors7-es és 173-as buszok átszámozásával lassan átszineződtek a vonalra 1998-ban beállított felújított kocsik. Egy utolsó példányt azonban még színátmenetesen újítottak fel, amire hűtőmágneses matricával visszatehetők a „gyors7-173” feliratok is, a későbbi nosztalgia célokra. Folyamatban van a legeredetibb állapotban megmaradt, tanulókocsinak használt 415.04-es megújulása. A tervek szerint beszerzéskori állapotra lesz felújítva.

A BKV legújabb nosztalgiabusza, az utolsó Ikarus 260.00-ás a szeptemberi autómentes napon. A kólát vajon ki hagyta az ajtónál?

Trolifronton a legnagyobb hír, hogy visszatért Szegedről az Ikarus 60-as trolibusz. A T259-es pályaszámú kocsit azért adta el annak idején a BKV, mert nem volt pénze, hogy felújítsa. Budapesten, a Lantánál elkészült a vázszerkezeti felújítása, az SZKT pedig befejezte az utasteret, de a folyamatok itt megakadtak, mivel a hajtásrendszer hiányzott a troliból.

Ez a probléma a visszavásárlás után is megmaradt, jobb megoldás híján ZIU-9-es hajtásával kel újra életre. De nemcsak ez fog fejtörést okozni a szakembereknek: mivel az eredeti kocsi soha nem vontatott pótkocsit, ráadásul a felújításkor 2009-ben még a sorozathoz készült ÁMG-pótkocsi is romos volt, ezért szólóüzeműre újították fel. Időközben azonban elkészült a pót, így a hajtás mellett a pótkocsivontatás is megoldásra vár.

A hazatért IK60T, a troligarázs nyílt napján<br/>(fotó: Kemsei Zoltán)

Folyamatban van a 156-os pályaszámú Ikarus 280T felújítása is. A félreállított jármű állapota az évek során annyira leromlott, hogy a vázszerkezetét (a 600-as IK260T-hez hasonlóan) teljes mértékben ki kell cseréni. A donor ebben az esetben a 283-as számú GVM lesz, mivel a hajtásrendszer is hiányos, ezért ebbe a kocsiba is ZIU-9-es hajtása kerül majd. Az Ikarus 60-as trolival ellentétben ez kevésbé lesz idegen, hiszen korábban egy ehhez hasonló, ZIU-5-ös hajtása szolgált a járműben.

A járművek mellett nyílt napokkal is kedveskedett a BKV és a BKK az érdeklődőknek: a troligarázs mellett a délpesti telephely is kinyitotta kapuit. Az idén 80 éves troliközlekedés, ennek örömére már a nyártól közlekedtek a városban az évfordulót reklámozó nosztalgiakocsik. A decemberi évfordulót is alaposan megünnepelték: volt különjárat a régi útvonalon, látványos felvonulás, majd egy kiállítás a Közlekedési Múzeumban.

Sok érdeklődőt vonzott a délpesti nyílt nap<br/>(fotó: Kemsei Zoltán)

Cikksorozatunkat a fontosabb országos és fővárosi forgalmi változásokkal folytatjuk.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!