Tavaly decemberre készült el az A-Híd Zrt. a ferihegyi iparvágány-hálózat felújításával, bővítésével. A munkák során három és fél kilométer vágányt teljesen felújítottak, az új szakaszokkal együtt összesen hat kilométer vágányt építettek. Szintén felújítottak nyolc kitérőt és öt teljesen újat is beépítettek. Az ágyazat és a betonaljak újak, a sínek viszont újrahasznosítottak, csak húsz százalékuk új beszerzés. Épült még a vágányhálózat mentén új térvilágítás és a tűzivíz-hálózatot is kibővítették – írta a Magyar Építők két hónapja.

A reptéri iparvágány-hálózat 1977-ben épült ki, de a nyolcvanas évek óta többnyire kihasználatlan volt. 2013-ban új funkciót telepítettek, lefejtőállomást építettek. Így már tartálykocsikban is érkezhet a kerozin a Dunai Finomító közvetlen csővezetéke mellett-helyett. 2016-ban a finomító nyári leállásánál már ki is használták ezt, a Kárpát Vasút rendszeresen szolgálta ki a repteret. A rendszer működött, így a reptér a lefejtőállomás bővítése mellett döntött, egyúttal elhatározták a vágányhálózat bővítését is egy új konténerterminál létrehozása érdekében.

Tartályvonatos kiszolgálás 2016 nyarán. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

A vágányok és a térvilágítás már megvan, de még szükség van némi képzelőerőre (és jó sok betonra), hogy belelássuk a terminált. Ha viszont elkészül, akkor igen csábító átrakó válhat a repülőtériből. És bár a reptéren létesült, a légi szállításhoz vajmi kevés kapcsolódása lesz, klasszikus vasúti és közúti intermodális átrakó lesz.

Andó Gergely szakértőt idézzük a fejlesztéssel kapcsolatban: „A vágánykapacitás, az 500 teu tárolási képesség, a reptéri security-ből való kikerítés (értsd: a a szigorú belépési zóna határát a terminál és a reptér közé helyezték át) együttesen hasznos kis back up-terminállá teszi a helyet. Közel az M0-hoz és távol a csepeli vasúti őskáosztól, no meg a kelebiai vasútépítéstől. Éjjel 10 és 4 között történne a vasúti kiszolgálás, egy be, egy ki. 8-10 perc zárási idő van a 4-es úton egy ki- vagy bemenetkor. Nem kellene ennyi, de merev a szabályozás. Ezt is lehet enyhíteni és akkor esetenként nappal is lehet kiszolgálni.”

Érkezik a próbavonat a repülőtérre, Ferihegy megállónál keresztezi a 4-es utat. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Bár a terminál a szigorúan őrzött zónán kívül helyezkedik majd el, az oda vezető vágány egyelőre bent marad. Ez azt jelenti, hogy a vasúti kiszolgálás során előre kell egyeztetni a reptéri biztonsági szolgálattal, a reptéri rendőrséggel és a repülőtéri TEK-esekkel is (ennek nehézségeiről a Magyar Építők cikkét ajánljuk figyelmükbe, a hangulatos képaláírásokat mindenképpen olvassák el!). De a 4-es úti átkelést meg kell tárgyalni a BKK-val is a 2-es terminálra közlekedő 100E és 200E járatok miatt. És akkor még a 100a vonal sűrű menetrendjébe is be kell férni, amire amúgy egész jó esély van, a Kárpát Vasút Bobóval csinált magának lyukat a csúcsidőben is. Végül is csak Pestszentlőrincig kell eljutni, hét-nyolc kilométer a távolság. Ehhez az is kell, hogy a VPE ne öt (5!) kilométer per órás sebességre számolja ki a vonat menetrendjét már Pestszentlőrinc állomástól, hiszen ez csak az iparvágányra vonatkozó sebességhatár. Most a próbavonat így közlekedett, de az adatbázis frissítésével ez elkerülhető lesz.

Ezt a vágányt is kipróbálták, megtekintették

A próbavonat csütörtök éjszaka érkezett meg a Liszt Ferenc repülőtérre. Aznap éjjel épp csak behúzták az utolsó vagonig a 28 ikerkocsiból álló üres konténerszerelvényt, magára a próbára péntek délután került sor. A szerelvénnyel bejárták a leendő terminál vágányait, megtapasztalták, hogy fér be egy irányvonatnyi teherkocsi a vágányokra. A két, rakodásra is alkalmas vágányra befér egy vonat, ez talán nem is véletlen...

A terminált a Törökbálint Kombiterminált is kiszolgáló, 2011-ben alapított Integrail Zrt. üzemelteti majd. A cég a Koper–Budapest(–Törökbálint) vonalon közlekedtet konténervonatokat tizenhét órás eljutási idővel. Jelenleg heti három pár vonatuk van, a szerelvények közlekedtetésében és a törökbálinti terminál vasúti kiszolgálásában a CRS magánvasút működik közre. Az Integrail nem nagy cég, de a honlapjuk szerint ebből kovácsolnának előnyt: gyorsaságra és rugalmasságra törekednek. A cég huszonöt dolgozóval évi húszezer teu-t kezel Törökbálinton. A terminál elvi éves kapacitása 58 400 teu, a tárolókapacitás 640 teu. Három vágánya van, egy 180 és két 111 méteres.

* *

Fotós kollégánk cégeknek és magánszemélyeknek is vállal fotózást: esküvő, rendezvény, portré, családi képek műfajában keressék bátran Attilát az alábbi elérhetőségein!

Honlap: vorosattila.com
Facebook: Vörös Attila fotó
Instagram: vorosatil_ae
Mail: voriae@gmail.com

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!