A-10-esek Európába, Szuhojok Szíriába

iho   ·   2015.09.21. 13:45
cim_a10

Ismét készült közben egy érdekes műholdfelvétel Latakiáról, ezen a négy Szu-30-as mellett már 12 földi támadó Szu-25-ös is látható, vagyis az orosz légierő felfejlődése folytatódik Szíriában.

Korábban írtuk:

Az első európai áttelepülés után ismét A-10-es kötelék érkezik Európába. A 12 földi támadó szerepkörre épített „tankgyilkos” Thunderbolt II. a NATO Operation Atlantic Resolve nevű programjának részeként látogat meg több európai országot és légibázist. Korábban is érkeztek ilyen gépek az Egyesült Államokból, az a kitelepülés februárban indult és a „Varacskos Disznók” becenéven emlegetett gépek augusztusban repültek haza Arizonába, a Davis-Monthan légibázisra. Közben Budapesten is tiszteletüket tették, júliusban az Air Race futamot bevezető légiparádé alkalmával négy Warthog húzott át a Duna felett.

Warthogok köteléke: meddig marad a típus szolgálatban?

A mostani áttelepülés a Georgia állambeli Moody légitámaszpontról történt, a sajtóhírek megfogalmazása szerint a cél az előző „vendégszerepléshez” hasonlóan kettős: egyrészt az Egyesült Államok elkötelezettségének demonstrálása Európa és a NATO mellett az ukrajnai történések árnyékában, másrészt az együttműködés gyakorlása a kontinens légierőivel és a szárazföldi alakulatokkal. Korábban hasonló program szerint érkezett, az A-10-esekénél még nagyobb feltűnést keltve, négy példány a jelenleg csapatszolgálatban álló legfejlettebb harci típusból, az F-22-esből.

Az A-10-eseket most mintegy háromszáz főnyi kiszolgáló személyzet kíséri. A korábbi áttelepülés során a Warthogok németországi érkezés után megfordultak Lengyelországban és a balti államokban, majd Bulgáriában és Romániában is.

Az A-10-es az amerikai arzenál egyik legkülönösebb példánya, a gép gyakorlatilag egy titánból készült páncélteknő köré épült, ami a pilótakabint védi, a hajtóműveket a vízszintes vezérsík fedezi, a csak az amerikai légierőnél szolgáló gép a túlélőképességét már sokszor igazolta. Orrában pedig ott van a csapásmérők egyik leghatásosabb fegyvere, az GAU-8 Avenger gépágyú. Lassú, de a földi célpontok támadása során erőssége a gépágyú mellett hordozott sokféle más  fegyverzet célba juttatásakor a kiváló manőverező képesség. Az első Öböl-háború óta több konfliktus során bizonyította hatásosságát, jelenleg is részt vesz néhány az Iszlám Állam elleni támadásokban. A gépet több hullámban modernizálták, robotpilótát és „okos fegyverzet” használatához szükséges berendezéseket kapott, a pilótafülke is megújult.

Az előző áttelepüléskor a Davis-Monthan bázis A-10-esei jöttek Európába

Ennek ellenére a típus sorsa bizonytalan, politikai-kongresszusi szinten is óriási a vita amiatt, hogy a gépeket a multifunkcionális típusok, elsősorban az F-35-ösök kedvéért az adminisztráció kivonásra ítélte és első menetben már a 2014-es költségvetési évre megvonta a fenntartáshoz szükséges összeget. A váltótípus teljes hadrafoghatósága azonban késik, emiatt maradt szolgálatban a valóban kizárólag egy feladatot ellátni képes, de arra kiválóan alkalmas csatagép.

A több mint zavaros szíriai hadszíntéren pedig kétséget kizáróan megjelent az orosz légierő. Noha korábbi közlések szerint a térségbe küldött szállítógépek kizárólag humanitárius segély szállítottak, feltehetően az Il-78-as tankerek látták el üzemanyaggal azokat a Szu-27-eseket, más források szerint 30-asokat is, amelyekről az Airbus védelmi cégének műholdja készített jól sikerült felvételt a Latakia légibázison.

Szuhojok Latakián

Orosz hivatalos közlés szerint a gépek áttelepülésének célja az Iszlám Állam elleni harc segítése, ami azonban egyben feltehetően Asszad elnök és rendszere védelmét is jelenti. Mindenesetre mind Izrael, mind az Egyesült Államok  sürgős egyeztetésbe fogott Moszkvával annak érdekében, hogy a égtérben valamiféle nemkívánatos konfliktus keletkezzen az orosz harci gépekkel.

Oroszország az elmúlt napokban több mint 15 alkalommal repültetett An-124-es óriás szállítógépeket Iránon és Irakon át Szíriába, korábban Mi-24-es támadó és Mi-17-es szállító helikopterek beérkezéséről lehetett híreket olvasni. Amennyiben Szu-30-asokról van szó, ez a típus a 27-es bázisán fejlesztett 4+ generációs többfeladatú gép, amely tehát légiharcra és földi célpontok elleni támadásra egyaránt bevethető.

Az indiai légierő Szu-30-asainak egyike, ezek vektorkormányzásra is képesek

Egy friss videón pedig, amit a The Aviationist tett közzé, a kifejezetten földi célpontok ellen használatos variaszárnyú gyorsbombázó, a Szu-24-es  néhány példánya látható egy Il-78-as tankergéppel egy kötelékben. Noha a légi utántöltő jelenléte ezt sugallná, ezekről a gépekről mégsem állapítható meg egyértelműen, hogy oroszok, és hogy a Latakián lévő 30-asokhoz csatlakoztak volna, a 24-eseből ugyanis Szíria is üzemeltet jó néhány példányt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.