Boeing-ajánlat: hétszemélyes űrhajó már 2015-re!
Az űrsiklók búcsúja utáni bizonytalanságba berobbant a bejelentés: Seattle hajlandó lenne az eddig rendkívül megbízhatónak bizonyult Atlas V hordozórakétához rekordgyorsasággal kifejleszteni a kapszulát, amely hét személyt képes eljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra. Így a júliusi utolsó űrrepülőgép-felszállással beállt amerikai űrszünetet sikerülne több évvel csökkenteni, és a NASA már 2016 elején újra bekapcsolódna az ISS fenntartásába, ami most teljes egészében az orosz rakétákra és űrhajókra hárul.
A Boeing szerint a terv „elviselhető” költségekkel járna, ami viszont esélyt adna a NASA-nak, hogy közben a földkörüli térségen túli kutatásokra is fordítson. Az utalás egyértelműen az Obama elnök által leállított Constellation programra vonatkozik, amely az orbitális utazásokon és az ISS-ellátáson túl a visszatérést célozta a Holdra. Egyébként ez a finanszírozási szerkezet fedi Obama elképzelését is arról, hogy a föld körüli térségben szükséges műholdas vagy akár emberes műveleteket vegye át fix összegű állami megrendelések formájában a magántőke, a szövetségi forrásokból pedig csak az igazán nagyívű, az egész emberiség számára fontos küldetéseket támogassák. Így lehetne megvalósítani Obama álmát, a Mars-expedíció indítását 2035-ben.
Ami a Boeing ajánlatát illeti: az Atlas V a maga 97 sikeres fellövésével valóban a legmegbízhatóbb hordozóeszközök egyike a világon, a személy- és teherszállító kapszula kipróbálására pedig három kísérleti start is elegendő, állítják az óriáscég vezetői, ez megint csak erősen csökkentheti a költségeket.