F-35: dán döntés, stabil szoftver, sérülésmentes sisak
A dán kormány is döntött: a miniszterelnök és a hadügyminiszter jelentette be, hogy Koppenhága huszonhét F-35-öst vásárol. Ez azonban még csak az első felvonás: következik a parlamenti vita, ami akár egy hónaprig is elhúzódhat, és nem ígérkezik könnyűnek. Mindenesetre a bejelentés meglehetősen fontos abban a nem túlságosan kedvező légkörben, amely az olykor bukdácsoló, sokféle technikai problémával küszködő programot körülveszi.
A Lockheed a bejelentést kommentálva, és nyilván a parlamenti vitához érveket szolgáltatva kiemeli, hogy az F-35-ös nemcsak Dánia védelmi követelményei miatt fontos, hanem mert a dán iparnak biztosít hosszú távra munkát, megrendeléseket. Hogy konkrétan milyen beszállításokról van szó, arról még nem ismertek a részletek.
Vannak további jó hírek is magáról a programról: sikerült megoldani a Block 3i jelzésű sorozat szoftverproblémáit, az amerikai légierő augusztustól várhatóan bejelentheti, hogy a Lightningjai elérték a hadrafoghatósági szintet. A tengerészgyalogság röviden felszálló és függőlegesen leszálló B-változatai ezt tavaly érték el.
A programiroda szerint a gép számítógépes rendszere végre stabil, újraindítása harminc vagy több repült óra után szükséges csak, a harmadik szoftver tehát kétszer olyan stabil, mint a 2B. Ezen a héten kezdik feltölteni a programot a legutóbbi gyártási sorozatból kikerült 114 gépre, de megtörténik majd a frissítés a korábbi gyártmányokon is, ama 93 gép között vannak a Hollandiának és Nagy-Britanniának készült első példányok, vagyis a stabil szoftvert még az idén az összes Lightning II. megkapja.
Innentől kezdve a Lockheed arra koncentrálhat, hogy az új komplex külső logisztikai-diagnosztikai rendszert (ALIS) is rendbe hozza, aminek a problémája a gépek repülését nem zavarja, viszont lassítja a kiszolgálásukat, és a programot sűrűn bíráló washingtoni számvevőszék erre hivatkozva akarta volna áprilisban földre kényszeríteni a teljes F-35-ös flottát.
Készül „Adir” elnevezésű F-35-ösei átvételére Izrael is, részletek közlése nélkül hozták nyilvánosságra például, hogy megtörténtek az első próbák, amelyek során izraeli fejlesztésű precíziós bombák, illetve infra- és radarvezérlésű levegő–levegő rakéták működését tesztelték a géppel. „Az izraeli légierő F-35-öseinek olyan képességei lesznek, amelyek egyedülállóak, és amelyeket kifejezetten Izrael igényei szerint alakítottak ki”, mondta egy magát megnevezni nem akaró forrás a Flightglobalnak.
Megszületett és sikeresen túlesett az első próbákon az új, könnyű sisak is a típushoz. Mint erről korábban beszámoltunk, a gépen repülő pilóták számára alsó súlyhatárt kellett megállapítani, mert a 74 kilónál könnyebbeknek fokozott, a 61 kilónál könnyebbeknek pedig „megengedhetetlen” kockázatot jelentett, hogy a nehéz sisak gépelhagyáskor esetleg nyaksérülést okoz. Az új sisak ezt a veszélyt csökkenti, ugyancsak most zajlanak az átalakított katapultülés próbái, év végéig mindkettő megkaphatja az engedélyt, és megszűnik az alsó súlykorlátozás.
Érdekes vita alakult ki egy szép fotó kapcsán, amelyen egy F-35-ös együtt repül az amerikai légierő bemutató csapatával, a Viharmadarakkal. A típus kritikusainak az tűnt fel, hogy a Thunderbirds F-16-osaihoz képest az F-35-ös nagyobb állásszöggel repül a kötelékben, és ebből a gép gyengébb lassúrepülő képességeire következtettek.
A The Aviationist szerint valójában épp ellenkezőleg, a demonstráció arról szól, mennyire jók az új típus nagy állásszögű repülési képességei. A portál korábban közreadta egy norvég pilóta tapasztalatait, aki egyebek mellett épp azt emelte ki, hogy gép állásszöge jelentősen magasabb lehet, mint az F-16-osé, a Lightning orrát átesés veszélye nélkül lehet az ellenfélre fordítani alacsonyabb sebességnél is, az oldalkormány minimális sebességnél és maximális AOA-nál is hatásos, a gép hamarabb kerül a Falconhoz képest lőhelyzetbe, és ugyancsak impozáns, hogyan képes kiemelkedni a nagy állásszögű lassú repülésből, amint ez a videón is látszik. A Lightning kormányszervei sokkal gyorsabban reagálnak és a gép minden helyzetben nagyon stabilan viselkedik. Vagyis azért lassan, de oszlik annak a mítosza is, hogy az F-35-ös könnyen legyőzhető közeli légiharcban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!