Révbe ért a Jak-130-as?

iho/repülés   ·   2011.11.10. 09:28
nyito

A kétüléses, sugárhajtású, szubszonikus (hangsebesség körüli sebességű) kiképző és könnyű támadó repülőgépet kifejezetten a 4+/5.  generációs orosz harci repülőgépek, így például a Szu-30/35-ösök vagy a T-50 PAK-FA pilótáinak kiképzésére fejlesztették ki. Oroszországban a MiG-AT, míg az exportpiacokon a KAI T-50 Golden Eagle a legnagyobb ellenfele. Érdekesség, hogy Olaszországban a Jak-130-asra alapozott típus, a közös fejlesztésben készült Alenia Aermacchi M-346 Master épül és repül, amely a nyugati exportpiacokon lehet sikeresebb.

Hagyományosan gyönyörű az orosz gépek aerodinamikai kialakítása <br>(fotó: blogspot.com)

Alexander Zelin tábornok, az Orosz Légierő vezérkari főnöke bejelentette: az orosz védelmi tárca két héten belül aláírja a 65 repülőgép megrendeléséről szóló szerződést az Irkuttal, a típus gyártójával. A szerződés szerint a repülőgépeket 2017-ig kell majd leszállítani. A megrendelés értékéről, így a gépek áráról nincs információ.

A gépet eddig három ország rendelte meg: Algéria, Líbia és Vietnam. Az Algériának szánt 16 géppel, illetve a vietnami 8-al nincs is különösebb probléma, de a líbiai hat gépes megrendelés – érthető okokból – egyelőre nem teljesült. Amennyiben az új líbiai vezetés nem tart igényt a repülőgépekre, akkor ezeket is a kellő átalakítás után a most megrendelt hazai kontingensbe sorolják, és átadják az orosz légierőnek. Persze ha jelentkezik új, külföldi vásárló, akkor neki lesz elsőbbsége a féltucatnyi átvételekor.

A bőrsisak az 1940-es évekből, a műszerfal 2011-ből származik <br>(fotó: paralay.iboards.ru)

Az orosz légierőben 2009-től állt hadrendbe a típus, igaz, kis számban: a 11 megvásárolt gépből egyet már el is veszítettek 2010. május 29-én. A Lipetszk mellett lezuhant repülőgépből minkét pilóta sikeresen katapultált.

A Jak-130 Mitten – hasonlóan a T-50 Golden Eagle-hez – potens könnyű támadó repülőgépként is hajthat végre feladatot. A kilenc külső felfüggesztési pontjára összesen háromezer kilogrammnyi levegő-levegő, illetve levegő-föld fegyverzet helyezhető el.

Harcias is lehet a Jak-130-as <br>(fotó: patricksaviation.com)

Alexander Zelin tábornok emellett arról is beszélt, hogy két századnyi, 28 gépet rendelnek a Szuhoj Szu-30SM vadászbombázó repülőgépekből. A típus különlegessége a változtatható irányú hajtómű-kiömlő: a repülőgép így nem csak a hagyományos kormányfelületeit, hanem a hajtóműből kiömlő gázsugár irányát változtatva is képes manőverezni. A hihetetlen fürgeségű repülőgépeket már 2012-től elkezdheti leszállítani az Irkut, így az első példányok már akár jövőre hadrendbe is állhatnak a légierőben.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.