300 UH-60M Black Hawk amerikai színekben

iho/repülés   ·   2011.07.10. 19:12

Ehhez a mennyiséghez öt esztendőre volt csupán szükség, hiszen a jól ismert és bevált, 1978. óta gyártott Black Hawk-család első, továbbfejlesztett példányát 2006-ban vehette át az Amerikai Hadsereg.
A tervek szerint a Hadsereg 2025-ig összesen több, mint 950 darab UH-60M változatot vehet át. Ha a Sikorsky sikeresen pályázik, akkor ehhez jöhet még több, mint 400 darab HH-60M kutató-mentő és sebesültszállító változatú helikopter, szintén az Amerikai Hadsereg állományában.

A teljesen modernizált pilótafülke (fotó: defenseindustrydaily.com)

A Sikorsky tervei között szerepel a UH-60M továbbfejlesztése is: ez a fly-by-wire kormányrendszert és a teljesen digitális vezérléssel (FADEC) ellátott, nagyobb teljesítményű GE-701 hajtómű megjelenését jelenti majd. A többletteljesítményre szükség is van, hiszen a lassan 10 esztendős, afganisztáni és iraki harctéri tapasztalatok is azt mutatják: nincs olyan, hogy túl sok hajtómű-teljesítmény. Ez főleg Afganisztán hegyvidékein bizonyosodott be, a nyári időszakok hőségei komolya korlátozták a típus korábbi változatainak hasznos terhelhetőségét és repülési képességeit. A helikopterek fedélzetére kerülő, újabb és újabb, aktív és passzív védelmi rendszerek szintén a forgószárnyasok saját tömegét növelték, csökkentve a szállítható, hasznos tömeget.

Black Hawk minka közben egy afganisztáni hegytetőn (fotó: defense.gov)

A gép az amerikai haderő legfontosabb helikoptere: csak a Hadsereg több, mint 1945, különböző kialakítású és felszereltségű UH-60-ast tart hadrendben, az egyszerű szállító helikoptertől a mélységi támadó MH-60L DAP változatig.

Kapcsolódó hírek