A Boeing már a százötvenedik 737-800BCF átadásánál tart
És ez még nem is a vég kezdete – de még csak nem is a kezdet vége –, hiszen a repülőgépgyártó várakozásai szerint a következő húsz évben több mint ezer ilyen átalakított repülőgépre lesz szükség a kereslet kielégítéséhez.
A Boeing a minap jelentette be, hogy eddig hivatalosan százötven Boeing 737-800 Converted Freighter (BCF) repülőgépet szállított le a megrendelőinek. A repülőgépet egy kínai létesítményben alakították át – az amerikai repülőgépgyártó még 2016 februárjában indította el az utasszállító 800-asok átalakítási programját, az első lépésben ötvenöt repülőgép cargósítását tervezték. Az első B737-800BCF 2018-as leszállítása óta a Boeing szerint a program már meghaladta a 125 ezer repülést, a 300 ezer repült órát, és a típusnak több mint negyven üzemeltetője van világszerte.
A tapasztalatok alapján kedvezők a BCF-ek kilátása: a következő két évtizedben körülbelül 1300 szabványos repülőgép átalakításra lesz szükség az e-kereskedelem és az expressz rakományok piacának, így a légi teheráru-forgalom gyors növekedésére való tekintettel. A Boeingnek jelenleg Kínában, Costa Ricában és az Egyesült Királyságban vannak olyan konverziós partnerei, amelyeknél a módosításokat el lehet végezni. A beavatkozás során a repülőgép széles raktérajtót, megerősített padlóburkolatot, új belső burkolatot és rakományrakodó rendszert kap, továbbá megerősített falú, a repülés közben elmozduló árutól védelmet nyújtó pilótafülkét.
Ez idő tájt a Boeingnek több mint száz vonatkozó megrendelése van, legalább húsz ügyféltől. A 737-800BCF akár husz tonna terhet is képes szállítani, és az átalakított repülőgép húsz százalékkal kevesebb kerozint fogyaszt, mint a klasszikus 737-es F, ráadásul nagyobb hatótávot, sokoldalú felhasználhatóságot és a vetélytársakkal szemben versenyelőnyt kínál. Kétségtelen, hogy a 737-800BCF ésszerű megoldás, de azért komoly kihívója van: az EFW, az Airbus és az ST Engineering vegyesvállalata által kifejlesztett A320 P2F. Az első ilyen Airbust tavaly vette át a Vaayu Pradhaan Air Express. A repülőgép bruttó hasznos teherbírása 21 tonna, maximális hatótávolsága 1850 tengeri mérföld (mintegy 3420 kilométer) – a Boeingé valamivel több: 2300 (4100 kilométer).
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!