A Cathay a nagy 350-esre voksol

iho/repülés   ·   2012.07.10. 17:00
A-350-1000a_cim

A Cathay Pacific Airways Farnborough-ban bejelentette, hogy az Airbus legújabb modelljének legnagyobb változatával kívánja bővíteni flottáját. Amellett, hogy erre a típusra tíz újabb megrendelést is adott 3,2 milliárd dollár értékben, a 16 korábban megrendelt A350-900-as helyett is az A350-1000-est választja. Amennyiben ezt a legújabb megrendelést a légitársaság igazgatótanácsa is jóváhagyja, a Cathay A350-es megrendelésállománya 48 gépesre növekszik. Ezen túl a hongkongi légitársaság két további hasonló típusú gépet lízingel is – adja hírül az Airbus közleménye.

Az A350-1000-es a hagyományos háromosztályos elrendezésben 350 utast szállíthat 8400 tengeri mérföldes távolságra, vagy 15 560 kilométerre, más szóval Hongkongból leszállás nélkül Európa és Észak-Amerika nagyvárosaiba. A Cathay gépeit a Rolls-Royce Trent XWB hajtóműveivel szerelik fel, amelyek egyenként 97 ezer font tolóerőt produkálnak, tehát az összes Airbus-hajtómű közül a legerősebbek.

A 350-1000 Hong-Kong felett, egyelőre fantáziaképen <br>(fotók: Airbus)

„Ez a stratégiai fejlesztés rendkívül fontos a Cathay számára. Az A350-1000-es legnagyobb előnye a kis fogyasztása és környezetbarát működése, ráadásul kapacitása éppen megfelel a Cathay Pacificnek” – nyilatkozta az aláírás alkalmával John Slosar, a légitársaság vezérigazgatója.

Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója szerint „az A350-1000-es 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt majd, mint a 350 üléses gépek piacán jelenlévő konkurens típusok”.

Az Airbus sajtóértekezlete Farborough-ban a gyártó és a Cathay vezetőivel

Az A350XWB (Xtra Wide-Body) az Airbus legújabb szélestörzsű repülőgépcsaládja, amelynek három alapváltozata háromosztályos elrendezésben 270–350 utast szállíthat akár rendkívül nagy távolságra is. Az első A350XWB várhatóan 2014-ben állhat kereskedelmi szolgálatba. Ebből a típusból eddig 34 légitársaság rendelt összesen 548 példányt – és ezek csak a fix megrendelések – olvasható az Airbus közleményébeen.

A kibocsátó Qatar Airways és egy másik jelentős megrendelő, az Emirates vezetői, Al Baker és Tim Clark korábban eléggé keményen kritizálták az európai gyártót, mert nem tartották megfelelőnek az A350-1000 eredeti meghirdetett paraétereit. Tavaly a párizsi szalonon jelentették be, hogy a viszonylag gyenge kereslet miatt alakítanak a gép és a Rolls Royce Trent XWB hajtómű koncepcióján, a változtatások nagyobb tolóerőt és hatszáz mérföld pluszt hoztak hatótávolságban, és ez már sokkal inkább megfelelt a megrendelő légitársaságok igényeinek.

Az A350 a tavaly rekordeladásokat elérő 777-es kihívója lesz

Az Airbus frontembere, John Leahy a Farnborough-i sajtóértekezleten természetesen nem csak a gép saját korábbi konstrukciójához, hanem a konkurens Boeing 777-eséhez képest is sokkal jobbnak nevezte a 350-XWB legnagyobb változatát. Slosar pedig úgy fogalmazott: A társaság nem volt szemérmes a gyártó tudomására hozni, mit akar. A Cathay legfontosabb három szempontja a döntésben az utasok kényelme, a környezetet kímélő, illetve az alacsony költségű üzemeltetés volt.

Kapcsolódó hírek