A kihívó az Airbus: indul az új teherszállító programja
Cargo-éhség és a két nagy gyártó párbaja. Ha ezt a típust választja, a Qatar lehet a kibocsátó. Szélestörzsű F-áttekintő kategóriák szerint.
Az igazgatótanács rábólintott, az Airbus megkezdi új teherszállító típusának fejlesztését, az alapgép a gyártó jelenlegi legnagyobb kéthajtóműves utasszállítója, az A350-1000. A bejelentés szerint az első példány 2025-ben kerülhet a megrendelőkhöz, a gép kapacitása több, mint 90 tonna lesz, a törzshossz a legnagyobb ezres és a rövidebb 350-900 között lesz. A típust Gillaume Faury Airbus-elnök „roppant ígéretesnek” minősítette, és utalt arra, hogy komoly piaci igény nyomán indítják a fejlesztést.
Kétségtelen, hogy a pandémia okozta válság közepette a polgári légiközlekedésnek szinte az egyetlen ágazata a légi teherszállítás volt, amely a leállások közepette is intenzíven működött, és jelenleg is vezeti az iparág teljesítmény-listáját, ez a jellemző a budapesti nagyrepülőtér forgalmára is. A társaságok éhsége olyan erős ezen a területen, hogy felpörgött az átalakító szegmens, vagyis az utasszállítók átépítése teherszállítókká, olyannyira, hogy a cégek a sivatagi repülőgép-tárolókban keresik az erre alkalmas példányokat.
A másik érdekes háttere a bejelentésnek, hogy a két nagy repülőgépgyártó versenyében ebben az ágazatban egyértelműen a Boeing a domináns. Az Airbus lépése a Reuters szerint azért történt épp most, mert néhány napja Dave Calhoun Boeing-elnök, ha nem is indította el a hivatalos programot, de jelezte, hamarosan zöld utat kap a világ jelenlegi legnagyobb kéthajtóművesének, a 777X-nek a Freighter-változata is, amihez persze az kell, hogy közben – az eddigi zavarok után – biztos lépésekkel haladjon magának az alaptípusnak a berepülése.
Mindenesetre a Qatar Airways, amely korábban jelezte, versenyeztetni fogja a két gyártót a maga új teherszállító típusa ügyében, a hírügynökség szerint már megismerkedhetett a 777X F-változatának terveivel. Az Airbus új cargo-gépének még nincs kibocsátó légitársasága, hírek szerint a nagy logisztikai cégek közül a FedEx és a UPS, valamint a kizárólag 747-esekkel operáló Cargolux érdeklődését is szeretné felkelteni.
A két óriás gyártó versenyében jelenleg valóban erős a Boeing fölénye. A szélestörzsűek legnagyobb kategóriájában az Airbus eredetileg a világ legnagyobb utasszállítója, a kétszintes A380-as cargo-változatát dobta volna piacra, mint ismert, a gépnek most szűnik meg a gyártása, a teherszállítóra pedig végül nem futott be megrendelés, miközben a Boeing ikonikus 747-es gyártósorát épp az F tartja még mindig életben, 97 már forgalomba állított példány mellett még tíz kell, hogy elkészüljön.
A 777/350-es kategóriában, amelyhez a 350-1000F becsatlakozna, az amerikai gyártó 2009 óta már 209 777F-et adott el és még 46 leszállítása hátra van. Eggyel kisebb osztály az, amelyben az A330 és a B-767 csatázik, érdekes, hogy a kettő közül a jóval régebbi konstrukció, a 767-es a sikeres, 197 átadott és 53 még megrendelt, de még el nem készült géppel, az A330-200F csak 38 példányt ért meg, ezek közül a Qatar leadott gépeinek egyike repül most magyar lajstrommal és üzemeltetésben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!