A léghajók utódja: a szuperfelderítő hibrid

iho/repülés   ·   2012.08.23. 08:00
9511_cim

Végrehajtotta első felszállását a Northrop Grumman és a brit Hybrid Air Vehicles új hibrid légi járműve, amelyet az amerikai hadsereg számára készítettek, és amely nem kevesebb mint 21 napos leszállás nélküli repülésre képes, miközben felderítő, térségellenőrző és hírszerzési információkat nyújt az alatta mozgó földi erőknek. Mindezt fedélzeti pilóták nélkül, a földről irányítva képes elvégezni.

A száz méter hosszú szerkezet, amely a hagyományos léghajók modern változatának tekinthető, a tervektől az első repülésig mindössze két év alatt készült el. A szűzfelszállás másfél óráig tartott, a jármű csúcsmagassága 22 ezer láb, azaz kb. 6700 méter. Üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a hasonló feladatokat végző  hagyományos gépeké. Az első sikeres repülés után elhangzott, hogy a hibridet akár már ennek az évnek a végén harci körülmények között kipróbálhatják.

A hibrid besorolás ebben az esetben azt jelenti, hogy a levegőnél könnyebb, ez esetben héliummal töltött légi jármű tulajdonságait egy csupaszárny repülőtest aerodinamikai kialakításával kombinálják. Az eredmény egy levegőnél nehezebb, de igen jó repülési tulajdonságokkal rendelkező, kisebb légellenállású, rendkívül kevés energiát fogyasztó gép, amely ráadásul természetesen sokkal stabilabban repül, és sokkal kevésbé kiszolgáltatott a légköri jelenségeknek, mint a hagyományos, szivar alakú léghajók. Kikötése és földi mozgatása is sokkal egyszerűbb, biztonságosabb, mint az egykori sérülékeny léghajóké.

Elkészítéséhez szokásos technológiát és anyagokat, valamint a repülésben általánosan használt légcsavaros hajtóműveket építettek a gépbe. A hibridet más változatában nagy teherbírással, csapat- vagy/és teherszállító járműként is szeretnék alkalmazni.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.