A megfelelő szerszám

iho/repülés   ·   2011.11.30. 19:11
nyito

A Svájci Légierő 22 Saab JAS–39 Gripen vadászbombázó repülőgépet vásárol, jelentették be ma délután. A régóta húzódó beszerzés értéke 3,37 milliárd dollár, és ellentétben Magyarországgal, a gépeket nem lízingelik, hanem megvásárolják. A svájci kormány kijelentése szerint a svéd típus nyújtotta a legkedvezőbb költségű megoldást. A Gripen a francia Dassault Rafale F3-ast és az EADS Eurofighter Typhoont győzte le.

„Svájc döntése megerősítette, hogy a Saab továbbra is a védelmi piac vezető vállalata és a Gripen egy világszínvonalú vadászgép, mely a legnagyobb értéket nyújtja áráért”, jelentette ki Hakan Buskhe, a Saab elnök-vezérigazgatója.

(fotók: Kelecsényi István)

A JAS–39-család különböző változatait a gyártó Svédországon kívül Csehország, Dél-Afrika, Magyarország és Thaiföld légiereje tartja hadrendben. Gripen repül a brit Birodalmi Tesztpilóta Iskolában (ETPS) is, ahol a géppel a nagy sebességű, fejlett vadászgépekre kerülő tesztpilótákat képezik vele.

A 22 JAS–39C/D Gripennel a Svájci Légierő még hadrendben álló Northrop F–5E/F Tiger II-es repülőgépeket váltják fel 2015-től. Az öreg, de megbízható amerikai „vasakat” a 8. század használja Emmen repülőteréről, illetve a 19. század repüli Sionról.

A gépek leváltására irányuló program még 2008 januárjában indult el. Ekkor a Boeing, Dassault, az EADS és a Gripen International kapott meghívást ajánlattételre. A leendő vadászgépekkel a már meglévő és remekül bevált Boeing F/A–18C/D Hornet vadászbombázó repülőgépeket egészítik ki, de nem váltják fel. Konfliktushelyzetben a „nehéz melót” a Hornetek képesek hatékonyabban elvégezni, míg az egy hajtóműves, könnyű Gripenekkel a békeidős feladatokat, mint például a légirendészet, a készültség lehet ellátni – olcsóbban, de megfelelő hatékonysággal.

A Super Hornettel pályázó Boeing 2009-ben köszönt el: pedig sokáig a már üzemelő svájci Hornet-flotta miatt esélyesnek tartották a két hajtóműves, továbbfejlesztett vadászbombázót. Az idő előrehaladtával és persze a gazdasági helyzet változásával egyre inkább a fenntarthatóság, az üzemeltetési költségek alacsony szintje dominált a programban, így végül nem nevezhető meglepőnek, hogy a két, két hajtóműves vadászbombázó helyett az aprócska, de olcsón megvásárolható (a hírek szerint egymilliárd dollárral olcsóbb ajánlatot benyújtó) JAS–39C/D Gripen győzedelmeskedett. A legjobban ez talán a franciáknak fáj, hiszen ma újabb exportlehetőséget szalasztott el a Dassault Rafale F3, mely még Franciaországon kívül egyetlen légierőben vagy haditengerészetnél sem állt szolgálatba.

Kapcsolódó hírek