A Szuper-Wilgától a B-1-esig, Oshkosh idei rekordjai

iho   ·   2018.08.09. 16:00
cim

Nagygépek gyülekezete, egyikük a Doc becenevű B-29-es (fotók: Ricardo von Puttkammer)

Oshkosh megint csodálatos volt, hangzik a szakmai beszámolók és a látogatók kórusa, pedig nem volt épp könnyű a kezdet. Amint erről már korábban írtunk, a wisconsini légikikötő évről évre a világ legforgalmasabb repülőterévé lép elő erre az egyhetes találkozóra, nos, a zűrös időjárás az amúgy is igen szigorú, de hihetetlenül jól szervezett érkezési eljárásokat eléggé összekuszálta. Akadt gép, amely öt, azaz 5 órát kellett, hogy várakozási légtérben repüljön, amíg végre sikerült besorolnia leszálláshoz, és a három részre osztott hosszú pálya valamelyik jelére landolhatott.

Vipervillanás, háttérben néhány az ünnepelt T-6-sok közül

Állandó észak-amerikai airshow-tudósítónk, Póka Ferenc ráadásul az elnöki légtérzárak áldozata lett New York körzetében, úgyhogy ő és jeles légifotós barátja, Ricardo von Puttkammer – szerkesztőségünk köszöni a képeket! – kivételesen nem a kék Bonanzával kelt át, hanem 16 órás felszíni vezetés után ért el Oshkoshba.

Póka Feri az iho/repülés kérdésére bizony nehezen válogatott az emlékek közül, hogy ez érthető legyen, íme, néhány szám: 601 ezer látogató, 10 ezer látogató repülőgép, csaknem húszezernyi gépmozgás, óránként 134 fel- és leszállás, a bemutatókon összesen majdnem háromezer repülőgép vett részt, sok közülük a levegőben is, 1160 házi készítésű szerkezet érkezett, 1094 oldtimer, 52 műrepülőgép, 14 hőlégballon... Soroljuk még?

És rögtön egy érdekesség: Ferinek is az egyik legnagyobb élmény egy előttünk is ismert és kedves gép volt, nemrég jelent meg róla cikkünk, ez pedig a PZL-104 Wilga, node. A texasi tulajdonos Draco nevű gépén szinte mindent átalakított: a csillagmotor helyett 460 lóerős PT-6-os gázturbina négyágú légcsavarral, szárny-fékszárny módosítva, alaszkai stílusú nagy kerekek, de a futószárakban is kerozin lötyög... Az eredmény: megint csak az alaszkaiakéhoz hasonló döbbenetesen rövid startok és landolások, utóbbiak persze megtámogatva a reverzbe állított légcsavarral.

Két csillagmotor plusz egy gázturbina: hatalmas siker volt a Jak-110-es

Nagy siker volt, akár a portálunkon már korábban megénekelt iker-Jak megjelenése, a két összeépített 55-ös dörgő csillagmotorjait ráadásul az oshkoshi fellépések során már a szárnyközép alá függesztett gázturbina is kiegészítette, a hatás szinte döbbenetes, ahogy a kéttörzsű madár műrepült a közönség nagy örömére.

Az időjárás nem mindig volt ideális, de szép fotókra ilyenkor is volt alkalom: a két Tigercat pihenőben...

Oshkoshnak mindig van valami speciális témája. Volt, amikor a DC-3/Dakota évforduló alkalmából gyűlt ide szinte az összes fellelhető kétmotoros, idén egy világszerte ismert és használt kiképzőgép (Texan, Harvard) volt a kiemelt sztár és fővendég. Az óriáskötelékek egyikét ennek megfelelően a nyolcvan éve először repült T-6-osokból rakták össze, a csillagmotoros, egyébként a Jak-52-es amerikai megfelelőjének tekinthető gépen jónéhány generáció tanult meg repülni.

...és az egyik egy a kelleténél is látványosabb leszállás közben (fotó: YouTube)

A nagy madarak közül az egyik leglátványosabb és akusztikus élményként is felejthetetlen, amikor a négyhajtóműves B-1B viszonylag alacsonyan fordulózva kapcsol hosszú lángokkal utánégetőt. A nagy amerikai katonai kötelékek nem adtak műsort, a Blue Angels viszont időnként áthúzott a reptér felett, ugyancsak megjelent a légtérben a tekintélyes B-52-es is.

Oshkosh vonzó látnivalója az éjszakai repülőshow

És persze Oshkosh alkalom a földi találkozásokra a repülés nagyjaival, tudósítónknak a legmeghatóbb az volt, hogy megjelent a 102 éves Dick Cole is, a híres, Tokió elleni támadás vezérgépének, Doolittle ezredes B-25-ösének a másodpilótája, a vakmerő akció résztvevői közül már csak ő él.

Fegyvertelen harcigép és felfegyverkezett fotós: csendélet az F-16-os bemutató előtt

A haditengerészet egykori nehézvadásza, a kétmotoros Tigercat két példányban is repült, egyikük futójának egyik gumija az egyik leszálláskor látványosan elgurult a géptől.

Nemkülönben izgalmas volt a többféle felállású „Heritage” kötelék, a mai legnépszerűbb harci gép, az F-16-os repülése a II. világháború sokak szerint legjobbjaival, a Mustangokkal, és az ötvenes-hatvanas évek legendás légcsavarosával, az A-1 Skyraiderrel.

A kiállítások egyik szekciója, a RAF ünnepe jegyében: Spit, Meteor, Jet Provost

Ott voltak a centenáriumát ünneplő Királyi Légierőtől is többek közt az egyik legelső sugárhajtású harci géppel, a Gloster Meteorral. És mindez, nem költői túlzás, szokásos fordulat, valóban csak töredéke volt az idei felhozatalnak. Nyilván olvasóink között is akad, aki bakancslistáján az élre sorolja ennek a hihetetlen repülőünnepnek a meglátogatását: az idei rendezvény rekordjai ellenére, Oshkosh feltehetően jövőre és még azután is csúcsélmény marad.

Oshkosh-torony, hagyomány-formáció: Viper, Mustang, Skyraider

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.