A320neo berepülés: megint gond van a GTF-hajtóművel

iho   ·   2015.10.02. 11:15
cim_gtf

Valami megint történt egy Pratt & Whitney GTF hajtóművel, de a szűkszavú közlésből nem derül ki, felrobbant-e gyakorlatilag, ahogy ez egy másik típus berepülésekor történt, vagy csak kisebb probléma adódott.

A The Wall Street Journal közlése szerint az Emirátusok Al Ain repülőterén történt valami a modernizált keskenytörzsű utasszállító, az A320neo egyik példányán lévő hajtóművel, amit az Airbus „kisebb hibának” minősített, de a hajtóművet egy helyszínre szállított másikkal le is kellett cserélni. A gép egyébként itt a típusengedélyhez szükséges klímateszteken esett át, a magas hőmérsékletű repülőtereken történő üzemeltetést vizsgálták.

Tavaly a típus első repülését is P&W hajtóműves gép hajtotta végre

Az Airbus közlése szerint a gépet csak néhány napra kell kivonni a berepülési programból. Ennek megfelelően a szóvivő szerint változatlan a cél, vagyis hogy az első neo még az idén az kibocsátó légitársaság, a Qatar Airways flottájához kerüljön, ráadásul ezzel a hajtómű-típussal.

A tesztprogram három hónappal ezelőtt éppenséggel szintén az új Geared Turbofan hajtómű hibája miatt került késésbe, és ez lehetett az oka annak, hogy a neo-gépcsalád a levegőben nem mutatkozott be a nyári párizsi repülőszalon.

A 320neo berepülési programja egyébként öt géppel zajlik, közülük hármat szereltek fel a P&W új rendszerű hajtóművével, amely egy áttételrendszer – reduktor – segítségével optimálisra tudja csökkenteni az elülső, nagy átmérőjű ventilátorfokozat fordulatszámát, csökkentve ezzel az üzemanyagigényt és a szennyezést is. A másik két tesztpéldányt a hagyományos szerkezetű, de az eredeti CFM-56-hoz képest ugyancsak alaposan átdolgozott LEAP-1-esekkel szerelik. Jelenleg ez a két gép repül, a P&W hajtóműves példányok a földön maradnak.

Az első neo egyik hajtóműve: egyelőre nem tudni, a reduktorral volt-e baj

A négy neo-prototípus eddig összesen 280 felszállásból 840 repült órát teljesített. A teljes tervezett berepülési program összesen háromezer óra, igaz, ebben benne van a hosszabb törzsű 321-es neo-változat tesztje is.

A GTF-hajtómű egy másik változatával épül a Bombardier vadonatúj CSeries gépcsaládja, tavaly tavasszal az első prototípus szárnya alatt robbant szét a hajtómű, és ez hónapokkal vetette vissza az új kanadai utasszállító berepülését. Igaz, akkor a súlyos incidensben a gép szerkezete is károsodott.

A gyártó szerint csak néhány napig maradnak a földön a GTF-hajtóműves tesztgépek

Az Airbus neo-gépcsaládjának készített P&W-hajtóművekkel a jelek szerint még több a műszaki probléma, viszont az amerikai–francia együttműködésben készülő (General Electric és Snhecma) LEAP-1-esek, legalábbis egy néhány hónappal ezelőtti hír szerint, nem hozzák még a tervezett teljesítmény-paramétereket, és hasonló gondokat jeleztek annál a változatnál is, amelyet a Boeing modernizált egyfolyosós típusa, a 737 MAX használ majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.