Adigeföld, az egyik utolsó Ikarus-fellegvár

iho/közút   ·   2025.01.19. 18:00
00_ikarus_adigefold

Az utóbbi években nemcsak hazai közszolgáltatók flottájában, de az egykori keleti blokk területén is szinte kivétel nélkül nyugdíjazták a magyar márka méltán legendás 200-as sorozatát. Délnyugat-Oroszországban található azonban egy közlekedési vállalat, ami kivételt jelent: itt az Ikarus 250/256-os a mai napig meghatározó szereplő a távolsági forgalomban.

Adigeföld fővárosa, Majkop ad otthont az Avtokolonna №1491 autóbuszforgalmi vállalatnak. A cég flottájában – számos egyéb típus mellett – összesen hét Ikarus 200-as sorozatú autóbusz közlekedik: egy 250-es és hat 256-os. Utóbbiak érdekes módon rendkívül diverzek, gyakorlatilag az összes szovjet/orosz exportkivitelből található köztük (.54-es, .74-es, .75-ös és az utolsónak gyártott 256-os szériába tartozó .21H is előfordul a cégnél). A buszok életüket kivétel nélkül más régióban/vállalatnál kezdték, és csak később érkeztek Adigeföldre.

A cég néhány, rövidebb távot feltáró, kisebb GAZ és PAZ járművekkel kiszolgált helyközi vonal mellett távolsági járatokat is üzemeltet. Kétnaponta közlekednek a Fekete-tenger partján fekvő Gelendzsikbe, illetve naponta négyszer a szomszédos terület – és egyben az egész régió – adminisztratív és gazdasági központjába, a több mint egymilliós Krasznodarba.

Lendületesen halad végállomása felé a Majkop felől érkező kora délutáni járat 256.74-ese Krasznodar belvárosában. A kocsi 1993-as évjáratú, az első hidat leszámítva – amit az elmúlt évek során Rábára cseréltek az eredeti LiAZ-ról – gyakorlatilag az utolsó csavarig gyártáskori állapotú, felújítást vélhetőleg sosem kapott élete során, ami sajnos meg is látszik rajta. A szakadt külsőt leszámítva ezzel együtt egy kifejezetten megbízható kocsi, tartózkodásunk idején minden egyes nap problémamentesen végigdolgozta a körülbelül 280 kilométeres fordáját (fotók: Gács Péter)

A Majkop–Krasznodar tengely (amely 696-os járatszámon fut hivatalosan, hiába tér el szinte mindegyik járat útvonala kisebb-nagyobb mértékben egymástól) kiszolgálását több helyi szolgáltató végzi, az Avtokolonna №1491 naponta négy járatpárt üzemeltet. A cég Ikarus buszai ezt az irányonként több mint 130 kilométeres járatot teljesítik menetrend szerint a hét minden napján.

A jelenlegi kondíciók között bonyolult, költséges és kockázatoktól sem mentes vállalkozás Oroszországba utazni, ám egy ilyen, 200-as Ikarusokkal kiszolgált távolsági üzem akkora kuriózumnak számít ma már, hogy hosszas tervezés és szervezés után végül győzött a szakmai érdeklődés, és Gács Péter és Schmidt L. Valentin belevágott a kalandba. Összesen körülbelül egy hetet töltöttek el a térségben, a tartózkodásunk során készült fényképeikből az alábbi galériában láthatnak válogatást.

Adigeföld egyike a cserkesz népek Orosz Föderációhoz tartozó három észak-kaukázusi tagköztársaságának (a másik kettő Karacsáj- és Cserkeszföld, valamint Kabard- és Balkárföld). A Déli szövetségi körzet része. Minden oldalról a Krasznodari határterület határolja, vagyis enklávé.

Nyitóképünkön: 256-os randevú a krasznodari naplementében: az 1985-ös évjáratú А 185 РО 01 nemrég érkezett meg Majkop felől, míg néhány évvel fiatalabb társa, az У 467 КХ 23 éppen indul vissza ugyanoda koraesti járatával (fotó: Gács Péter)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek