Az elnöki helikopter legyen egyszerű!
Nem véletlen az egyszerűségre törekvés: az amerikai védelmi minisztérium a mai napig fájó sebekkel tekinthet csak vissza az 5,4 milliárd dollár után eredménytelenül leállított VXX projektre. A programmal a tengerészgyalogság HMX-1 különleges helikopterszázadánál szolgálatot teljesítő, veterán Sikorsky VH-3N és az egy fokkal fiatalabb VH-60N speciális szállítóhelikoptereket cserélték volna le.
Azt hiszem, a kilenc darab, egyenként 600 millió dollárba(!) kerülő prototípust nehéz lenne „eredménynek” nevezni. Az AgustaWestland AW101 helikopter US101 néven Egyesült Államokban épített és átalakított helikoptere, a VH-71 a létező összes védelmi beszerzési hibát felvonultató, méregdrága állatorvosi helikopterré vált. A gépnek túl sokat kellett tudnia. A végére sikerült annyi kommunikációs és védelmi rendszert, eszközt dollármilliárdokért a fedélzetére zsúfolni, hogy fizikailag képtelenség lett az elvárt repülési paraméterek teljesítése.
A 2012-ben újraindított programot 2014 május 7-én a Sikorsky S-92 típus nyerte meg 1,2 milliárd dolláros rögzített áron két prototípus és huszonegy sorozatgyártású VH-92A helikopter leszállítására szóló pályázatával – más jelentkező nem is volt. A program menedzsere, Robert Pridgen ezredes a 2015-ös Sea-Air-Space kiállításon mondta el, hogy az egész projekt fókuszában az áll: „semmilyen technológiai kockázatot ne engedjünk be. Csak olyan technológiákat használunk, amelyek már ismertek és beváltak. Ennek megfelelően olyan helikoptert kerestünk, ami már bizonyított.”
A kéthajtóműves Sikorsky S-92 közepes szállítóhelikopterekből 200 repül már különböző polgári vállalatoknál, több mint 700 ezer repült órát teljesítve eddig. Ennek megfelelően a típus – minden új légijárműnél előforduló – gyermekbetegségeit már ismerik és kiküszöbölték. Mára már megfelelő üzemeltetési tapasztalat és adat gyűlt össze ahhoz, hogy biztonsággal, és ami majdnem ennyire fontos, költséghatékonyan lehessen az amerikai elnök új helikopterét kifejleszteni és megépíteni, majd üzemeltetni.
A költséghatékonyságot segíti, hogy a tervek szerint olyan szigorúan ellenőrzött módosításokat lehet csak beépíteni a VH-92A helikopterekbe, hogy ne kelljen az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnál (FAA) új típusengedélyt kérni, hanem még az S-92-esé alkalmazható maradjon. Ez többek között a helikopterbe beépíthető rendszerek és berendezések tömegének korlátozását, és a súlypont miatt azok elhelyezését teszi kalandos feladattá.
A tervek szerint a VH-92A 2020-ban érheti el a kezdeti műveleti képességet. Addigra hat helikoptert és két szimulátort kell leszállítania a Sikorskynak a HMX-1 századhoz. A huszonegy sorozatgyártású helikopternek 2023-ra kell a tengerészgyalogosokhoz kerülnie.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!