Az első teljesen privát űrmisszió: Tom Cruise nincs a listán

iho/repülés   ·   2021.01.27. 09:00
Science_ISS_s135e006700

Két amerikai, egy kanadai és egy izraeli űrhajós. A jövő januári nyolcnapos küldetést még a NASA is jóvá kell, hogy hagyja.

Nyilvánosságra hozta az Axiom Space a tervezett repülésének négy űrhajósát: ez lesz az első olyan orbitális misszió, amelyet teljes egészében egy magáncég finanszíroz, tegyük hozzá: egy másik magáncég űrhajójával, a Dragonnal. De a 2016-ban alapított cég programja szerint a jövőben kialakítják a Nemzetközi Űrállomás magán-szektorát is, plusz modulokkal. Hogy még érdekesebb legyen a jövőkép, ha az ISS esetleg megszűnne, mint amerikai–orosz–japán–európai űrvállalkozás, az Axiom átvenné az amerikai modulokat is a további üzemeltetésre.

(fantáziaképek, fotó: Axiom)

A vállalatról már korábban is megemlékezett portálunk, amikor megkapta a NASA hozzájárulását új, saját „személyzeti”, majd még egy kutató, és egy a kupolához hasonló panoráma-megfigyelő modul építésére az ISS harmony-moduljához kapcsolódva. És szintén megszületett az űrhivatal hozzájárulása, hogy az Axiom béreljen ki egy teljes Dragon-repülést, és juttasson az állomásra magánvállalkozásban négy főt. A korábbi tervek Tom Cruise és három stábtagja repüléséről szóltak, a most nyilvánosságra hozott lista azonban egy meglehetősen professzionális csapat tagjait tartalmazza, akik egy év múlva indulhatnak, még mielőtt az Axiom a maga első modulját – talán 2024-ben feljuttatná és hozzákapcsolná az ISS-hez.

Tehát az Axiom-misszió, az Ax-1 személyzete: első helyen kell említeni a parancsnokot, az igen tapasztalt, egykori NASA-űrhajóst, mellesleg az Axiom alelnökét. A madridi születésű amerikai Michael López-Alegría (63 éves) 1995 óta összesen már négyszer járt az űrben, repült Szojuzzal és űrrepülőgéppel is, tízszer végzett űrsétát, utoljára a 14. ISS misszió parancsnoka volt, csak ezen a küldetésen nem kevesebb mint 215 napon át dolgozott az állomáson. Érdemes megemlíteni a tartalékparancsnokot is: Peggy Whitson szintén egyike a legtapasztaltabb, de a NASA kötelékéből már kivált amerikai úrhajósoknak.

Lopez-Alegría, Pathy, Connor, Stibbe

A személyzet további tagjai: a Glenn után második legidősebb űrhajós, a 71 éves Larry Connor pénzügyi-technológiai cégek tulajdonosa, repült típusai között ott van a szuperszonikus F-5, egyébként műrepülő pilóta, de ismert off-shore autóversenyzőként is. Az 50 éves kanadai befektető, technológiai és média-cégek birtokosa, Mark Pathy, és a 63 éves izraeli üzletember Eytan Stibbe életrajzában egyarán kiemelik, hogy jótékonysági tevékenységükről is ismertek. Stibbe a jelentős izraeli aeronautikai cég, az IAI egyik vezetője. A program is komolyabbnak tűnik, mint a Tom Cruise féle űrkalandfilm-forgatás: a nyolcnapos tartózkodás alatt az úrállomáson orvosi kutatásokhoz szükséges kísérleteket hajtanak végre, lesznek oktatási célú közvetítések is a fedélzetről, és közben zajlik az előkészítése az első Axiom-modul várhatóan 2024-ben történő kapcsolódásának.

A vállalkozás egyébként évi két látogatást tervez az űrállomásra, az Ax-1 útját és programját ugyanakkor a NASA még jóvá kell, hogy hagyja.

A Space.com összeállításában felidézi az eddigi űrturista repüléseket: az amerikai üzletember, Dennis Tito fizető utasként egy Szojuz űrhajóval érkezett 2001-ben az állomásra, aztán következett Mark Shuttleworth, Greg Olsen, az első hölgy-űrturista Anousheh Ansari, majd Richard Garriot. Következett a világhírű Cirque du Soleil egyik alapítója és vezetője, Guy Laliberté, és nem felejthető ki a sorból a budapesti születésű, 1968 óta Amerikában élő Charles Simonyi, szoftver-fejlesztő, egykori Microsoft-vezető, aki 2007-ben ls 2009-ben, tehát kétszer is járt az űrállomáson.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.